"אנחנו רוצים שתיתנו לנו תקווה לאושש את הכלכלה בעזה"

כך אומר ל"גלובס" עלי חייק, ראש אגודת אנשי העסקים בעזה וסגן נשיא התאחדות התעשיינים הפלסטינית ■ "אבי נפטר, ולא נתנו לי להביא מלט בשביל הקבר שלו - זה איום ביטחוני?"

עלי חייק / צילום: אבו ראמי
עלי חייק / צילום: אבו ראמי

"אנחנו רוצים שהממשלה הישראלית תתעורר, שתיתנו לנו תקווה לאושש את הכלכלה בעזה" - כך אומר עלי חייק, ראש אגודת אנשי העסקים בעזה וסגן נשיא התאחדות התעשיינים הפלסטינית.

השיחה עם חייק התקיימה בעקבות ראיונות שערך "גלובס" עם איש העסקים הישראלי שלומי פוגל ועם עמיתו הפלסטיני נביל בוואב, בהם קראו השניים לאנשי עסקים ישראלים להצטרף כשותפים למיזם להקמת אזורי תעשייה לפועלים פלסטינים על גבול הרצועה.

בראיון מפגין חייק גישה יוצאת דופן ואינו מנסה להסתיר או אפילו להקטין את הקשרים שהיו לו בעבר עם ישראל - או את רצונו בחידושם. חייק, יבואן של חומרי בניין, טוען כי היה אחד הלקוחות הגדולים ביותר של נמל אשדוד בשנים שלפני עליית החמאס לשלטון בעזה.

"הייתי היחיד שהרשו לו להיכנס לנמל ברכב הפרטי שלו", הוא מתגאה. "היה לי רואה חשבון ועורך דין ישראלים. פרנסתי משפחות בקריית מלאכי. הייתה לי דירה בישראל, ואתה יודע מה - הייתה לי אפילו חברה ישראלית. לכן כשאני אומר שחייבים לחיות ביחד, אני יודע מה שאני אומר".

- וישראל לא מקדמת שיתוף-פעולה כלכלי איתכם?

"להפך. מכניסים 3 טון מלט ביום, כשאנחנו צריכים 7-8 טון מינימום. אין חומרי גלם, עצים, פלסטיק".

- זה בטח בגלל האיום הביטחוני.

"אבא שלי נפטר, ולא נתנו לי להביא שני שקי מלט בשביל הקבר שלו - זה איום ביטחוני? אנשי עסקים הכי גדולים בעזה צריכים להוריד את המכנסיים בבדיקות במעבר - הם איום ביטחוני? כשאני מגיע למעבר, כלב מריח את התיק שלי. לא נותנים לי לצאת מעזה עם בקבוק בושם. מה שכואב לי זה שלאנשים כמוני, שרוצים לחיות ביחד, לקחו את ההיתרים. יש 200 אנשי עסקים בעזה שהחזיקו בכרטיס VIP - עכשיו לקחו להם. יש בעזה 1,600 סוחרים שלקחו להם את ההיתרים. למה? רק פועלים אתם רוצים?".

- למה אתה לא מאשים את החמאס?

"אנחנו לא חמאס! כמה זה החמאס בעזה? 200 אלף? אנחנו 2 מיליון! חמאס לקחה את עזה מהרשות הפלסטינית, לא ממני. מי ששולט על המעברים, על האוכל על הדלק - זה ישראל. אז מה אתם רוצים?".

המדיניות הישראלית כלפי רצועת עזה מאז מבצע "צוק איתן" נועדה לסייע לשיקום כלכלי של הרצועה - כך לפחות נוהגים לומר בממסד הביטחוני בישראל - שיקום שמתבטא בהגדלת מספר הסוחרים והכנסת סחורות מעזה, בעיקר של חקלאות, טקסטיל וברזל.

במינהלת התיאום הקישור לעזה, זרוע של מתאם הפעולות בשטחים (מתפ"ש), האלוף יואב (פולי) מרדכי, מקדמים מספר פרויקטים כלכליים שנועדו לסייע לאוכלוסייה ברצועת עזה. אחד הנושאים שהוצגו בכנס התורמות השנתי שהתקיים בספטמבר האחרון בניו-יורק עסק גם בהקמת אזור תעשייה מחודש ומבוקר ברצועת עזה. בשטח, למרבה ההפתעה, לא קורה בינתיים דבר.

בתשובה לשאלה על ביטול היתרי כניסה לסוחרים, מסר השב"כ: "לא התקבלה כל החלטה על ביטול גורף של היתרי כניסה לישראל לסוחרים או אנשי עסקים... האחריות המלאה לביטול ההיתרים מוטלת על ארגוני הטרור, המנצלים באופן ציני את ההקלות שמעניקה לישראל לתושבי עזה. מאז 'צוק איתן' חל גידול ניכר בהיקף היתרי הכניסה לישראל הניתנים לתושבי רצ"ע, למרות שישנם מאות פלסטינים תושבי רצועת עזה השוהים בישראל באופן לא חוקי". 

 

חמאס: תומכים ביוזמות עסקיות 

התבטאות פומבית ראשונה של החמאס בעזה בנושא היוזמות לפיתוח אזורי תעשייה בגבול הרצועה: חאתם עווידה, תת-שר הכלכלה בממשלת החמאס בעזה, הודיע אתמול בשם הממשלה כי הוא מקדם בברכה את המאמצים שעושים אנשי עסקים מקומיים וזרים לעידוד ההשקעות ברצועת עזה.

בהודעה לעיתונות אמר עווידה כי "משרד הכלכלה תומך במאמצים שעושים כמה אנשי עסקים כדי למשוך השקעות ולפתח את הכלכלה ברצועת עזה, בייחוד בתחום הקמת אזורי תעשייה והמרצת הסחר".

עווידה הוסיף כי הרשויות הרלוונטיות בעזה שוקדות להבטיח את קיום התנאים הדרושים להצלחת מאמצים אלה".

בנוסף, עווידה הדגיש כי פרויקטים כאלה יפחיתו את הסבל העצום של תושבי הרצועה עקב המצור של ישראל. הוא ציין כי פרויקטים כאלה יכולים ליצור הזדמנויות עבודה למובטלים הרבים, לצמצם את שיעור העוני ולהוביל להתאוששות הכלכלה, שסובלת ממיתון עמוק.

איש העסקים שלומי פוגל מסר בתגובה כי הוא שמח על הודעת ממשלת החמאס. פוגל הזכיר כי לפני מספר ימים נולד בעזה התושב ה-2 מיליון. "ברור לכל אדם שראשו על כתפיו שרק דרך פיתוח כלכלי ולאחר מכן חינוך ישתפר עתידו של תינוק זה לאין-ערוך", אמר פוגל.