כך נהפוך את אמריקה לגדולה שוב: תוכנית 100 הימים של טראמפ

(עדכון) - במקום שבו נשא לינקולן את נאום גטיסבורג ההיסטורי במלחמת האזרחים, פירט המועמד הרפובליקני את צעדיו הראשונים אם ייבחר לנשיאות ■ "אתבע כל אחת מהנשים שהתלוננו נגדי", הצהיר טראמפ

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות-הברית, דונלד טראמפ, פרס הערב (שבת) את תוכניתו ל-100 הימים הראשונים לכהונתו אם ייבחר בגטיסבורג שבפנסילבניה. "היה צריך למנוע מהילארי קלינטון לרוץ לנשיאות, אבל ה-FBI ומשרד המשפטים מחפים על הפשעים שלה", אמר טראמפ בפתח נאומו, והוסיף על מערכת הבחירות המוטה והמושחתת, לטענתו. "קלינטון לא רצה נגדי, היא רצה נגד השינוי, נגד אזרחי ארצות-הברית ונגד המצביעים. מעולם לא רציתי להיות פוליטיקאי, אך לא יכולתי להתבונן יותר מהצד ולראות מדינה בצרה".

בהמשך, התייחס לעבירות המין המיוחסות לו והבהיר כי הוא מתכוון להגיש תלונה נגד כל מי שטענה כי הטריד אותה. "כל אישה שטענה כאלה דברים, שיקרה כדי לפגוע בקמפיין שלי. תביעה תוגש נגד כולן אחרי הבחירות", אמר.

טראמפ מנה כמה עקרונות עיקריים שבהם יעסוק עם תחילת כהונתו. לדבריו, בין היתר הוא יחיל הגבלת כהונה של חברי קונגרס, הוא יקפיא גיוס עובדים ברשויות הפדרליות ואף ידרוש כי על כל תקנה פדרלית שתתווסף, יתבטלו שתיים. עוד דרש תקופת צינון של 5 שנים על עובדי הבית הלבן והקונגרס לפני שיוכלו להיות לוביסטים, איסור גורף על עובדי הבית הלבן להיות לוביסטים עבור ממשלות זרות ואיסור מוחלט על לוביסטים זרים לגייס כסף עבור הבחירות בארצות-הברית. כמו כן, אמר כי יבטל כל פעולה לא-חוקתית שהנשיא המכהן ברק אובמה הוציא לפועל.

בחירתו של טראמפ בעיר ההיסטורית לשאת את נאום 100 הימים שלו איננה סתמית - מדובר במקום טעון מורשת עבור האמריקאים, שבו נשא הנשיא הרפובליקני אברהם לינקולן את הנאום שזכה לימים לכינוי "נאום גטיסבורג", מהמפורסמים ביותר בהיסטוריה של ארצות-הברית. הנאום, שנישא בעיצומה של מלחמת האזרחים בנובמבר 1863, עסק בין היתר בעקרונות של שוויון אנושי וציטט את דבריו מתוך הכרזת העצמאות האמריקאית.

הנאום מגיע ברקע התפנית הסוערת בקמפיין הבחירות, יומיים לאחר העימות השלישי והאחרון בינו לבין קלינטון, שבו טען טראמפ שהבחירות "מוטות" ורמז לאי-לגיטימיות של מהלכן כשטען שיקבל את התוצאות רק אם יזכה. אף שהסקרים הראו כי הסערה ככל הנראה סייעה ליריבתו, שהוכתרה כמנצחת של העימות בפער של 9-8 אחוזים, כעת הוא החל לצמצם את הפער.

בסקר שנערך השבוע על ידי סוכנות הידיעות רויטרס, עלה כי קלינטון מובילה על טראמפ ב-4% בלבד, בעוד בשבוע שלפני כן הוביל ב-7%. 44% היו בעד שרת החוץ לשעבר, בעוד 40% נתנו את קולם בסקר לאיל בנדל"ן. יחד עם זה, הסקר הראה כי למרות ההכחשות החוזרות ונשנות של טראמפ, 63% מהציבור - שליש מהם רפובליקנים - מאמינים כי טראמפ הטריד מינית נשים בעבר.