דיווח: בריטניה עלולה לחתוך את מס החברות ל-10% בלבד

לפי הדיווח ב"סאנדיי טיימס", ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי עלולה לקדם את המהלך, שייצור יתרון תחרותי לחברות הבריטיות ■ זאת אם המו"מ עם האיחוד האירופי לגבי תנאי פרישתה של הממלכה המאוחדת לא יוביל להסכם סחר חופשי

תרזה מיי / צילום: רויטרס
תרזה מיי / צילום: רויטרס

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי עלולה לקדם מהלך דרסטי של קיצוץ מס החברות במדינה בחצי ל-10% בלבד. זאת אם המו"מ עם מדינות האיחוד האירופי על תנאי הפרישה של הממלכה המאוחדת יעלה על שרטון ולא יוביל להסכם סחר חופשי. כך לפי דיווח ב"סאנדיי טיימס" שמסתמך על מקור אנונימי.

מאז אזרחי בריטניה החליטו במפתיע בשלהי חודש יוני לפרוש מהאיחוד האירופי החלו לצוץ סימני שאלה רבים באשר לעתידה של כלכלת בריטניה. בתחילת החודש, ראשת ממשלת בריטניה הכניסה קצת ודאות לשווקים כאשר הכריזה כי סעיף 50, אותו סעיף באמנת ליסבון שמאפשר למדינה החברה באיחוד לפרוש ממנה, יופעל עד סוף חודש מארס בשנה הבאה. מרגע הפעלת סעיף 50 לבריטניה יהיו שנתיים לנהל מו"מ עם האיחוד האירופי לגבי תנאי פרישתה.

הדיווח על המהלך שעשויה לנקוט בריטניה, שמשמעותו היא יצירת יתרון תחרותי לחברות הבריטיות ומשיכה של חברות זרות לפעול בשטחה של הממלכה, מגיע על רקע חשש גובר מפני האפשרות שמדינות האיחוד האירופי ינהלו מו"מ קשוח עם בריטניה ואין בכוונתן לחתום עמה על הסכם סחר חופשי שישמר את כוחה הכלכלי.

עדות לחשש הגובר מפני הברקזיט ניתן היה לקבל מאנתוני בראון, מנכ"ל הלובי הבנקאי BBA, שכתב ב"אובזרבר" מאמר שבו הוא טוען כי בנקים רבים בבריטניה יעתיקו את פעילותם למדינות אחרות ביבשת עוד השנה ולכל היותר עד תחילת 2017. זאת משום שהם מצפים ל"ברקזיט קשה", קרי, לתהליך שבסופו בריטניה תלא תהיה חלק מהאיחוד האירופי ולכן תאבד את היתרונות הכלכליים של חברות באיחוד. לדברי בראון "הידיים של הבנקים הבינלאומיים כבר על כפתור העזיבה". למרות שהמו"מ על עתידה של בריטניה עדיין לא החל, בראון טוען כי בנקים רבים אינם יכולים להמתין לרגע האחרון וחייבים לתכנן את עתידם ולפעול כעת.

למרות ההכרזה של מיי לגבי מועד הפעלת סעיף 50, התוצאה הסופית של תהליך ההיפרדות עדיין בערפל. מצד אחד מיי אמורה למלא אחר רצון העם בנוגע לעצירת זרם המהגרים לבריטניה, ומנגד גם את משאלת ליבה לשמירה על גישה חופשית לשווקים של מדינות האיחוד. האם בריטניה תצליח לשמור על העוצמה הכלכלית שלה בסופו של המו"מ? ימים יגידו.