דנון: האו"ם מממן את "בצלם"; ארה"ב: אנו מודים לארגונים כאלה

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון: "המימון הוא התערבות בוטה בדמוקרטיה הישראלית" ■ סגן שגריר ארה"ב: "להתחיל ליישם מיד בשטח פתרון של שתי מדינות"

דני דנון  שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס
דני דנון שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, אמר הערב (ד'), בדיון מיוחד על המזרח התיכון במועצת הביטחון, כי האו"ם מממן את ארגון "בצלם", ודרש להפסיק לאלתר את המימון. הוא תקף את עדותו של מנכ"ל "בצלם", חגי אלעד, לפני המועצה בשבוע שעבר.

סגן שגרירת ארה"ב באו"ם, דייוויד פרסמן, נחלץ מיד להגן על "בצלם" ואמר כי "אנו צריכים להודות לארגונים כאלה". ברמז להתקפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על "בצלם", אמר הדיפלומט האמריקאי: "חיוני שכל המדינות יגנו על ארגונים כאלה וייצרו אווירה שמאפשרת לכל הקולות להישמע".

כצפוי, קרא הנציג הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, לחברות המועצה לקבל החלטה בעלת שיניים שתאלץ את ישראל להפסיק את פעילות ההתנחלויות. אם ישראל לא תקיים את ההחלטה, היא צריכה לדעת שיהיו "תוצאות" לסירובה, הוא אמר. לדבריו, הפסקת כל פעילויות ההתנחלויות וסיום הכיבוש הם צעדים הכרחיים להשגת הסכם שלום.

בנאומו במועצה אמר דנון: "בשנת 2016, העבירו שלושה גופים של או"ם כספים למימון 'בצלם'. זו אינה מקריות. או"ם מממן את 'בצלם' וארגונים נוספים בעלי אג'נדה ספציפית, וזו התערבות בוטה בדמוקרטיה הישראלית, התערבות שמקדמים גורמים אנטי-ישראלים שפועלים כאן באו"ם".

השגריר דרש "להפסיק את השימוש בכספי או"ם למימון ארגונים קיצוניים שפוגעים בישראל". לדבריו, "או"ם מממן אותם ארגונים קיצוניים ואז מזמין אותם לתת חוות דעת אובייקטיבית כיבכול נגד מדינת ישראל".

את נאומו פתח דנון בקריאת הטקסט "אם אשכחך ירושלים" ואמר: "את הפסוקים האלה, שמופיעים בתנ"ך אמרו היהודים אחרי שהוגלו מירושלים. את הפסוקים האלה אומר כל חתן יהודי בטקס חתונתו מזה מאות שנים". הוא הוסיף: "החלטת אונסק"ו, שמכחישה את הקשר בין היהודים לירושלים היא כתם של בושה בדפי ההיסטוריה של האו"ם. הניסיונות לנתק את היהודים מארצם לא יועילו. אנחנו נישאר בארצנו ובירושלים".

בסיום, הציג דנון ארגז ובו דפי ההחלטות והדו"חות נגד ישראל מאז אוקטובר 2015: "זו הוכחה לצביעות של או"ם בקשר לישראל. יותר אנשים נהרגו בסוריה בחודשים שחלפו מאשר בכל שנות הסכסוך הישראלי-ערבי, ולמרות זאת התקבלו פי שישה יותר החלטות נגד ישראל מאשר נגד כל מדינות העולם האחרות יחדיו".

הדיפלומט האמריקאי אמר: "ישראל חייבת לבחור בין הרחבת ההתנחלויות לבין שמירה על האפשרות לפתרון של שתי מדינות. נקיטת צעדים נוספים, כגון ההכרזה שהושמעה באחרונה על התנחלות חדשה בגדה המערבית, רק תקרב את ישראל לגיבוש מציאות של מדינה אחת (לשני עמים), ומציאות כזו מנוגדת לגמרי לעתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. בשלוש החדשים שחלפו, ראינו התקדמות לקראת בנייתן של 2400 יחידות דיור בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, יחד עם מתן תוקף חוקי באופן רטרואקטיבי להתנחלויות בלתי מאושרות (מאחזים) ולהריסת כמעט 300 מבנים פלסטיניים".

"הממשל האמריקאי מאמין, כי התפתחויות כאלה הן חלק ממגמה רחבה יותר של מתן תוקף חוקי למאחזים, הפקעת קרקעות והרחבת התנחלויות - וכל אלה חותרים בשיטתיות תחת פתרון של שתי מדינות", אמר פרסמן. "... כפי שהדגשנו בעבר, אנו צריכים להתחיל מיד ליישם בשטח את פתרון שתי המדינות".

בעדותו במושב הקודם של מועצת הביטחון על המזה"ת, צייר מנכ"ל בצלם אלעד תמונה קודרת של הנוכחות הישראלית בשטחים. "בכל נשימה של הפלסטינים הם נושמים כיבוש. ישראל אינה יכולה לקרוא לעצמה דמוקרטיה כל עוד היא כובשת עם אחר", הוא אמר.

"הראו לי חלקת אדמה (שמתנחלים) ירצו להשתלט עליה והמנהל האזרחי כבר ימצא את המנגנון החוקי - הכל הרי חייב להיות על פי חוק! - שיאפשר זאת", אמר אלעד. "שטחי אימון צבאיים, שמורות טבע, אתרים ארכיאולוגיים ומעל לכל אלה הכרזה על אלפי דונמים כ'אדמת מדינה'... כל אלה משמשים בהצלחה יתרה לנשל פלסטינים..."

"כדי לשמר מראית עין של שמירה על החוק (בשטחים), ישראל מקפידה על 'הליך תקין' כמעט בכל פעולה - האכלה בכפיה של שובתי רעב, כפי שהתיר באחרונה בג"ץ; אישור וחידוש שגרתיים של צווי מעצר מנהלי כדי שיהיה להמשיך ולהחזיק מאות פלסטינים במעצר ללא משפט; הריסות בתי משפחות של מבצעי פיגועים..."

"ישראל עומדת על כך שכל זה חוקי על פי החוק הישראל וגם על פי המשפט הבינלאומי, אך זה לא כך", אמר אלעד.

הוא הוסיף: "מזה 27 שנים שוקד 'בצלם' על חשיפה ותיעוד של הפרות של זכויות האדם בשטחים הכבושים, על ניתוח ופרשנות של הנתונים ועל פעילות ציבורית בישראל ובחו"ל. אנו לא מצדדים בפיתרון פוליטי מסוים. אנחנו נאבקים בהפרות של זכויות האדם. למעשה, אנחנו רואים כיצד ישראל ניצלה בהצלחה את 'תהליך השלום' כדי לתת לעצמה ארכה, ארוכה במיוחד, בעוד שהיא קובעת עוד ועוד עובדות בשטח הפלסטיני".