לכל עובד יש מותג: כך תגלו את המותג האישי שלכם

המותג האישי שלנו מבוסס על אותנטיות, ולכן לא יוצרים אותו אלא מגלים אותו

קריירה / צילום: Shutterstock
קריירה / צילום: Shutterstock

בסוכות עוסקים בארעיות, ובתוך הדיבור על כך שמעתי שיחות גם על ארעיות העבודה, הקריירה, המקצוע. אכן, אנחנו כבר לא חיים בעולם שבו יש לנו מעסיק אחד, ויותר מזה, כנראה לא נגיע לפנסיה בסופה של קריירה של 30 שנה. דור הביניים, זה ששינו לו את החוקים, מנסה בכל כוחו להילחם בארעיות הזאת, להיצמד למשרות, למעסיקים, למה שהיה. הדורות הצעירים, גם הם רוצים לדעת שיש להם ביטחון תעסוקתי, אבל הם כבר לא מצפים לקבל אותו מבחוץ. הם יודעים שבשביל ביטחון כזה הם צריכים להתפתח, לעמוד על יותר מרגל תעסוקתית אחת, ויותר מכל דבר אחר - עליהם לנהל את המותג האישי שלהם, זה שיפתח להם את הדלת הבאה.

רבים קושרים בין מיתוג למשהו שהוא לא אמיתי, מעושה, נגוע בפוליטיקה ארגונית או במכירות. אנחנו רגילים למיתוג של פוליטיקאים או אפילו של מוצרים ושירותים, ושם המותג לא בהכרח מייצג את האדם אלא את מה שאחרים היו רוצים שהוא יהיה. אבל כשמדובר בבניית המותג שהוא אתם, הכוונה היא לא שתבדקו לאן נושבת הרוח ותתאימו את עצמכם למה שאחרים רוצים, וגם לא שתמציאו את עצמכם מחדש בהתאם למה שאחרים רוצים; להפך, המותג האישי שלנו מבוסס על אותנטיות, ולכן לא יוצרים אותו אלא מגלים אותו.

גורו המיתוג האישי ויליאם ארודה מגדיר מותג כהבטחה לערך ייחודי. הוא הבטחה, כי הוא מגיע מאיתנו ואנחנו מחויבים לקיימו; הוא ייחודי כי הוא מה שמייחד אותנו מאחרים; והוא בעל ערך כי יש קהל יעד שצריך להכיר אותנו ואת מה שאנחנו מציעים. הוא הביקוש שיש לנו, המשרות שמגיעות אלינו. ארודה מפנה אותנו להבדל בין מוצרים שאנחנו רוכשים בהתאם למחיר או לזמינות לבין מוצרים ממותגים שאנחנו רוכשים בגלל המותג ומה שהוא מייצג. קחו למשל את אפל, הידועה במוצרים חדשניים. אנשים מוכנים לשלם יותר עבור מוצריה בגלל מה שהם מקבלים מזיהוי עם המותג שלה. בעולם העבודה, אם אנחנו חושבים על עצמנו כעל תפקיד שאנחנו ממלאים, הרי אנחנו מוצר כמו כל אחד אחר המחזיק בתפקיד כזה. אבל אם אנחנו מותג, המבטיח ומקיים ערך ייחודי, אנחנו לא מוצר חלופי, או לפחות אנחנו לא חלופיים באותה קלות.

בעולם עבודה שבו הארגון כבר לא מנהל עבורנו את הקריירה, אנחנו נדרשים ליכולת לבדל את עצמנו מאחרים. מה אתם יכולים להביא לשולחן שאף אחד אחר לא יכול? מה עושה אתכם ייחודיים? אם אתם יודעים לנסח את הייחוד הזה, אם אתם ברורים לגבי הערך שלכם - דווקא זה הביטחון התעסוקתי שלכם. זה מה שהופך אתכם לבלתי ניתנים להחלפה בארגון או לעצמאים שאחרים רוצים להעסיק.

בדוח בשם Workforce Futures שפרסמה UBS על כוח העבודה העתידי, יש סקירה של דור ה-Z, הדור שנולד אל העולם הדיגיטלי. בני הדור הזה רגילים לבוא במגע עם אנשים שמעולם לא פגש אלא באמצעות דמותו הדיגיטלית - דמות שעולה מתוך הרשתות החברתיות, הפעילות החברתית ו/או המקצועית ברשת, אפילו מחיפוש הגוגל. בני הדור הזה מודעים למיתוג שלהם ברשתות ולאופן שבו המותג הזה מאפשר את הקריירה שלהם. זה דור שרואה את חשיבות ההשפעה שלו ברשת ובונה אותה דרך מסלול הקריירה, עד כדי כך שהוא מוכן להמיר מרכיבי שכר בבניית מרכיבי מותג.

לגלות את המותג שלנו

דורי קלארק, שכתבה את הספר הנפלא Reinventing You אומרת לנו להתבונן פנימה ואחר כך להקשיב החוצה. ב"פנימה" הכוונה למודעות אישית. שאלו את עצמכם מה חשוב לכם, משמעותי עבורכם, מלהיב אתכם; המטרה היא ליצור את הסיפור שלכם, באופן פרו-אקטיבי. מה מייחד אתכם? איך אתם רוצים להיתפס? במקביל אנחנו נדרשים לקבל מידע מבחוץ - מה אחרים חושבים עלינו. המותג שלנו בפועל יושב במוחות ובלבבות של מי שצריך להכיר אותנו ולכן חשוב שנבין איך הם תופסים אותנו, חווים אותנו. איך הם מתארים אותנו. קלארק שולחת אותנו לאמרה הונגרית: "אם שלושה אנשים אומרים לך שאתה סוס, תקנה אוכף". כי המותג שלנו הוא לא מה שאנחנו אומרים שהוא, לא מה שאנחנו רוצים שיהיה, אלא מה שאחרים אומרים עלינו. לכן חשוב להבין מה אנשים חושבים. ואם זה לא תואם את הסיפור שלנו, צריך להתייחס לפער הזה.

בדרך כלל כשאנחנו חושבים על מותג אישי, אנחנו חושבים על משהו שייקח לנו שנים ליצור או לשנות, ואנחנו לא יודעים מהיכן להתחיל - איך לקחת את כל מה שיש לנו לומר על התחומים שאנחנו מכירים ולמצוא את לב המסרים שלנו. קלארק מציעה לנו פשוט להתחיל. להתחיל לכתוב את הסיפורים שלנו. לכולנו יש דברים שאנחנו זוכרים כמשמעותיים בקריירה שלנו - אולי הפעם הראשונה שלמדתם מהי מנהיגות. אולי הפעם הראשונה שנכשלתם בגדול והייתם צריכים להרים את עצמכם. אם נכתוב את אוסף הסיפורים האלה, נתחיל לזהות את סיפור המסגרת, את החוט המקשר ביניהם, את מי שאנחנו באופן הכי אותנטי.

זה מבפנים. ומבחוץ - פשוט קבלו משוב. לזה יכול להיות מאוד עוצמתי, לקבל משוב מאנשים הנמצאים 360 מעלות מסביבכם - הבוס, העמיתים, העובדים. מה מספרים עליכם, איך זה לעבוד איתכם, אילו שלוש מילים יתארו אתכם. תקשיבו גם למה שהם אומרים וגם למה שהם לא אומרים. ואפשר גם לחפש את עצמכם ב-Google. קודם כול, האם אתם בכלל קיימים שם? אם כן, שאלו את עצמכם - אם מה שמצאתם זה הדבר היחיד שמי שמחפש יודע עליכם, מה חושבים עליכם עכשיו?

אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להשאיר את המותג האישי שלנו בידי אחרים או ביד המקרה. ולא, כבר לא מספיק שרק העבודה שאנחנו עושים תדבר בעדנו. אם תיצרו את המותג האישי שלכם, תגלו יום אחד שמגיעים אליכם כי יצרתם את הביקוש למה שיש לכם להציע, כי בידלתם את עצמכם. ואולי הכי חשוב, תרגישו שאתם חיים ועובדים בתיאום מלא בין מי שאתם למה שאתם עושים וגם לאיך שאתם בוחרים לעשות את זה.

מעסיקים
 מעסיקים

■ הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל מרחב אירופה ובעלת הבלוג "על עבודה וקריירה באמצע החיים", www.niritcohen.com