חברת GSK תפיץ תרכובות מזון מעודדות גדילה של אן ג'י סולושן

השיווק יעשה תחת המותג הורליקס ויתמקד באסיה ■ מייסד Ng Solutions, פרופ' פיליפ: "רוצים לעזור לילדים למקסם את הפוטנציאל הגנטי שלהם"

חברת Ng Solutions, המפתחת תרכובת מזון המעודדת גדילה אצל ילדים, חתמה על הסכם שיווק עם חטיבת המזון של חברת התרופות גלקסו סמית קליין (GSK).

לפי ההסכם, החברה תשווק את תרכובת המזון במדינות שבהן פועלת חטיבת המזון של GSK  תחת המותג הורליקס, בעיקר בהודו. בישראל הוא משווק תחת המותג "פרו אפ" על ידי הדסה ביימל רוקחות וטבע. ההסכם עם GSK כולל תשלום אבן דרך בהיקף שלא פורסם ותמלוגים, שכבר מגיעים לכיסי החברה החל מההשקה הרכה של המוצר במאי האחרון. בסוף ספטמבר הוא הושק רשמית.

Ng Solutions הוקמה על ידי מור יישומים, חברת מסחור הטכנולוגיות של שירותי בריאות כללית, אשר גם ניהלה את העסקה. מייסד החברה הוא פרופ' משה פיליפ, אנדוקרינולוג ילדים בכיר, מנהל המחלקה לאנדוקרינולוגיה בבית החולים שניידר. פיליפ מוכר מעבודתו בתחום הסוכרת, בין היתר בחברת דרים מד, שפיתוחיה עומדים בבסיס ה"לבלב המלאכותי" של מדטרוניק, שהושק לאחרונה. עם זאת, פיליפ מתמחה במגוון תחומי אנדוקרינולוגיה לילדים.

לדברי פיליפ: "ישנם ילדים שהם נמוכים מחבריהם, אם כי עדיין בטווח הנורמה והיו רוצים לנסות ולשפר את גדילתם. ברוב המקרים אין מדובר בהפרעה אנדוקרינית שמטופלת תרופתית (למשל מחסור בהורמון גדילה) אלא ככל הידוע בריאותם נורמלית, אולם אנחנו רוצים לעזור להם להוציא את המקסימום מן הפוטנציאל הגנטי שלהם. למזון יש יכולת להשפיע על הגדילה. הסבתות שלנו אמרו 'אם לא תאכל לא תגדל' וזה נכון, כלומר אם תאכל באופן מסוים תוכל לעודד את הגדילה.

"את המחקר שלנו לגבי מזון מעודד גדילה תרגמנו להרכב מזון שאותו בדקנו במחקר קליני שנערך על פי הסטנדרטים המחמירים ביותר של מחקר מדעי: ניסוי מבוקר - קבוצת ניסוי וקבוצת ביקורת; אקראי - חלוקה אקראית ביניהם; וכפול סמיות - חיסיון הן מן החולים והן מן הרופאים לאיזו קבוצה שייך כל נבדק. הניסוי נערך במשך חצי שנה ולאחר מכן קיבלו שתי הקבוצות במשך חצי שנה את המוצר האמיתי".

קצב הצמיחה של הילדים בקבוצת הטיפול היה גבוה ב-1-2 סנטימטרים בממוצע לשנה מאשר קצב הצמיחה של הילדים בקבוצת הביקורת". בניסוי השתתפו ילדים בני 3-9, שהם גם מעט נמוכים (אחוזון 10 ומטה) וגם מעט רזים מן הנורמה, והפורמולה הובילה אותם גם לעליית משקל קלה ובריאה. הילדים הללו לא סבלו מתת תזונה, מדגיש פיליפ, "אבל כשעושים אופטימיזציה, עונים על חוסרים שלא מודעים אליהם, ולא עולים בבדיקות השגרתיות", הוא מסביר.

"המאמר שפרסמנו בעקבות המחקר עורר התעניינות רבה ובעקבותיו הגיעה העסקה", אומר פיליפ.

- מה בעצם המזון שהגביה את הילדים? האם גם ילדים לא נמוכים במיוחד יכולים לגבוה, אם ישנו את התזונה שלהם?

"המזון משפיע על צמיחת הילדים הן על ידי גרוי הפרשת הורמון גדילה וכן באפיקים נוספים, שאנחנו חקרנו לאורך 20 השנים האחרונות, כמו תהליכי הולכת אותות בתוך התאים ותהליכים אפיגנטיים. יש מעל 400 גנים שמשתתפים בגדילה ומגוון גורמים סביבתיים, גם תזונה, מדליקים ומכבים אותם. לאורך שנות המחקר שלנו מגוון השפעות.

"יכול להיות שהפורמולה יכולה גם להגביה ילדים שהם לא נמוכים באופן מיוחד ולהוות מוצר שיפור עצמי. זו שאלה לגיטימית גם עבור מי שבאחוזון 50, אבל כאמור - אנחנו לא בדקנו זאת במחקר שלנו.

"אני לא יכול לתת המלצות לתזונה מצמיחה לקהל הרחב, כי מה שנכון לתינוק בן יומו לא נכון לגיל בית הספר ושונה ממה שמומלץ למתבגר. דיאטן קליני יכול להמליץ לכל אחד על התזונה האופטימלית עבורו, גם במישור הזה".

- מה נמצא במשקה?

"חלבון בכמות גדולה מעט ממה שאחרים היו חושבים לתת ומסוג מסוים ולא אחר, וחומצות אמינו, שידועות ביכולת שלהן לגרות הורמון גדילה".

למרות שפיליפ לא מציין זאת, לפי המחקר שפורסם הרכב המוצר הוא מנה של 345 קלוריות, 25% חלבון חלב, 47% פחמימות, 25% שומן, ויטמינים A, C, D ומינרלים - ברזל ואבץ.

לירון פנדל, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של החברה, מסבירה כי למותג Horlicks של GSK, שאליו מצטרף המוצר הזה, יש כבר מכירות של מאות מיליוני דולרים בשנה. זכויות למדינות העיקריות שבהן כבר נמכר הורליקס, בעיקר באסיה, ניתנו ל-GSK, ואילו NG שמרה את הזכויות בארה"ב אירופה, סין, יפן, רוסיה ומדינות נוספות. ייתכן ש-NG תפעל לשווק את המוצר במדינות אלה באופן עצמאי וייתכן שתחפש שותף.

- הצעד הבא של החברה הוא מחקר בילדים בגיל ההתבגרות, עם מוצר שונה לבנים ולבנות. ואחרי גיל ההתבגרות זה אבוד?

פיליפ: "ישנם הרבה שרלטנים בתחום הזה, אבל אין דבר כזה להגביה מבוגר. העצמות בתקופת הגדילה הן סחוסיות וברגע שהן הופכות לרקמת עצם, לא תהיה גדילה נוספת".