9 ישראליות בדירוג 100 חברות הפינטק המבטיחות של KPMG

השנה נכנסו לדירוג חברות שפעילות בתחום הרגולציה, והוכפלה הנציגות לחברות הפעילות בתחום הביטוח ■ בישראל יש כ-450 חברות בתחום

יובל טל / צילום: תמר מצפי
יובל טל / צילום: תמר מצפי

ייצוג מכובד לישראל בדירוג חברות הפינטק המבטיחות של פירמת KPMG לשנת 2016. מהדירוג עולה כי מתוך 100 החברות המבטיחות, דורגו 9 חברות ישראליות. בשנה שעברה היו בדירוג 8 נציגות לישראל. שתי חברות ישראליות - Payoneer ו-Ourcrowd דורגו ברשימת 50 החברות הגדולות והמבוססות והיתר ברשימת 50 הכוכבות העולות.

נזכיר כי Payoneer העוסקת בהעברת תשלומים בין עסקים ממדינות שונות, השלימה באחרונה גיוס מכובד של 180 מיליון דולר (מחציתו בהצעת מכר של בעלי מניות קיימים). החברה הקיימת מזה 11 שנה מגלגלת הכנסות של מעל 100 מיליון דולר. חברת Ourcrowd המדורגת גם כן ברשימה היא למעשה פלטפורמה למימון המונים, בגיוס אקוויטי בעיקר לסטארט-אפים מהארץ ומחו"ל.

ברשימת החברות המבטיחות ישנו כאמור ייצוג ל-7 חברות ישראליות. בין החברות ניתן למצוא את Tipranks, המשמשת כאגרגטור לניתוח אנליזות בשוק ההון לצורך סיוע בבניית אסטרטגיות השקעה ודירוג אנליסטים. פלטפורמה זו משולבת גם במערכות של בנק הפועלים ושל לאומי.

עוד ברשימה ניתן למצוא את Lemonade, חברה הפעילה בתחום ה-P2P, אך לא בהלוואות אלא בתחום הביטוח, וכן את חברת Innovative Assessments, שמציעה כלי חיתום (בעיקר בתחום ההלוואות) באמצעות שימוש בשאלון פסיכוטכני.

לישראל יש ייצוג בתחום התשלומים באמצעות חברת Paykey, שמציעה מקלדת לנייד, באמצעותו ניתן להתממשק לבנק ולבצע תשלומים, וכן חברת ZOOZ שמקילה על תהליך התשלומים הדיגיטלי לבתי עסק. בתחום הביג דאטה מופיעות החברות הישראליות Blackswan, שמשתמשות בביג דאטה בכדי לייצר מודיעין עסקי, וחברת DMway שמשתמשת בביג דאטה לצורך חיזוי עתידי של מגמות שונות.

"זו השנה השנייה ברציפות שבה ישראל מוכיחה שהיא חממה בסדר גודל גלובלי לחברות פינטק", אומרת איילין טולדנו שותפה וראש תחום פיננסים ב-KPMG סומך חייקין. "בדומה לתמונת המצב העולמית, המיקוד בישראל ממשיך להיות בתחום התשלומים וההלוואות", אומרת מירי זארצקי, מנהלת שירותי פינטק ב-KPMG סומך חייקין. זארצקי מציינת כי "השנה אנו רואים בדירוג תחומים חדשים שתופסים תאוצה, ובראשם תחום הרגולציה עם 9 חברות ברשימה הגלובלית לעומת 0 אשתקד, וזאת לאור מגמה גוברת של מוסדות הפיננסים לנסות ולמצוא דרכים להקל על הנטל הרגולטורי".

דירוג KPMG שנעשה בשיתוף H2 Ventures מתבסס על פרמטרים שונים, ובהם: סך גיוסי החברה, שיעור האימוץ של הפיתוחים ועוד. מנתוני הדירוג עולה כי הפינטק הסיני והאוסטרלי ממשיכים לככב עם נוכחות מרשימה בדירוג העולמי וכי תחום הפינטק בביטוח הכפיל את נוכחותו בדירוג. עם זאת, תחומי ההלוואות והתשלומים עדיין דומיננטיים, ובדירוג ישנן 28 חברות בתחום ההלוואות ו-22 חברות בתחום התשלומים, כלומר כמחצית מהחברות בדירוג עוסקות בתחומים הללו.

תחום הפינטק (חברות טכנולוגיה המעניקות שירותים פיננסים) החל לפעול בעשור האחרון, אך הוא צבר תאוצה בעיקר ב-3 השנים האחרונות, והא צפוי להשפיע דרמטית ולטלטל את כל ענף הפיננסים בשנים הקרובות.

מנתוני KPMG עולה כי תעשיית פינטק העולמית חוותה ירידה בהיקף ההשקעות מתעשיית ההון סיכון, כאשר היקף הגיוסים ברבעון השני עמדו על 9.4 מיליארד דולר. ולמרות זאת, התחזיות הן ששנת 2016 תהיה שנת שיא של גיוסים בתחום. ישראל נחשבת לחממת פינטק משמעותית, כאשר לפי הערכות ישנן כ-450 חברות בתחום.