נייר עם ערך: מובילה בתעשייה מסורתית - ומציגה צמיחה

חברת ייצור ושיווק הנייר שניב היא בין מובילות הענף בישראל - זאת הודות לייצור פנימי, מערך הפצה עצמאי, פיתוח ערוצי צמיחה וחיסכון בעלויות וכן על רקע מאפייני שוק הנייר הביתי בישראל

מוצרים של שניב / צילום: אתר החברה
מוצרים של שניב / צילום: אתר החברה

שניב החלה את דרכה כחברה פרטית לייצור נייר גולמי ביתי בשנת 1988. בשנת 1995 הונפקו מניותיה לציבור, וכיום החברה מנוהלת על ידי דור שני לאחת משתי משפחות המייסדים. ניהול החברה מושפע לחיוב מהיכרות ארוכת טווח עם הענף, אך להערכתנו גם מהווה גורם סיכון לאור תלות באנשי מפתח.

באמצע העשור הקודם קיבלו בעלי השליטה החלטה אסטרטגית לחדור לשוק הנייר הקמעונאי, באמצעות ייצור ושיווק של מוצרי נייר מוגמרים. כיום החברה פועלת בשני מגזרי פעילות: ייצור נייר גולמי בעיקר לצרכים פנימיים וגם לצדדים שלישיים - "קונברטורים" (מפעלי עיבוד נייר); וייצור ושיווק מוצרי נייר מוגמרים בעיקר לשוק הקמעונאי, וגם לשוק המוסדי הצורך נייר לשימוש עצמי (ענפי התעשייה, ביטחון, חקלאות, מסחר, תיירות, רפואה וכד').

מוצרי הנייר המוגמרים של שניב  כוללים מגוון מוצרים לשוק הקוסמטיקה-טואלטיקה ולשימושים ביתיים כגון נייר טואלט, ממחטות, מגבות נייר, מפיות וכו'. המוצרים מתפרסים על פני איכויות שונות ותחת מותגים שונים בבעלותה של שניב - טאצ', עדן ו-LOVELY. להערכת שניב, היא מהווה ספק ה-"PRIVATE-LABEL" הגדול בישראל עבור רשתות השיווק הקמעונאיות. תחום מוצרי הנייר המוגמרים כוללים גם ייבוא ושיווק של מוצרים משלימים (שאינם נייר).

בחמש השנים האחרונות מציגה שניב צמיחה שנתית ממוצעת מרשימה במחזור הפעילות, של 7.3%, כשהשיפור העקבי בהיקף הפעילות נובע לא רק מגורמים הקשורים לחברה עצמה אלא גם ממאפייני שוק הנייר הביתי בישראל. שוק הנייר הגולמי בישראל מוערך בהיקף של כ-110-125 טונות במונחי צריכה מקומית, ובמונחים כספיים ב-0.5-0.55 מיליארד שקל. הצמיחה בו מוערכת בכ-3% בשנה בממוצע, גבוה מקצב צמיחת האוכלוסייה. שוק מוצרי הנייר המוגמרים גדול הרבה יותר משוק מוצרי הנייר הגולמי, ומתחלק לשניים: המגזר הביתי שהיקפו נאמד בכ-0.7 מיליארד שקל בשנה, והמגזר המוסדי (צורך לצרכיו הפנימיים) המוערך בכ-0.35 מיליארד שקל בשנה.

צמיחת הענף מתבססת על כך שהביקוש למוצרי הנייר הוא קשיח ונתמך בגידול באוכלוסייה, בעלייה ברמת החיים, בתוחלת החיים ובצריכה הפרטית. הגורמים הללו גוזרים גם קצב צמיחה מוגבל של השחקנים בענף, כל עוד אין שינויים דמוגרפיים משמעותיים. גם העובדה כי שוק הנייר מתאפיין בחסמי כניסה גבוהים (תעשייה עתירת הון, השקעות קפיטליות, מערכי הפצה), תורמת לחברות הקיימות. הגורמים הללו באים לידי ביטוי בכך ששוק הנייר בישראל ריכוזי מאוד: שניב נחשבת לאחת משלוש השחקניות הגדולות בענף, לצד סנו וחוגלה-קימברלי.

המוצרים המוגמרים מגדילים את המרווח

העובדה כי שניב נוטלת חלק בכל אחת מחוליות הפעילויות בענף, מאפשרת לחברה להוות גורם תחרותי מוביל בתחום מוצרי הנייר המוגמרים. הצמיחה הכוללת של החברה נובעת מתחום המוצרים המוגמרים, למרות ירידה בהכנסות מהמוצרים הגולמיים. בנוסף, מרווחי הפעילות בתחום המוצרים המוגמרים גבוהים ביחס לתחום הנייר הגולמי, כך שהחברה משפרת את המרווח הכולל.

פרט לכך, שניב אינה תלויה באספקה חיצונית של מוצרי נייר גולמי, אלא נשענת על הייצור הפנימי שלה, עובדה הגוזרת חיסכון בעלויות ייצור ואפשרות להציע מחירים תחרותיים ללקוחות. מערך ההפצה העצמאי של החברה תומך באספקת ביקושים ישירות ממפעלי החברה, ללא צורך להישען על מפיצים/אנשי מכירות חיצוניים. היתרונות הללו מאפשרים לשניב להציג קצבי צמיחה גבוהים ביחס למתחרות בענף.

למרות שמאפייני ענף הנייר בישראל תומכים בצמיחת החברות, זו מוגבלת למדי. שניב השכילה לפתח שני ערוצי צמיחה על מנת למתן את ההשפעה האפשרית על מחזור ההכנסות - ייצור עבור המותג הפרטי שלה וייבוא מוצרים משלימים/חדירה לשוק המוסדי (מפעלים, מוסדות). הסכמים עם רשתות השיווק הקמעונאיות הגדולות בישראל, לצד הסכם הפצה עם חברה טורקית, עשויים לקדם זאת. בצד ההוצאות, צפוי חיסכון בעלויות הייצור הודות להיערכות מוקדמת של החברה, מבחינת לוחות זמנים למעבר בשימוש בגז טבעי, ביחס למפעלי תעשייה אחרים בארץ.

*** הכותבים הם כלכלן ראשי ומנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באקסלנס נשואה ומנהל יחידת המניות במחלקת המחקר בקבוצה. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה