ה"וושינגטון פוסט" חושף את רשת המיליארדים של קלינטון

חמשת התורמים הגדולים לקלינטון – יהודים (ובהם ישראלי אחד) ■ סבן, סורוס, אברמס, פריצקר וסוסמן תרמו בין 10 מיליון ל-20 מיליון כל אחד ■ בסך-הכול קיבלה קילנטון תרומות בהיקף 1.1 מיליארד דולר ב-2016

הילארי קלינטון, צילום: רויטרס
הילארי קלינטון, צילום: רויטרס

חמשת התורמים הגדולים ביותר למסע הבחירות של הילארי קלינטון ב-2016 הם יהודים, שהזרימו עשרות מיליוני דולרים לגופים פוליטיים שתומכים בקלינטון. כך עולה מניתוח של "וושינגטון פוסט".

החמישה (ונשותיהם של שניים מהם) הם דניאל סוסמן, מנהל קרן גידור (20.6 מיליון דולר); ג'.ב. פריצקר, יזם הון סיכון, ומ.ק. פריצקר, אשתו (16.7 מיליון דולר); חיים סבן, יו"ר יוניוויז'ן, רשת הטלוויזיה הגדולה בספרדית, ואשתו, שריל סבן (11.9 מיליון דולר); הפיננסיר ג'ורג' סורוס (9.9 מיליון דולר); ומייסד סלים-פאסט, דניאל אברהם (9.7 מיליון דולר).

מאז שנות ה-70, שבהן נקבעו תקנות מימון בחירות מחמירות, בעקבות פרשת ווטרגייט, לא נבחר אף נשיא אמריקאי אחד בארה"ב בעזרת מיליארדרים שתרמו לו סכומי עתק. המצב השתנה ב-2010 לאחר שפסיקה של בית-המשפט העליון אפשרה הקמתן של "ועדות פעולה פוליטיות" (Super PACs), גופים שתומכים במועמד מסוים, אך אינם נמצאים בשליטתו או תחת פיקוחו. בעוד שעל תרומות ישירות למטה הבחירות של מועמד/ת מוטלות הגבלות, אין שם הגבלה על גודל התרומות שאזרחים יכולים להזרים ל"ועדות הפעולה הפוליטיות".

הגופים האלה הם הצינור העיקרי שבאמצעותו מועברות עתה תרומות בעלי-ההון למועמדים משתי המפלגות. בכל זאת, ברמת הבחירות לנשיאות, קלינטון היא שקוטפת את הפירות הגדולים ביותר. על פי דיווחים עדכניים לוועדת הבחירות הפדרלית, קיבלה קלינטון 1.14 מיליארד ב-2106 מ-PACs (נכון לסוף ספטמבר). זו בערך רמת התרומות שגייסו ברק אובמה וגופים שתמכו בו ב-2012. אך דונלד טראמפ, שהחל לגייס תרומות ברצינות רק בסוף מאי השנה, קיבל 712 מיליון דולר, לרבות 56 מיליון דולר כתרומה עצמית.

מהניתוח של ה"פוסט" עולה, כי קלינטון החלה לגייס כספים למסע הבחירות לנשיאות כבר במארס אשתקד, כמה שבועות לפני שהכריזה על כוונתה לרוץ. הומה עבדין, העוזרת הבכירה שלה, כתבה אז דוא"ל לאנשי המטה הבכירים של קלינטון ובו היא ציינה שקלינטון מודאגת מתכניות גיוס התרומות לקמפיין העתידי שלה. "האם היא חוששת שאנו מגייסים מעט מדי"? - שאל מנכ"ל הקמפיין, רובי מוק. בדוא"ל החוזר של עבדין היו שתי מילים בלבד: "ג'ב בוש". באותה תקופה, זרמו ל"וועדות הפעולה הפוליטיות" שקשורות בבוש מיליוני דולר והוא נחשב אז כמועמד הכמעט ודאי של המפלגה הרפובליקאית. איש לא חזה שמפיק תכניות הריאליטי ואיל הנדל"ן דונלד טראמפ יביס 17 מתמודדים רפובליקאים ויוכרז כמועמד המפלגה. את חילופי הדוא"לים האלה חשף באחרונה וויקיליקס.

כדי להתחרות בהצלחה בבוש, גייסה קלינטון למערכה את מה שה"פוסט" מכנה "הנשק הסודי" של הקלינטונים: רשת של תומכים פוליטיים שהיא ובעלה, ביל, הנשיא לשעבר, טיפחו במשך יותר מ-40 שנה. הילארי קלינטון החליטה להתנער מהגבלות עצמיות שכפה אובמה על מאמצי גיוס הכספים של המטה שלו. וכך, למרות שכמה מיועציה חששו מהאפשרות שהבוחרים לא יראו בעין יפה את הקרבה בינה לבין תורמיה העשירים והלוביסטים, החליט המטה לאשר גם ללוביסטים לגייס תרומות למען קלינטון, לרבות לוביסטים שמייצגים ממשלות זרות מסוימות. במקביל, חיזר המטה במרץ אחרי מיליארדרים, תומכים ותיקים או חדשים. המאמצים האלה נשאו פרי.

על פי ניתוח ה"פוסט", יותר מחמישית מהסכום בסך 1.1 מיליארד דולר שנתרם לקלינטון, מקורו ב-100 בעלי הון ואיגודים מקצועיים, רבים מהם בעלי רקורד ארוך של תמיכה בקלינטונים.

דניאל אברהם, בן 92, תומך ותיק בשלום בין ישראל לפלסטינים, אמר ל"פוסט", כי הוא היה מעדיף שיוטלו הגבלות חמורות יותר על גובה התרומות למועמדים פוליטיים, "אבל זה מה שיש". הוא ואשתו המנוחה תרמו 26 פעמים למסעות הבחירות של בני הזוג קלינטון בין 1994 ל-2008 בגובה מצרפי של 461 אלף דולר. תרומתו השנה גדולה פי 21 מסכום זה

סוסמן, התורם הגדול ביותר, אמר ל"פוסט" שמטרתו החשובה ביותר היא לפרק את כל מערך התרומות הגדולות לפוליטיקאים, שנולד בעקבות פסיקת בית המשפט העליון ב-2010.

"זה מוזר מאוד שאני תורם מיליונים בעוד שלמעשה מטרתי היא להוציא את הכסף מהתהליך הפוליטי", אמר סוסמן. "אני תומך נמרץ במימון ציבורי של מסעות הבחירות לנשיאות ואני חושב שהדרך היחידה להשיג זאת היא לבחור באחת כמו הילארי קלינטון, שתוכל לנקות את כל שרידי האסון שחוללה החלטות בית-המשפט העליון".

הדוא"לים של מטה קלינטון שחשף וויקיליקס מראים שבעלי הון שתרמו למועמדת הדמוקרטית פנו לעיתים קרובות למטה עם עצות ובקשות. אחד מהם היה סבן, בעל אזרחות כפולה של ישראל וארה"ב, שהשיא למטה עצות כיצד לחזר אחר בוחרים יהודים והיספנים.

כך, למשל, הוא קרא לקלינטון לבדל את עצמה מברק אובמה בנושא ישראל. "אפשר לעשות זאת בנקל בלי למתוח ביקורת על הנשיא", הוא כתב בדוא"ל מיוני 2015. לדבריו, קלינטון "צריכה להתבטא בתקיפות נגד האנטישמיות והמאמצים להטיל חרם על ישראל, לאשש את מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל, וכן לעשות כל דבר אחר שהמחקר שלכם מראה שהיהודים רגישים אליו".