קוזניצקי על אורתם סהר: "יהיו עוד חברות בנייה שיפשטו רגל"

בעל השליטה בקבוצת מנרב מגיב לקריסת אורתם סהר: "קבלני ביצוע מקבלים עבודות כמעט בכל מחיר, לפעמים רק כדי לפגוע במתחרים" ■ צחי לנדאו: "לא נשארו קבלנים"

אברהם קוזניצקי / צילום: תמר מצפי
אברהם קוזניצקי / צילום: תמר מצפי

היום (ג') עתיד ביהמ"ש המחוזי בת"א לדון בבקשת הקפאת ההליכים של חברת הבנייה אורתם סהר. במהלך החג נעשו פניות מצד מחזיקי האג"ח של חברת הבנייה הקורסת למספר גורמים בענף, כדי לבחון את רכישתה עוד טרם כניסתה להקפאת הליכים. בין החברות שאליהן נעשתה פנייה ניתן למצוא את אאורה ואת אזורים.

מחזיקי האג"ח, אשר להם חייבת אורתם סהר יותר מ-300 מיליון שקל, מעוניינים במכירת החברה כמקשה אחת, ואילו חלק מחברות הנדל"ן שאליהן נעשתה פנייה התעניינו ברכישה של חלק מהפעילות או מהפרויקטים של החברה. מאאורה נמסר בתגובה: "הייתה פנייה לחברה במהלך החג לגבי אורתם סהר, והיא בוחנת נכון לעכשיו את ההצעה". ככל הידוע הפנייה לאזורים לא נידונה שם עד כה בשל הרצון של נושי אורתם סהר למכור את החברה כמקשה אחת.

בינתיים, גורמים שונים בענף הנדל"ן ממשיכים להגיב לקריסת אורתם סהר, מהגדולות בענף הביצוע. אחד מהם הוא צחי לנדאו, מי שחווה תהליך קריסה דומה על בשרו כאשר החברה שהייתה בבעלותו, צ. לנדאו, נכנסה להקפאת הליכים באוגוסט 2014. "אני נמצא עכשיו מול פרויקט שאורתם סהר בונה, ויש לי דמעות בעניים. הכל שם שקט, לא זז", אמר לנדאו בשיחה עם "גלובס", "ומי שאשם זה היזמים, הממשלה והבנקים".

לדברי לנדאו, "הממשלה לא יודעת להגן על הקבלנים. אם היה נקבע בחוזה על-ידי הממשלה מה מותר ליזם, הכל היה שונה. אבל היום היזם עושה מה שהוא רוצה. בארצות הברית למשל, עד שהקבלן לא נותן פתק לבנק שהוא קיבל את מלוא התמורה ואין תביעות, לא משחררים את העודפים ליזם. שם יש כוח לקבלן, שומרים עליו. כאן לא".

לדבריו צפוי תיקון כלפי מעלה בעלויות הביצוע: "לא נשארו קבלנים. כמה נשארו גדולים? כמעט אין. ובקטנים גם יש מחסור. אני גם רואה עכשיו תהליך של הרבה יזמים שהבינו שנגמרה התקופה שאפשר לשחוט קבלני ביצוע. הם עכשיו מגרדים בראש וחושבים לחזור לביצוע עצמי, כי אין להם ברירה".

"הקריסה נובעת מהכאוס בתחום"

נדב רז, בעלי חברת בורק וינר, מצטרף לתחזית הפסימית: "הקריסה של אורתם סהר אינה מקרית והיא נובעת מהכאוס הקיים בתחום. חברות הקבלנות סובלות ממיסוי גבוה, מחסור בכוח אדם מקצועי, תקנות רבות של המדינה, שצפויות לגדול בעקבות הקריסה של החניון בת"א, ובעיקר חוסר רצון של המדינה לתת פתרונות אמיתיים. אני מעריך שאם המצב הנוכחי יימשך, אז ראשית חברות ביצוע יעלו מחירים - שיגרמו לעלייה במחיר הדירות - ושנית, בעתיד יקרסו חברות קבלנות נוספות".

אברהם קוזניצקי, הבעלים והיו"ר של חברת הנדל"ן והתשתיות מנרב, העריך כבר לפני שנתיים בראיון ל"גלובס" כי שורה של קבלנים וחברות ביצוע בתחום הנדל"ן עומדים בפני פשיטת רגל, והנבואה שלו אכן התגשמה, לאחר שבחודשים האחרונים קרסו מספר חברות בולטות, האחרונה שבהן אורתם סהר. גם היום נותר קוזניצקי פסימי: "לדעתי המצב עוד יחמיר, כי לא השתנו התנאים הבסיסיים בענף הבנייה המקומי. יהיו עוד חברות ביצוע שיפשטו רגל, וזה לא יפתיע אותי בכלל. היום קבלני ביצוע מקבלים עבודות כמעט בכל מחיר, לפעמים רק כדי לפגוע במתחרים.

"משרד השיכון חייב להבין שזה ענף שמגלגל יותר מ-100 מיליארד שקל בשנה, ולהתייחס לכל הנושא הזה יותר ברצינות. יש בענף הבנייה אנומליה - למרות מיעוט קבלני ביצוע, המחירים יורדים ולא עולים. גם היום יש מחסור עצום בכל אדם מקצועי, בעיקר בעבודות ה'רטובות' (תחילת הבנייה וסיומה - העבודות הקשות יותר, ק' י'). אם אכן יבואו חברות סיניות, ויביאו איתן כוח אדם גדול, אז התמונה תהיה שונה, אבל לדעתי זה לא יקרה בקרוב, למרות הכתבות שמתפרסמות בנושא.

"כידוע, גלגלי הביורוקרטיה בארץ נעים מאוד מאוד לאט, ועד שהדברים משתנים, הרבה מאוד אנשים נפגעים מהמצב. היום עלות העבודה של עובד זר עומדת על 65 שקל לשעה, כלומר כ-650 שקל ליום, וגם במחיר הזה קשה להשיג אנשים. שמעתי על קבלנים שמשלמים גם 90 שקל לשעה. המצוקה בענף גדולה מאוד. המחירים של הביצוע לא משתנים בהתאם לגידול בעלויות השונות".

- ידוע שבארץ לוקח הרבה מאוד זמן לבנות דירה. האם זה הולך ונעשה גרוע יותר?

"לא. גם ככה המצב מספיק גרוע. משך הזמן שלוקח לבנות דירה ממוצעת לא יהיה יותר ארוך. היזמים מטילים כל הזמן קנסות פיגורים על הקבלנים, והם נאלצים לעבוד בתנאים מאוד מאוד קשים.הקבלנים נאלצים לספוג הרבה מהעלויות, ולכן כל טעות קטנה מעבירה אותם להפסד. הבנקים היו חייבים לקבוע רשימה של קבלני ביצוע, כמו בארה"ב למשל, ולא לתת ליזם מימון, אלא אם הוא עובד עם אחד הקבלנים המורשים שנמצאים ברשימה. אסור לתת לכל אחד שמחזיק מריצה להפוך לקבלן ביצוע. צריך להכניס סדר לענף הזה, וחבל שלא עשו את זה עד היום".

- מה זה אומר לגבי מחירי הדירות?

"את מחירי הדירות צריך לרסן ולא לרסק, כי אם המחירים יצנחו זה יפגע ברוכשי הדירות, בבנקים ובכל המערכת. זה ייצור כאוס בכלכלת המדינה. בארה"ב היה משבר גדול, אבל הם קצת יותר עשירים מישראל. בארץ זה יכול להביא למיתון קשה מאוד ולמשבר שיימשך שנים רבות.

"ניתן לרסן את המחירים. זו צריכה להיות תוכנית פשוטה וזה אפשרי. צריך לטפל בעת ובעונה אחת בכולם - זוגות צעירים, משפרי דיור, משקיעים, דירות להשכרה, פריפריה ועוד. מחיר למשתכן יכול לשנות משהו נקודתי, אבל לא לפתור את כל בעיות הנדל"ן בארץ".

 

"בעיה של עיתוי בתזרים"

אורתם סהר שבשליטת אמיר נחום, המשמש כמנכ"ל החברה, שהיקף חובותיה הפיננסיים עומד על כמיליארד שקל, הגישה בשבוע שעבר בקשה להקפאת הליכים לבית המשפט, יום אחד לאחר שדיווחה על הפסקת המגעים שניהלה קבוצת משקיעים בראשות המיליארדר הבריטי ליאו נואי לרכישת השליטה בחברה, תמורת הזרמה של עשרות מיליוני שקלים. מלבד החובות למחזיקי איגרות החוב, לחברה חובות של כ-216 מיליון שקל לספקים וקבלני משנה, וכ-443 מיליון שקל ערבויות פיננסיות לבנקים.

ביהמ"ש דחה את הבקשה למתן צו הקפאת הליכים במעמד צד אחד, והדיון בנושא אמור להיערך כאמור היום ב-13:00. בדיון שנערך בשבוע שעבר קבעה שופטת ביהמ"ש המחוזי בת"א, תמר אברהמי, כי עד לקבלת החלטה בבקשה היא אוסרת על "כל דיספוזיציה בנכסי החברות המבקשות, לרבות בדרך של מימוש או פירעון ערבויות בנקאיות שהוצאו לטובת לקוח או מזמין עבודה של מי מבין החברות".

בבקשת הקפאת ההליכים הסבירה אורתם סהר, כי היא "ניצבת בימים אלה בפני בעיה חמורה ואקוטית של עיתוי בתזרים המזומנים, הנובעת, מחד, מתהליך מתמשך של קיצור מסיבי של ימי אשראי מצד ספקים ונותני שירותים שונים, ומאידך, מאי-העברת תשלומים מלקוחות פרטיים ומגורמים ממשלתיים בגין פרויקטים שכבר בוצעו על-ידיה".

מדיווח שהועבר לבורסה במהלך החג עולה, כי המשנה למנכ"ל אורתם סהר, אביעד רוזנצוייג, מכר ביום חמישי האחרון את כל החזקותיו בחברה. על רקע קריסת מניית אורתם סהר בחודשים האחרונים והגשת הבקשה להקפאת הליכים שהגישה החברה בשבוע שעבר, רוזנצוייג העדיף כנראה לא להמתין להתפתחויות בחברה בימים ובשבועות הקרובים, ולהכניס לחשבון העו"ש שלו כ-160 אלף שקל - תמורת המכירה. מניית אורתם סהר צנחה בשנה האחרונה ביותר מ-80%, כך ששווי החזקתו של רוזנצוייג נחתך ב-640 אלף שקל בשנה האחרונה.