ליברמן לעיתון פלסטיני: "אם חמאס יעצור את הירי, נקים נמל"

שר הביטחון העניק ראיון לעיתון "אל-קודס" ואמר: "אם תיכפה עלינו מלחמה בדרום, היא תביא להשמדת עזה"

אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי
אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי

שר הביטחון אביגדור ליברמן העניק ריאיון נדיר לעיתון הפלסטיני אל-קודס היוצא לאור במזרח ירושלים ואמר כי "המלחמה הבאה בעזה תהיה האחרונה". בריאיון המלא שהתפרסם היום (ב') התייחס ליברמן גם למשא ומתן עם הפלסטינים ואמר כי הוא תומך בפתרון שתי המדינות. "אם חמאס יעצור את חפירת המנהרות וירי הטילים, ישראל תהיה המדינה הראשונה שתעזור בהקמת נמל ימי ונמל תעופה בעזה", אמר ליברמן והוסיף כי לא מדובר בדעת הממשלה בירושלים, אלא מדובר בחזון שלו בלבד.

בהמשך הריאיון שהעניק לעיתונאי הפלסטיני מוחמד אבו חדיר, האשים ליברמן את ההנהגה הפלסטינית וטען כי היא מהווה מכשול בדרך לשלום, ולא ההנהגה הישראלית כפי שטוענים הפלסטינים. לדבריו, פניו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אינם לשלום והוא מעודד את האלימות במקום לפעול להפסקתה. "צריך מישהו שאינו אבו מאזן לחתום על הסכם סופי", אמר ליברמן והוסיף כי ישראל זקוקה למנהיג אחר בצד הפלסטיני בשל סירובו העיקש של יו"ר הרשות.

שר הביטחון אמר עוד בריאיון כי ההתנחלויות תופסות רק 1.4% משטח יהודה ושומרון והן אינן פוגעות בתהליך השלום. הוא הוסיף כי המתנחלים חשופים למתקפות מדי יום, וכי מוטב לשמור על הפרדה בין שני העמים. עוד אמר ליברמן כי אמון בין הצדדים הוא תנאי מקדים לשיחות שלום.

בהתייחס לרצועת עזה הבהיר ליברמן כי לישראל אין שום כוונה לשוב ולכבוש אותה או להקים שם התנחלויות חדשות. שר הביטחון מתח ביקורת על חמאס , הארגון השולט ברצועת עזה, והאשים את הארגון בהוצאה של יותר ממאה מיליון שקלים בכל חודש על פעולותיו הצבאיות.

 

רק הבוקר תקף כלי טיס של חיל האוויר יעדי חמאס ברצועת עזה לאחר שרקטה נורתה משטח הרצועה לכיוון שטח ישראל. לא דווח על נזק ועל נפגעים וככל הנראה הרקטה התפוצצה בשטח הרצועה. מצה"ל נמסר כי הוא רואה "בארגון הטרור חמאס האחראי הבלעדי למתרחש ברצועת עזה".

שר הביטחון התייחס בדבריו גם לענייני הפנים של החברה הערבית והפלסטינית. הוא אמר כי בעוד שבעבר היה קל להסית את ההמון הערבי נגד ישראל ולהאשימה בכל הבעיות של העם הפלסטיני, היום המצב שונה בבירור. כמו כן, הוא אמר כי הרוב המוחלט של שפיכות הדמים בחברה המוסלמית, 99% ממנה, מקורה בתוך החברה המוסלמית ולא בעימותים עם ישראל.

הריאיון, שדבר קיומו פורסם כבר אתמול בעיתון הפלסטיני, עורר זעם בקרב הציבור הפלסטיני, והתגית "אעלאם א-תטביע" ("תקשורת הנורמליזציה") הפכה נפוצה ברשתות החברתיות. כמו כן, בדיווחים בכלי תקשורת פלסטיניים הריאיון הוצג כדרך שבה "ליברמן נכנס לכל בית פלסטיני".

כמו כן, העיתון התייחס לשטחי יהודה ושומרון במינוחים שמעוררים כעס בחברה הפלסטינית, כמו "הגדה המערבית (יהודה ושומרון)". ניכר שגם בעיתון עצמו הפנימו את הביקורת והידיעה היום הוצנעה יותר מאשר הידיעה המקדימה שפורסמה אתמול לקראת הריאיון המלא.