לפעמים הדרך לייצר תשואה נמצאת ממש "מתחת לפנס"

לפעמים המשקיעים שוכחים להשקיע במדדים המובילים ■ כך למשל, מדד ה-DAX הגרמני הניב תשואת יתר של כ-34% על מדד Stoxx600 הכלל-אירופי ב-5 השנים האחרונות

בורסת פרנקפורט / צילום: רויטרס
בורסת פרנקפורט / צילום: רויטרס

בניסיון להשיא תשואה ולפזר סיכונים, משקיעים רבים מתרחקים לעתים ממדדי המניות המרכזיים ומנסים לייצר "אלפא" באזורים נישתיים יותר בשוק. בעוד שאסטרטגיה זאת עשויה להוכיח את עצמה בחלק מהמקרים, לעיתים רבות הדרך לייצר תשואה גבוהה נמצאת ממש "מתחת לפנס", ומדדי המניות המרכזיים, אלו שמהווים את ליבת מרבית תיקי ההשקעות, הם שמחזירים את התשואות הגבוהות ביותר.

כפי שמדד ה-S&P500 האמריקאי, המהווה כ-50% ממדדי המניות הגלובליים, החזיר תשואת יתר אדירה של כ-40% על מדד ה-MSCI הגלובלי בחמש השנים האחרונות, כך גם מדד ה-DAX  הגרמני השיא תשואת יתר של כ-34% על מדד ה-Stoxx600 הכלל-אירופי בתקופה זאת. תשואת היתר של ה-DAX נמשכה גם בשנה האחרונה, בה החזיר המדד תשואה חיובית של כ-6%, לעומת תשואה שלילית של כ-5% ב-Stoxx600 ותשואה חיובית של כ-3% במדד ה-MSCI הגלובלי. במבט קדימה, ישנן מספר סיבות להאמין כי ה-DAX עשוי להמשיך ולהציג ביצועי יתר על מדדי הייחוס האירופיים ואף הגלובליים.

בראש ובראשונה הסיבה היא היסודות הכלכליים החזקים של גרמניה, שהייתה ונותרה אי של יציבות בתוך הכלכלה האירופית הסוערת. שוק העבודה הגרמני ממשיך להפגין עוצמה, ושיעור האבטלה בגרמניה כיום הוא כ-6% בלבד, הנמוך ביותר מאז איחוד מזרח ומערב המדינה ב-1990. בנוסף, קצב צמיחת השכר הוא כ-2.5% בשנה, ומאז 2007 גדל כוח העבודה הגרמני בכ-3 מיליון איש, למרות דמוגרפיה לא אידאלית. הנתונים הפיסקאליים של גרמניה הם סולידיים מאוד, במיוחד אם משווים אותם לשכנותיה ביבשת - ב-2015 ממשלת גרמניה הציגה עודף תקציבי, ולאחרונה היא אף התחייבה לשמור על תקציב מאוזן עד ל-2020. גם יחס החוב-תוצר, שעומד על כ-72%, הוא מהנמוכים בעולם המפותח. החברות הגרמניות אף ממשיכות לשמור על מעמד תחרותי מוביל בזירה הגלובלית, ולכן גרמניה ממשיכה להיות יצואנית נטו ונהנית מעודף של כ-7% תוצר בחשבון השוטף.

הנתונים הכלכליים העדכניים מלמדים כי הכלכלה הגרמנית שומרת על מומנטום חיובי, וסקרי סנטימנט שונים, דוגמת ה-ZEW, ה-IFO וסקר מנהלי הרכש לתחומי השירותים והתעשייה, נמצאים ברמה גבוהה יחסית ומלמדים על אופטימיות בנוגע לתחזיות הכלכליות במדינה.

תחזיות הרווח משתפרות

מעבר למצבה הטוב של הכלכלה הגרמנית, שוק המניות המקומי נראה אטרקטיבי במספר היבטים. תחילה, תחזיות הרווח למדד ה-DAX משתפרות לאחרונה, כשמתחילת ספטמבר עלתה תחזית הרווח המצרפית ל-2016 בכ-2%, מה שמציב את ה-DAX במקום השני מבין המדדים הגלובליים המובילים מבחינת שינויים בתחזיות הרווח (רק ב-FTSE100 הבריטי הייתה העלאת תחזיות חדה יותר). גם התמחור היחסי של ה-DAX נראה אטרקטיבי, כאשר המדד נסחר ברמה של 13 פעמים תחזית הרווח החזויה ל-2016, נמוך משמעותית מהתמחור של מדדים מובילים אחרים.

המעוניינים להשקיע במדד ה-DAX הגרמני יכולים לעשות זאת באמצעות קרן הסל ISHARES DAX DE (סימול: GR DAXEX), שהושקה בשנת 2000 ועוקבת אחרי המדד המרכזי המונה את 30 החברות הגדולות בגרמניה. לקרן דמי ניהול בשיעור 0.16%, והמחזור היומי הממוצע שלה מסתכם בכ-650 אלף מניות. הקרן מנהלת נכסים בהיקף של כ-7.5 מיליארד אירו. ברמה הסקטוריאלית, DAXEX ממוקדת במגזרי הצריכה המחזורית (כ-20%), הבריאות (כ-15%) והפיננסים (כ-14%). ההחזקות הגדולות של הקרן הן בענקית התעשייה Siemens (כ-10%), בחברת התוכנה SAP (כ-9%) ובחברת התרופות והכימיקלים Bayer (כ-9%).

גורמי הסיכון בהשקעה במדד ה-DAX כוללים את החשיפה הגבוהה של הכלכלה הגרמנית לבריטניה, שכידוע נמצאת בעיצומו של תהליך ה-Brexit. בריטניה היא היעד השלישי בגודלו עבור הייצוא הגרמני (עם כ-7% מכלל הייצוא), ולכן הפסקת הסכמי הסחר בין המדינות מהווה גורם סיכון שיש לקחת בחשבון. בנוסף, גרמניה עומדת לפני בחירות כלליות ב-2017, ולפי אינדיקציות מהבחירות המקומיות בחודשים האחרונים, ניכרת עלייה בכוחן של מפלגות ימין קיצוניות. התחזקות מפלגות אלו עשויה לגרום להרעה ביציבות הפוליטית במדינה ולהוות גורם סיכון. אלמנט נוסף שיש להביא בחשבון הוא כי קרן הסל DAX DE אינה מגדרת מטבע, ולכן יוצרת חשיפה מטבעית למשקיעים, כאשר פיחות באירו יפגע בתשואתה.

קרן הסל GR DAXEX

חברה מנהלת: iSHARES

שנת הקמה: 2000

מדד אחריו עוקבת: DAX

סך נכסים: כ-7.5 מיליארד אירו

סקטורים בולטים: צריכה מחזורית (כ-20%), בריאות (כ-15%), פיננסים (כ-14%)

דמי ניהול: 0.16% בשנה

הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

ההחזקות המרכזיות של קרן
 ההחזקות המרכזיות של קרן