הרוח במכונה: מרובוט עם בינה מלאכותית ועד מצלמה מרחפת

רובוט מזהה-פנים עם אינטליגנציה מלאכותית, מצלמה מרחפת שיודעת להתייצב באוויר, שואב אבק שיכול להגיש מים לחתול ולשעשע אותו ומערכת נוכחות מרחוק עם יכולת עבירות גבוהה

יותר מ-60 שנה חלפו מאז פרסם אייזק אסימוב את סדרת סיפורי "אני הרובוט" שלו, בה חזה עולם וחברה אנושית, שנתמכים על ידי רובוטים אינטליגנטיים ודמויי אדם. נכון לעכשיו נראה שאנחנו מפגרים אחרי החזון בכמה כמה עשרות שנים ורוב הרובוטים שנמצאים בשימוש מיועדים למשימות תעשייתיות מונוטוניות או לבידור קהל בתערוכות.

למרות זאת, הזמינות של מערכות אלחוטיות, אפשרות לשליטה מרחוק באמצעות סמארטפונים וציוד חישה מתקדם, שמונחה בעזרת אינטליגנציה מלאכותית, ממשיכים לקדם את החזון הרובוטי לעבר משקי הבית, אם כי בינתיים בקטנה. הנה כמה דוגמאות עדכניות.

חבר עם מערכת פתוחה

שוק הצעצועים רווי רובוטים "כאילו חכמים", אולם הרובוט החדש "קוזמו" של חברת ANKI, שמעורר הרבה הדים בארצות הברית, אמור להציג "חוכמה" מתקדמת במיוחד, בסיוע אינטליגנציה מלאכותית שמאפשרת לו "לאלתר" ולהגיב לשינויים בסביבתו שלא על פי תכנות תגובות מוקדם.

הרובוט, שפיתוחו ארך שש שנים, "מרגיש" את סביבתו באמצעות חייישן אופטי ומזהה את תווי הפנים של בעליו - או תווי פנים אחרים שהוזנו לתוכו - ומגיב אליהם בשלל דרכים. מסך OLED מתפקד על תקן של "פנים", ועליו מציג הרובוט עשרות הבעות שונות בהתאם למצב רוחו ולאובייקטים בסביבתו. יש לו גם פסקול עשיר, שבעזרתו הוא מתקשר עם סביבתו ועוד.

התקשורת עם הרובוט מתבצעת באמצעות אפליקציות לטלפונים חכמים, אולם הרובוט יכול גם ליזום פעילות בעצמו ולא רק באמצעות פקודות ישירות, ואף לשחק במשחקים פיזיים שונים, כגון הזזה והרכבה של קוביות שתוכננו עבור הזרועות שלו.

מערכת ההפעלה מתוכננת בתור "מערכת פתוחה", שמתכנתים חיצוניים יוכלו לפתח עבורה עדכונים, משחקים חדשים ועוד. המחיר עומד על כ-180 דולר והוא ישווק בארה"ב בדצמבר, לקראת עונת החגים.

דברים שלא רואים מכאן

המצלמה המרחפת שכינויה "Hover Camera Passport" משלבת בתוכה אלמנטים מעולם הרחפנים הממוזערים ומעולם המצלמות החכמות, אבל היא למעשה שייכת לקטגוריה חדשה. היא לא מיועדת לעוף לגובה ולמרחקים ארוכים אלא לבצע משימות צילום "אישיות", תוך שהיא מייצבת את עצמה באוויר במעין "חצובה וירטואלית" לצורך צילומי סטילס ברזולוציה של 13 מגה פיקסל או צילומי וידאו.

מנועי הריחוף החשמליים של המצלמה נמצאים בתוך מארז מסיבי פחמן במשקל פחות מ-250 גרם והיא מצוידת בתוכנת בינה מלאכותית שמאפשרת לה להתמקד על תווי הפנים או המאפיינים של האובייקט הנבחר ולעקוב אחריו אוטומטית כאשר הוא בתנועה.

המצלמה יכולה גם לצלם תוך שהיא מסתובבת על צירה ב-360 מעלות לצורך יצירת וידאו פנורמי של האזור ולחלופין יכולה לחוג ולהקיף את האובייקט המצולם אפילו כאשר הוא נמצא בתנועה. בשילוב חיישן סונאר, היא יכולה לייצב את עצמה בנקודה שנקבעת מראש כאילו היתה מונחת על חצובה.

מלבד לצורכי פנאי, למצלמה עשויים להיות שימושים מסחריים כמו צילום באזורים שאינם בטוחים לבני אדם וכדומה. המצלמה יוצאת בימים אלה לשוק האמריקני במחיר של 549 דולר.

המאבק על האבק

שואבי האבק הרובוטיים מצוידים כיום במערכות חישה מתקדמות, שמאפשרות להם לשוטט ברחבי הבית בצורה אוטונומית ולשאוב אבק. את הטכנולוגיה הזו לוקחת צעד קדימה החברה הסינית רובומינג, שפיתחה רובוט לשימש ביתי שלגביו נטען כי הוא "בן לוויה משעשע וידידותי שמסייע באבטחת הבית ומספק חברה חמה לבעליו".

באמצעות מערכת הנעה חשמלית וחיישן סונאר שדומה לזה של שואב רובוטי, הכלי משוטט ברחבי הבית, לומד את סביבתו ונמנע להיתקל בחפצים. הוא יכול לשמש לצורך העברת עצמים קטנים מחדר לחדר באופן עצמאי או באמצעות אפליקציה לשליטה מרחוק בזמן אמת מהסמארטפון.

בהיבט האבטחה - ניתן לתכנת אותו לזהות תנועות חשודות, לצלם אותן בווידאו ולדווח אונליין לטלפון של הבעלים בליווי ערוץ קולי. אבל השימוש המעניין ביותר הוא בייבי-סיטר לחתולים, שבעליהם נאלצו להשאיר אותם בבית.

אפליקציה מיוחדת מאפשרת להעביר לחתולים מים, ללוות אותם ברחבי הבית ואף להפעיל מרחוק נורת לייזר מרצדת כדי לספק להם שעשוע ועניין. כרגע מדובר בפרויקט שמגייס תקציב ב"אינדיגוגו" עם צפי להשקה ביולי 2017.

מתקשר מהשטח

מערכות "נוכחות מרחוק" (Telepresence) קיימות כבר לא מעט שנים, והן כוללות ציוד וידאו וטלמטריה מבוסס מצלמה ומסך - לרוב בתצורת טאבלט - על גבי חצובה ניידת, שמאפשרים לקיים ישיבות רבות משתתפים ללא נוכחות פיזית של אחד הנוכחים בחדר כמו גם להעניק שירותי "פקיד/ת קבלה וירטואלי/ת", להעביר ייעוץ של מומחה מרחוק ועוד.

בשנים האחרונות הופיעו מערכות כאלה שמסוגלות לנדוד ממקום למקום ברחבי החדר או המתחם בשליטה מרחוק ולשמש "עיניים ואוזניים" לאדם שאינו נוכח במקום. הפיתוח האחרון בתחום, שהושק הקיץ, הוא הרובוט "טלה-טראק" מסדרת "מנטרובוט", שמיועד לאפשר נוכחות מרחוק גם בשטחים בעייתיים - אזורים תעשייתיים צפופים, אתרי בנייה, שטח פתוח וקשה-עבירות ועוד.

מערכת ההנעה של הרובוט כוללת זחלים מקצועיים ומערכת ייצוב, שמאפשרת לעבור על פני מכשולים גבוהים, סלעים ועוד, והוא מצויד בסוללת חיישנים שמונעת ממנו ליפול ולהתרסק לתוך בורות. השליטה ותקשורת הווידיאו/קול הדו-צדדית מתבצעת מרחוק בזמן אמת במגוון שיטות תקשורת, כולל אפליקציה ייעודית לסמארטפונים.