אורתם סהר: האבטחה באתרי החברה תוגברה

מחר ידון בית המשפט בבקשת הקפאת ההליכים של החברה ■ עוד לפני הדיון, תוגברה האבטחה באתרי החברה השונים, כדי למנוע מצב בו קבלני משנה או גורמים אחרים יחליטו לעשות דין לעצמם

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

מחר (ד') עתיד בית המשפט המחוזי בתל-אביב לדון בבקשת הקפאת ההליכים של חברת אורתם סהר לאחר שלפני החג נדחתה הבקשה להקפאת הליכים. עוד לפני הדיון, תוגברה האבטחה באתרי החברה השונים כדי למנוע מצב בו קבלני משנה או גורמים אחרים יחליטו לעשות דין לעצמם.

במקביל, לאחר שבחופשת החג רוב עובדי החברה לא נדרשו להגיע לעבודה, היום קיבלו חלק מהעובדים הודעות שלא יגיעו לעבודה בעוד חלק אחר של העובדים דווקא המשיך לעבוד כרגיל. "העובדים לא קיבלו הנחייה גורפת להגיע או לא להגיע. ניתנה הוראה שחלק מעובדי המטה לא יגיעו, למעט מי שכן נדרש להגיע. עובדי השטח קיבלו הודעה להגיע או לא בהתאם לצרכים באתר בו הם עובדים", כך מספרת עו"ד חיות גרינברג המייצגת את עובדי החברה האם והחברות הבנות. "אנחנו יום לפני הדיון בהקפאת הליכים, ואין כוונה לעשות פעולות חריגות לכאן או לכאן. המטרה היא לשמר את המצב רגוע עד מחר, עד הדיון". גורמים הבקיאים במצב החברה מסבירים כי כל העיניים אכן נשואות מחר לדיון בבית המשפט בו יוכרע האם החברה אכן תקבל את אישור בית המשפט להקפאת הליכים ולמינוי נאמנים. ברגע שהחלטה כזו תתקבל, יקבלו הנאמנים את "המושכות" בחברה ויחליטו כיצד להתקדם, מול העובדים, הנושים וכל הגורמים האחרים.

לגבי דיווחים שונים על נסיונות ביזה באתרים מספרים עו"ד גרינברג כי מדובר בעיקר בשמועות. "ממש לא מנסים לגנוב ציוד. אין פעילות חריגה. כמו בהרבה תיקים מהתחום הזה, יש ניסיונות לדין עצמי כזה או אחר אבל בצורה מסודרת מאוד תוגברה האבטחה והושגה השליטה באתרים. חשוב להבין שגם גם מי שחשב לעשות צעד כזה או אחר, מבין שאין לו באמת מה לעשות כי ברגע שימונה נאמן ההתייחסות תהיה אחרת".

לגבי משכורות העובדים, מספר עו"ד גרינברג כי נכון להיום עוד לא קיים חוב של החברה: "משכורות ספטמבר שולמו כסדרן ולגבי משכורות אוקטובר, עוד לא הגיע המועד לתשלום. נכון לרגע זה אין חוב שכר שהתגבש. רק ב-9 לנובמבר יתגבש חוב שכר. אנחנו תמכנו בהליך הקפאת ההליכים תוך כדי הבנה שהשכר של העובדים יהיה מובטח".

נזכיר כי על פי בקשת הקפאת ההליכים שהגישה החברה, נכון להיום מועסקים על ידי החברה האם והחברות הבנות כ-345 עובדים ועוד כ-330 עובדים המתגוררים בשטחי הרשות הפלסטינית. במקביל, מאות עובדי קבלן ונותני שירותים קשורים אף הם עם החברה. לחברה פרויקטים פעילים בהיקף של כ-5,500 יחידות דיור במקומות שונים בארץ, הן כקבלן מבצע והן ביזמות אם בעצמה או יחד עם שותפים. חובות החברה על פי הבקשה להקפאת ההליכים נאמדים בכ-300 מיליון שקל למחזיקי אגרות החוב, כ-216 מיליון שקל לספקים וקבלני משנה וכ-433 מיליון שקל ערבויות פיננסיות, ביצוע, טיב וחוק המכר. מעבר למחזיקי האג"ח החברה מציינת כי בין הנושים ניתן למצוא גם את בנק מזרחי טפחות, בנק לאומי למשכנתאות, בנק איגוד, בנק לאומי, בנק ירושלים, בנק דיסקונט ובנק הפועלים. בבקשת הקפאת ההליכים שהוגשה לבית המשפט ביקשו עוה"ד של החברה, עיינה וקסלר ויוסי מנדלבאום ממשרד ליפא מאיר ושות' למנות את רו"ח חן ברדיצ'ב ועו"ד אמיר ברטוב כנאמני החברה לתקופת הקפאת ההליכים.