מובטלים כרוניים חוזרים לעבוד; איך זה ישפיע על הפד?

ההצטרפות המחודשת לכוח העבודה הפעיל בארה"ב מתרחשת בקצב שיא ■ עוד סיבה להתלבטות לגבי קצב העלאות הריבית

ג'נט ילן / צילום: בלומברג
ג'נט ילן / צילום: בלומברג

מגרש החניה הגדוש במרכז להסבה מקצועית בפרבר של סנט לואיס הוא המוצג הראשון שמסביר למה הפדרל ריזרב האמריקאי עדיין מתחבט בשאלות כמו מצבו של שוק העבודה בארה"ב, וכמה מהר צריכות הריביות לעלות.

בין הנוכחים במרכז באחד הימים האחרונים, ג'ושוע גודסון, בן 23, מתאר את היסטוריית התעסוקה שלו בשנים האחרונות כ"מבוי סתום". כעת הוא מלא מוטיבציה ורואה סיכוי לקריירה יציבה, והוא משתתף בתוכנית ללימודי התקנת מערכות חימום ומיזוג אוויר, לצד הכשרה בכישורים החברתיים ה"רכים" שנדרשים כדי להחזיק מעמד בעבודה. הגוף הפדרלי שמנהל את ההכשרה הוא "מרכזי המשפחה וכוח עבודה של אמריקה". הקורס יימשך כמה חודשים, "ואחר כך אני אקבל עבודה, ואמסמר אותה לקיר שלי", הוא אומר.

כאשר השנה השישית ברציפות של יצירת מקומות עבודה בארה"ב נכנסת עמוק יותר לשכונות כמו וולסטון ופרגוסון בסנט לואיס - שהתפרסמו לפני כשנתיים כאשר המשטרה פתחה בהן באש על מתפרעים על רקע המצב הכלכלי - גודסון שייך למאגר של מובטלים שחוזרים לכוח העבודה במספרים מפתיעים לטובה, וגם זוכים לעבוד במהירות רבה יותר.

"רוצה לשנות את החיים שלי"

המפנה הסובטילי אבל המפתיע הזה עורר ויכוח חדש בפד, על האם להסתכן בהאטת התהליך הזה שמושך סוף-סוף מובטלים כרוניים כמו גודסון, ומשתקף בהכנסות המשופרות של המעמד הבינוני והנמוך יותר. הדיון הזה אולי לא ימנע העלאת ריבית בחודש דצמבר, אבל הוא עשוי להשפיע על קצב ההעלאות הבאות, שלא צפוי להיות מהיר בכל מקרה.

ניתוח של סוכנות "רויטרס" את נתוני התעסוקה של משרד העבודה הפדרלי מראה שההצטרפות המחודשת לכוח העבודה הפעיל מתרחשת בקצב שיא. זה מה שיו"ר הפד, ג'נט ילן, ובכירים אחרים בבנק המרכזי קיוו להשיג כאשר הכלכלה הבריאה ממשבר שמחק מיליוני מקומות עבודה, וגרם למובטלים רבים להפסיק לחפש עבודה ולהיפלט בכך לחלוטין מכוח העבודה.

זה גם משהו שהמובטלים שעוברים הסבה מקצועית בכיסי האבטלה הגבוהה בצפון-מערב סנט לואיס מקווים שיימשך, כאשר הם מתמחים בתעשיית הבניין, במינהל עסקים ובמיומנויות נוספות, עם ביטחון שמצפות להם משרות בטוחות בסוף התהליך. מבחינת גודסון, זהו סיכוי לשים מאחוריו את התקופה הסוערת בחייו, שכללה השתתפות במהומות שהיו בפרגוסון לפני שנתיים.

"אני רוצה לשנות את החיים שלי, לשפר את עצמי, לנסות לקבל מקצוע שיכול להועיל לי בקריירה", הוא אומר בראיון במתקן ההכשרה, שמיועד במקרים רבים לצעירים שחורים, ומציע שפע של מקומות עבודה שזמינים כעת באזור סנט לואיס.

"לכלכלה יש עוד מרחב לנוע"

יצירת משרות בהבראה כלכלית סופגת תחילה בדרך כלל את המובטלים - אלו שמחפשים עבודה חדשה באופן פעיל - לפני שהיא מגיעה אל אלו שנשרו מכוח העבודה. בשנתיים האחרונות יש ראיות לכך שזה התחיל לקרות. זרם העובדים החדשים שהיו מחוץ לכוח העבודה הוא כעת כפול ויותר מהמספר שנע בכיוון ההפוך, כלומר נושר מכוח העבודה לאבטלה.

שבע שנים אחרי שהמיתון חלף רשמית, המדיניות המוניטרית הקלה "תומכת בקליטה מחדש של עובדים שמתקשים יחסית למצוא תעסוקה", אומר ג'ון רוברטסון, יועץ בכיר לנשיא שלוחת הפדרל ריזרב באטלנטה, דניס לוקהרט. זו התפתחות שקובעי המדיניות רוצים להבין טוב יותר כדי לקבוע אם יש "מגבלות מבניות" להמשך המגמה הזו, הוא אומר.

עם שיעור אבטלה ארצי של 5% ומדדי תעסוקה נוספים קרוב לממוצעים הרב-שנתיים, כמה מבכירי הבנק המרכזי טוענים שיעד התעסוקה של הבנק הושג, ולכן שערי הריבית צריכים לעלות כדי להקדים את האינפלציה שמגיעה בדרך כלל עם שוק עבודה הדוק.

אחרים מהססים לקפוץ למסקנה הזו, וביניהם גם היו"ר ילן, שאמרה בשבוע שעבר שיתכן שמה שצריך כעת הוא "כלכלה בלחץ גבוה" כדי לתקן את הנזק שגרם המשבר. מעמד בינוני שחוק או כוח עבודה לא-משכיל שלא מרוויח הרבה עלולים למנוע מהכלכלה למצות את כל הפונטנציאל שלה, היא טענה. הנטייה של הפד ברוב תקופת ההבראה הייתה לתעדף שוק עבודה חזק על פני ריסון מחירים. "לא היינו באמת בטוחים שזה משהו שיקרה בפועל", אמרה באחרונה ילן על העלייה של כוח העבודה. "לכלכלה יש עוד מרחב לנוע בהשוואה למה שחשבנו בעבר".

אחרי שנים של קיפאון בהכנסות השכירים, הביקוש היציב לעובדים השתקף סוף-סוף בסקרי האוכלוסייה של 2015, שהצביעו על עלייה בהכנסה החציונית - בראשונה מאז שנת 2007. העליות החזקות ביותר בשכר היו בקצה התחתון של הסולם. המגמה הזו עוזרת לנשים כמו טושיה פרהגן, בת 37, להחליט לעבור הכשרה מקצועית.

כאשר הילד שלה הגיע לגיל בית ספר, שמעה על LaunchCode, מלכ"ר שמכשיר אנשים שאינם מומחי מחשבים כמקודדים של מידע, ומציב אותם בעבודות של התמחות. היא קיבלה עבודה לפני כמה חודשים, ובכך הצטרפה שוב לכוח העבודה. עבודתה היא כתיבת תוכנות בעבור חברה שמתמחה בניהול הטבות לגמלאים. "המעסיקים מוציאים כעת יותר משרות לשוק, ויש יותר מתעניינים בהן", אומר מארק באואר, מנהל LaunchCode על שוק העבודה בסנט לואיס.

הכניסה של אנשים כמו פרהגן לשוק העבודה פותרת שאלה חשובה: האם ההיפלטות של אנשים מכוח העבודה בימי המשבר הייתה קבועה - מה שפוגע בפוטנציאל הכלכלי של המדינה - או שיש מהפך כשהתנאים משופרים. מבוגרים שאינם עובדים ואינם מחפשי עבודה מוגדרים מחוץ לכוח העבודה. מספרם עלה ביותר משליש ב-15 השנים האחרונות, ליותר מ-94 מיליון. במונחי אחוזים משכבת בני יותר מ-16, שיעורם עלה מ-32% ל-37%. הנתון הזה מככב לעיתים ברטוריקה הפוליטית, אך הוא נובע במידה רבה מבחירה אישית ומפנסיה, לימודים במכללה או שהייה בבית לטיפול בילדים.

"נתק גדול מאוד משוק העבודה"

הנתון החשוב יותר הוא מספרם של אלו שאינם בכוח העבודה, ואומרים שהם רוצים לעבוד. המספר הזה הוא כ-6 מיליון, 2.3% מהאוכלוסייה בני יותר מ-16. משיא של 2.7% מהאוכלוסייה ב-2012, הנתון הזה מתקרב כעת לרמה שהייתה לפני המשבר, כ-2%. כדי להגיע לרמה זו, עוד מיליון אנשים יצטרכו לחזור לעבוד.

קרולין סיוארד, מנכ"לית המרכז שבו לומד גודסון טכנאות מערכות חימום וקירור, אומרת שאנשים מוכנים להצטרף, ועוד רבים מחכים בתור.

כעת זהו העיתוי הגרוע ביותר להאטה של קצב יצירת מקומות העבודה, לדבריה. "ייקח עוד 5-10 שנים להוריד את שיעורי האבטלה של 10%-25% שמאפיינים את השכונות בצפון-מערב סנט לואיס, לדבריה. "יש להם נתק גדול מאוד משוק העבודה".