נפתחה ההצבעה המוקדמת ב-30 מדינות בארה"ב

אמש נפתחו הקלפיות בפלורידה ■ טראמפ חרש את המדינה ונשא שני נאומים: "אנחנו מנצחים, שלא יגידו לכם אחרת" ■ כ-40% מהאזרחים צפויים לבחור עוד לפני 8 בנובמבר ■ סקר CNN: קלינטון מובילה על טראמפ ב-5%

דונלד טראמפ והילארי קלינטון  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ והילארי קלינטון / צילום: רויטרס

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות-הברית, דונלד טראמפ, הכריז אמש (ב') כי "אנחנו מנצחים", חרף פיגורו הניכר בסקרים אחרי יריבתו הדמוקרטית הילארי קלינטון. "שלא יספרו לכם אחרת", הוסיף המיליארדר, שנשא את הדברים בעצרת בעיר סנט אוגוסטין שבפלורידה. המדינה הצטרפה אתמול ל-29 מדינות נוספות שבהן מתנהלת הצבעה מוקדמת. לפי ההערכות, 40% מהאזרחים צפויים לממש את זכותם עוד לפני ה-8 בנובמבר, יום הבחירות הרשמי.

לדברי טראמפ, "ייתכן שהתקשורת מושחתת יותר מהילארי. המערכת מושחתת, מכורה ושבורה. עצם העובדה שמאפשרים לה להתמודד, היא הוכחה לכך שהבחירות מכורות". המועמד הרפובליקני הבטיח כי אם ינצח בבחירות, הוא "ייבש את הביצה בוושינגטון הבירה". לפלורידה מוקצים 29 אלקטורים ולפי הסקרים, הקרב בין שני המועמדים צמוד. ללא ניצחון במדינה, המועמד הרפובליקני יתקשה להשיג ניצחון לנוכח שיטת הבחירות בארצות-הברית.

סקר חדש שערכה רשת CNN והתפרסם הלילה מראה כי קלינטון מובילה על טראמפ ב-5%. על פי נתוני הסקר, 49% מהמשיבים אמרו כי יצביעו לקלינטון, לעומת 44% בלבד שהעידו כי בכוונתם להצביע לטראמפ. המועמד הליברטריאני, גארי ג'ונסון, זכה ל-3% בלבד בסקר ואילו מועמדת המפלגה הירוקה, ג'יל סטיין, ב-2%.

 

קלינטון הופיעה בניו-המפשייר, יחד עם הסנאטורית אליזבת' וורן, מהאגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית. תמיכתה במועמדת המפלגה היא חשובה לנוכח מאבקה המר של שרת החוץ לשעבר בסנאטור הסוציאליסט ברני סנדרס . וורן, שאף הוזכרה כמועמדת אפשרית לסגניתה של קלינטון, הלמה בטראמפ בעקבות התלונות של 11 נשים נגדו, שטענו כי תקף אותן מינית.

"קלוט את זה דונלד, 'נשים מרושעות' הן קשוחות, הן חכמות והן מצביעות", אמרה הסנאטורית ממסצ'וסטס, כשהיא מציינת את הערה הבוטה שזרק טראמפ לעבר קלינטון במהלך העימות האחרון. "ב-8 בנובמבר, אנחנו הנשים המרושעות נצעד על רגלינו המרושעות כדי להטיל את הקולות המרושעים שלו כדי להוציא אותך מחיינו לתמיד".

קלינטון זעמה על טראמפ בשל הביקורת שהעביר על המבצע לשחרור מוסול מידי דאעש. "הוא למעשה הכריז על תבוסה עוד בטרם החל הקרב", אמרה המועמדת הדמוקרטית. "הוא הוכיח לעולם מה זה אומר מפקד עליון שאינו כשיר לתפקיד". המועמד הרפובליקני כתב בטוויטר ביום ראשון כי "המתקפה על מוסול הופכת לאסון מוחלט. נתנו להם התראה של חודשים מראש. ארצות-הברית נראית כה מטופשת".

שני המחנות מייחסים חשיבות רבה להצבעה המוקדמת. השעות אמנם מצומצמות בחלק מהמוקדים, ומספר הקלפיות נמוך יותר מזה שיהיה ב-8 בנובמבר, אבל אם בישראל יום הבחירות הוא היום שבו נפתחות הקלפיות, הרי שבארצות-הברית יום הבחירות הוא רק היום בו הן ננעלות. לא פחות מ-40% מהאמריקאים צפויים להימנע מהתורים הארוכים ביום הבחירות ולהצביע כבר בימים הקרובים.

לפי נתוני רשת פוקס ניוז, 5.4 מיליון בוחרים הצביעו עד עתה. עם זאת, ה"האפינגטון פוסט" מביא נתונים גבוהים יותר - קרוב לשישה מיליון מצביעים שכבר מילאו את חובתם האזרחית. למעשה, הימים הקרובים נחשבים למכריעים. מי מהמועמדים לנשיאות שיגלה יכולת ארגון טובה יותר בדרבון תומכיו הרשומים לקלפיות כבר עתה, יוכל להישאר עם פחות עבודה ביום הבחירות עצמו ולמקד משאבים ומאמצים במצביעים מתלבטים או בניסיונות לשכנע מצביעים מהמחנה היריב.