הראל מימשה אופציות איי.די.או ב-25 מיליון שקל

הגדילה את חלקה בחברת הנדל"ן של שיכון ובינוי לכ-19% ■ במקביל מכרה קרן סטנהם, בעבר בעלת מניות מרכזית באיי.די.או, את יתרת החזקותיה

שלמה זוהר / צילום: תמר מצפי
שלמה זוהר / צילום: תמר מצפי

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל מימשה אופציות לא סחירות בחברת הנדל"ן איי.די.או (ADO), המהוות קרוב ל-4% מהונה של החברה מקבוצת שיכון ובינוי (שו"ב) של שרי אריסון, תמורת כ-25 מיליון שקל. כך עולה מעדכון שפרסמה הבוקר (ד') איי.די.או.

מדובר באופציות שהראל  קיבלה לידיה בשנת 2013, כהמרת הלוואה שהעניקה לאיי.די.או   שנה קודם לכן. מחיר המימוש של האופציות משקף דיסקאונט של כ-50% על מחיר השוק, אחרי זינוק של כ-140% שרשמה מניית איי.די.או מאז העסקה עם הראל.

מבחינת קבוצת הראל מדובר בהשקעה לא מהותית, שנעשית אגב פעילותה השגרתית של ניהול נכסי ציבור. עוד טרם ההשקעה הנוכחית, הראל היא בעלת המניות השנייה בגודלה באיי.די.או (אחרי בעלת השליטה שו"ב), עם כ-15% מההון, וכעת היא מגדילה את חלקה לכ-19%.

במקביל, עדכנה איי.די.או על פרידתה של קרן סטנהם (Stenham) הבריטית מיתרת החזקותיה (1.4%) בחברה, שנמכרו מחוץ לבורסה תמורת כ-20 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של קרוב ל-50 שקל - נמוך בכ-4% משווי המניה הבוקר. בתקופה האחרונה צמצמה סטנהם בהדרגה את החזקותיה בחברה, ולפני שבועות ספורים מכרה מחוץ לבורסה כ-3% ממניות איי.די.או תמורת 42 מיליון שקל, לפי מחיר דומה לעסקה הנוכחית.

בתחילת השנה רכשה איי.די.או מסטנהם כ-7% ממניות החברה, תמורת כ-4% ממניות החברה הבת איי.די.או פרופרטיז (ADO Properties) - המרכזת את פעילות איי.די.או בהשכרת דירות בברלין, ואשר מניותיה נסחרות בבורסת פרנקפורט שבגרמניה. סטנהם הייתה בעבר בעלת המניות השנייה בגודלה באיי.די.או, בעקבות עסקה בהיקף של כ-100 מיליון אירו שנעשתה ב-2013, שבמסגרתה קיבלה לידיה איי.די.או תיק נכסי מגורים של כמה עשרות בניינים בברלין שהחזיקה סטנהם, וכחלק מהעסקה הקצתה לה מניות.

הרכב בעלי המניות של איי.די.או עבר כמה שינויים נוספים באחרונה, ובהם הפיכת בית ההשקעות מיטב דש לבעל עניין, עם השקעה של כ-20 מיליון שקל ברכישת כ-1.5% ממניות החברה. בסוף אוגוסט נרשמה נקודת ציון נוספת באיי.די.או, אז חדל איש העסקים עדי קייזמן, שבעבר החזיק בשליטה בחברה, מלהיות בה בעל עניין, לאחר שמכר מחוץ לבורסה כ-1% מהונה, תמורת כ-15.5 מיליון שקל.

איי.די.או פרופרטיז מרכזת את פעילותה של איי.די.או בתחום השכרת דירות בברלין. לפני קצת יותר משנה הונפקה החברה הבת בפרנקפורט, אז השלימה גיוס הון ענק של 415 מיליון אירו (כ-1.7 מיליארד שקל). מאז ההנפקה המשיכה איי.די.או בהרחבת הפעילות באמצעות החברה הבת, וגייסה מאז בשתי הזדמנויות בפרנקפורט (לפני כחודש ולפני כחצי שנה) כ-300 מיליון אירו באמצעות הנפקת מניות לצורך מימון המשך פעילותה.

מוקדם יותר החודש פרסמה איי.די.או הצעת רכש עד ל-4% ממניותיה תמורת 60 שקל למניה - פרמיה של 15% על מחיר השוק, ובהשקעה כוללת של עד 70 מיליון שקל. מניית איי.די.אי. משקפת לחברה שווי של כ-1.5 מיליארד שקל, אחרי קפיצה של יותר מ-30% שרשמה מתחילת השנה.

קבוצת הראל שבשליטת יאיר המבורגר מנהלת כיום בפעילויות הביטוח, הפנסיה והגמל שלה נכסים פיננסיים בהיקף מצטבר של כ-137 מיליארד שקל. בשקלול קרנות הנאמנות, תעודות הסל והתיקים המנוהלים, שמנוהלים באמצעות החברה האחות - בית ההשקעות הראל פיננסים - הקבוצה כולה ניהלה נכון לסוף הרבעון השני השנה נכסים פיננסיים בהיקף כולל של כ-179 מיליארד שקל.