אלרגן חוברת ליורוג'ן מישראל להוליך בוטוקס לשלפוחית השתן

ההסכם כולל תשלום מיידי של 17.5 מיליון דולר וכן תשלומי אבני-דרך ותמלוגים נוספים ■ יורוג'ן הוקמה ע"י ד"ר אשר הולצר, ובין המחזיקים הגדולים בה - קרן פונטיפקס וארקין אחזקות

יו"ר יורוג'ן, אריה בלדרגרין / צילום: יוח"צ
יו"ר יורוג'ן, אריה בלדרגרין / צילום: יוח"צ

חברת יורוג'ן הישראלית (לשעבר Theracoat), שפיתחה שיטת הולכה חדשה של תרופות לשלפוחית השתן, חתמה על הסכם פיתוח משותף עם ענקית הפארמה והאסתטיקה אלרגן האמריקאית, שמוכרת כיצרנית המוצר בוטוקס.

במסגרת ההסכם תשתמש אלרגן במערכת של יורוג'ן כדי להוביל רעלנים, כמו בוטוקס, לתוך שלפוחית השתן, וזאת כחלק מן הטיפול שהיא מפתחת לתחום השלפוחית הרגיזה. במסגרת ההסכם אלרגן תשלם ליורוג'ן 17.5 מיליון דולר מיידית, עם אופציה לתמלוגים ותשלומי אבני-דרך.

מערכת הולכת התרופות של יורוג'ן מבוססת על חומר נוזלי בטמפרטורות נמוכות שהופך לג'ל בטמפרטורות גבוהות יותר. כך, ניתן להזריק את המוצר לשלפוחית השתן כשהוא נוזלי, שם הוא הופך לג'ל ואינו עוזב את השלפוחית אלא מכסה את הדפנות שלה. שם הוא מתפרק בהדרגה משום שהוא מסיס בשתן, ומשחרר בהדרגה כל תרופה האגורה בתוכו.

כבר היום משתמשים בבוטוקס ובמוצרים דומים כדי להרגיע את שרירי שלפוחית השתן. המוצר של יורוג'ן עשוי לאפשר את הפיכת הטיפול הזה לתרופה בשחרור מושהה, וכך לאפשר מתן של התרופה לעיתים רחוקות יותר.

המוצרים העצמאיים של יורוג'ן מיועדים לטיפול בסרטן שלפוחית השתן, כאשר אחת הבעיות בטיפולים מן התחום הזה הינה שהם נשטפים החוצה מן השלפוחית תוך כמה דקות. המוצרים העצמאיים של החברה נמצאים בניסויים קליניים.

יורוג'ן הוקמה ב-2005, בחממת יוזמות גרנות, על ידי ד"ר אשר הולצר, שהיה גם מצוות המייסדים של InspireMD. בשיחה עם הולצר ב-2013 ציינה החברה כי מוצריה הם קלאסיים לשיתוף-פעולה עם חברה שמייצרת את התרופה שבג'ל, וכי היא מעוניינת לחתום על הסכם שיווקי עוד באותה השנה. העניין אמנם התעכב מעט, אבל כעת מגשימה החברה את החזון הזה.

בינתיים החברה גדלה והתפתחה וגייסה משקיעי דגל ביניהם קרן פונטיפקס (14%), ארקין אחזקות (14%), פרקווסט (5%) וחברת Chealth של חיים הורביץ (3%). יו"ר החברה הוא האורולוג פרופ' אריה בלדגרין, שייסד את חברת קייט פארמה, הנסחרת בנאסד"ק ב-2.46 מיליארד דולר. בלדגרין גם השקיע בחברה ומחזיק בה 4%.

מנכ"ל החברה הוא רון בנצור, שהיה בעבר מנכ"ל החברות XTL וקריקס הנאסד"קיות. לפני כשנתיים, כאשר שוק ההנפקות היה פתוח מאוד לחברות ביומד צעירות, שקלה החברה לבצע הנפקה בנאסד"ק, אולם בסופו של דבר לא הספיקה להוציא את ההנפקה לפועל לפני שחלון ההנפקות נסגר. עד היום גייסה החברה כ-12 מיליון דולר.