ביה"ד בגרמניה: אל-על תפצה גם ישראלים על עיכובים באירופה

עד כה פיצתה אל-על רק נוסעים אירופים, בטענה כי החוק הישראלי קובע פיצוי מ-8 שעות עיכוב ■ 64% מטיסות אל-על בספטמבר יצאו באיחור - הכי הרבה בעולם ■ וכמה יוכלו לתבוע נוסעי אל-על?

מטוס אל על / צילום: תמר מצפי
מטוס אל על / צילום: תמר מצפי

חברת התעופה אל-על תחויב לפצות נוסעים ישראלים בגין עיכובים בטיסות שהמריאו מאירופה - כך קבע בית הדין הגרמני לאור תביעה שהגיש האתר Claim it, התובע בשם נוסעים פיצויים מחברות תעופה שטיסותיהן יצאו בעיכוב.

לפי נתוני האתר, במספר טיסות אל-על שיצאו בעיכוב, נוסעים זרים קיבלו פיצוי בהתאם לחוק האירופי, אך נוסעים ישראלים הופלו לרעה.

אל-על טענה כי על הנוסעים הישראלים חל חוק טיבי, הקובע פיצוי רק בעיכוב של 8 שעות ויותר, ועל כן הישראלים לא זכאים לפיצויים שקובעת הדירקטיבה האירופית על כל עיכוב של 3 שעות ויותר.

בנוסף, לפי החוק באירופה, כאשר מדובר בחברת תעופה אירופית, הפיצוי יינתן בהמראה מאוחרת מכל שדה תעופה בעולם; וכאשר מדובר בחברה זרה, כמו אל-על, הנוסעים זכאים לפיצוי בגין איחור שנרשם בנמל תעופה בשטח אירופה.

סכום הפיצוי נקבע בהתאם למרחק הטיסה, והוא נע מ-250 אירו לטיסות שמרחקן נמוך מ-1,500 ק"מ - ועד 600 אירו לטיסות שמרחקן הוא 3,500 ק"מ ויותר.

הפסיקה ניתנה בעקבות טיסת אל-על מפרנקפורט שהמריאה ב-3 במארס 2016 אחרי עיכוב של למעלה מ-3 שעות. אחד מנוסעי הטיסה פנה ל-Claim it וביקש לתבוע דרך האתר את הפיצוי המגיע לו, והחברה שיגרה מכתב לאל-על.

אל-על השיבה כי לנוסע לא מגיע פיצוי, מאחר שהוא ישראלי, ולכן, לשיטתם, החוק אינו חל עליו. בעקבות התשובה הגישה Claim it תביעה לבית משפט בפרנקפורט, וזה פסק כי על אל-על לשלם פיצוי גם לנוסע הישראלי.

Claim it עובד על בסיס עמלה, כך שהנוסעים משלמים רק במקרים של קבלת פיצוי. העמלה עומדת על כ-30% מהפיצוי. מאז שהושק האתר בישראל בחודש יוני האחרון, תבעו נוסעים ישראלים סכום כולל של כ-3 מיליון שקל מחברות תעופה שונות, ועד כה שולמו כמיליון שקל, והיתר עדיין מצוי בתהליך מול חברות התעופה.

לפסיקה זו יש משמעות עצומה לאור העיכובים הרבים של אל-על בטיסות בתקופה האחרונה, ובעיקר לאור העובדה שלפי החוק האירופי ניתן לתבוע פיצוי עד שנתיים אחורה.

לדברי ראלף פאיס, מנכ"ל Claim it, "לרוב, אל-על נענית לפניותינו ומפצה את נוסעיה האירופיים כנדרש, אלא שבאופן עקבי החברה דוחה תביעות לפיצויים עבור נוסעיה הישראלים. הרציונל אומר שנוסע ישראלי סבל בדיוק כמו נוסע אירופי בשל עיכוב בטיסה, ולכן הוא זכאי לאותו פיצוי. מכאן שהדרך היחידה להשוות את תנאי הנוסעים הישראלים לאלה האירופיים חייבה אותנו לתבוע את החברה.

"לשמחתנו, בית המשפט קבע שהחוק באירופה מתייחס לכלל הנוסעים בלי קשר למוצאם את ללאום שלהם. אל-על חויבה להשלים את הפיצוי ולשלם את הוצאות המשפט. זו קביעה שהוכיחה כי עד היום אל-על הפלתה את נוסעיה במשך שנים. התחשיב שלנו הוא שאילו נוסעי אל-על יתבעו את החברה על עיכובים בטיסות שהמריאו מאירופה בשנתיים האחרונות, היא תיאלץ לשלם סכום של 300 מיליון שקל".

הסכום העצום שמעריך פאיס הוא נגזרת של המצב העגום שבו מצויה אל-על בתקופה האחרונה בכל הנוגע לעיכובים ולביטולי טיסות - פועל יוצא של הסכסוך המתמשך שלה עם ועד הטייסים. למעשה, 64% מטיסות אל-על במהלך ספטמבר יצאו באיחור - כך עולה מנתוני האתר הבינלאומי Flightstats, המגדיר איחור בטיסה כהמראה שיוצאת בטווח של 15 דקות ויותר ממועד ההמראה המתוכנן. משך העיכוב הממוצע באל-על עומד על 50 דקות.

נתון עגום זה מציב את אל-על בראש רשימת החברות המאחרות לחודש ספטמבר, הרחק מחברות תעופה האחרות. לשם המחשה, החברה השנייה ברשימה היא אייר צ'יינה, ש-35% מטיסותיה המריאו באיחור בספטמבר.

הסכסוך של הנהלת אל-על עם טייסיה הוא שמוביל לשיבושים בטיסותיה, וזה זמן מה שהנוסעים הם שמשלמים את המחיר. במהלך חגי תשרי נרשמו כמה עיכובים מביכים, שבחלק מהמקרים כללו החלפת מטוסים למטוסים חכורים, אחרי המתנה של שעות ארוכות בנמל התעופה.

מאל-על נמסר בתגובה: "הדין החל בישראל, ובמיוחד חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) תשע"ב 2012, קובע זכות לפיצוי כספי באיחור העולה על 8 שעות". 

אל על לפני כולן
 אל על לפני כולן