שלמה אליהו קיבל ארכה נוספת למכירת החזקותיו בבנק אגוד

מועד המכירה שפג היום יוארך בשנה, ולאחר מכן תינתן לנאמן שנה לחסל את ההחזקה - 22.9% ממניות הבנק ■ רכישת השליטה בבנק אינה נחשבת אטרקטיבית, לאור המגבלות הרגולטוריות ורמת הרווחיות הנמוכה

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

איש העסקים שלמה אליהו קיבל ארכה נוספת מבנק ישראל למכור את החזקותיו בבנק אגוד. היום פג המועד בו יכול היה אליהו למצוא רוכש למניותיו בבנק (22.9%) ובעיקרון, הנאמן של המניות יכול היה להתחיל ולמכור אותן בבורסה. אלא שהיום פרסם הבנק בהודעה לבורסה כי נגידת בנק ישראל האריכה לאליהו את היתר השליטה בבנק בשנה נוספת, עד אוקטובר 2017. אם עד למועד זה אליהו לא ימכור את המניות, הנאמן ימכור אותן עד אוקטובר 2018. זאת במתווה שנקבע מראש הכולל מכירה של לפחות 25% מהמניות בכל רבעון.

מכירת המניות, ששווי השוק שלהן עומד כיום על קרוב ל-220 מיליון שקל, נכפתה על אליהו לאחר שרכש את השליטה בקבוצת הביטוח מגדל לפני כארבע שנים. זאת מכיוון שחל איסור על החזקה במקביל של בנק וחברת ביטוח. בעת רכישת מגדל היה אליהו בעל עניין בשני בנקים: אגוד ולאומי. את המניות בבנק לאומי, בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל, מימש בקלות בשוק ההון, אולם בבנק אגוד המקרה מורכב יותר. בעוד בלאומי אליהו היה בעל מניות מהשורה, הגם שהיה בעל עניין עם מעל ל-5% מהבנק, הרי שבבנק אגוד - המניות נחשבות לחלק מגרעין השליטה.

מעדיף למכור למשקיע אסטרטגי

אליהו מעדיף למכור את המניות למשקיע אסטרטגי, שאולי גם ירכוש את מניות שותפיו בבנק (משפחות לנדאו, מנור וזכאי), וכך יוכל אליהו לקבל פרמיית שליטה בעבור המניות. אלא שרכישת שליטה בבנק בכלל ובאגוד בפרט אינה נחשבת לאטרקטיבית במיוחד לאור המגבלות הרגולטוריות, ובמקרה של בנק אגוד גם לאור רמת הרווחיות הנמוכה של הבנק.

מנגד, הפצת מניות אגוד אינה פשוטה: חוץ מוויתור על פרמיית השליטה, הפצה בהיקף שכזה בבורסה עלולה ללחוץ את מחיר המניה כלפי מטה, וזאת לאור הסחירות הנמוכה של מניית אגוד. כך שנראה כי אליהו ביקש, וגם קיבל, עוד זמן למצוא משקיעים לבנק. בינתיים, התוצאה היא שאליהו מחזיק כבר כ-4 שנים הן בבנק והן בחברת ביטוח, כאשר אליהו אינו בעל שליטה פעיל בבנק איגוד, והמניות ששייכות לו כבר מוחזקות מזה זמן על-ידי הנאמן, בועז אוקון.

אליהו זקוק, ככל הידוע, למזומנים על מנת לעמוד בהחזרי חוב בגין השקעתו במגדל וזאת מבלי לממש מניות מגדל בהפסד גבוה. על רקע זאת נחשף לאחרונה ב"גלובס" כי אליהו, שפועל מזה זמן לממש את פרויקט המסחר והמגורים "גן העיר" שבמרכז ת"א, בחן לאחרונה את האפשרות למכירתו לאיש העסקים שלמה איזנברג (בעלי חברות הנדל"ן ישרס ורסקו), יחד עם מלון הר ציון ופרויקט דירות היוקרה "ירושלים של זהב" שבבירה.

מאז שרכש את מניות השליטה במגדל בסוף אוקטובר 2012 ספג אליהו צניחה של כמעט 50% בשווי ההחזקה המרכזית שלו, אותה הוא מייעד להעביר לדורות הבאים. אז רכש אליהו 69% ממגדל, מידי ג'נרלי האיטלקית, לפי שווי חברה של כ-5.1 מיליארד שקל. כיום שווה החברה כ-2.7 מיליארד שקל כך שהחזקתו של אליהו בה שווה כ-1.85 מיליארד שקל. מדובר בהחזקה נזילה, כשמרבית המניות חופשיות משעבודים.

בשקלול דיבידנדים שמשך אליהו מאז רכש את מגדל - עד שהמפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, סימנה לו לחדול מחלוקות דיבידנד נוספות עד אשר יעבה משמעותית את ההון של הקבוצה - הוא מופסד כיום "על הנייר" יותר ממיליארד שקל על השקעת הענק במגדל.