עמדה: נפילת אורתם סהר - סכנה לעלייה במחירי הדירות

קריסתה של אורתם סהר תגרור אחריה קריסה של ספקי משנה - דבר שישפיע על ענף הבנייה כולו ■ דעה/עמיר שאלתיאל

אמיר נחום - מנכ"ל אורתם סהר / צילום: אמיר מאירי
אמיר נחום - מנכ"ל אורתם סהר / צילום: אמיר מאירי

בחול המועד סוכות נפל דבר. חברת אורתם סהר, מחברות הענק בתחום הבנייה בישראל, הגישה בקשה להקפאת הליכים. הקריסה לא הפתיעה את אנשי הענף, זה היה רק עניין של זמן, והשמועות רחשו מתחת לפני השטח, אבל - וזה אבל גדול - מדובר בקריסה שעשויה להיות נקודת אל-חזור ולקבוע לאן יצעד ענף הבנייה בשנים הקרובות. כרגע המדרון חלקלק אבל ניתן עדיין לבלום את המומנטום השלילי.

המדינה מנסה להוריד את מחירי הדירות בכל דרך אפשרית, וגם תחום הביצוע נמצא על הכוונת באמצעות הכנסת מספר חברות ביצוע זרות לישראל. מצד אחד, מדובר במהלך נכון שייצור תחרות, אולם מצד שני המדינה חייבת לתמוך בתעשיית הבנייה כחול-לבן. מסיבות אסטרטגיות, המדינה נדרשת להחזיק בכוחות ייצור משמעותיים בתחום הביצוע, והיא איננה יכולה לאפשר המשך קריסת חברות ביצוע, ובראשן אורתם סהר.

קריסת חברות הביצוע בשנתיים האחרונות הובילה לכך שיש כיום מעט מאוד חברות שיכולות לגשת למכרזים לבניית מגדלי מגורים. השוק הישראלי חייב להכיל לפחות 10 חברות ביצוע כאלה, כדי לייצר תחרות בריאה, אלא שאין כיום כמות כזו. אין מספיק חברות שמסוגלות לבנות לגובה של עשרות קומות, שיכולות להעמיד את הערבויות הנדרשות ולקבל את אישור הבנק המלווה לפרויקט. אגב, אלה שכן יכולות נמצאות לרוב במלוא כוח הייצור שלהן וסגורות לעבודות נוספות.

עיוות השוק שנוצר בתחום הביצוע מדאיג. אם יאפשרו לחברת ענק בתחום כמו אורתם סהר ליפול, עלול להיווצר אוליגופול בתחום הבנייה. כאן בדיוק תפקידה של המדינה להיכנס ולטפל בבעיה. בדיוק כפי שהיא פעלה כשהקימה קרן סיוע למפעלים במצוקה או קרן סיוע ליצואנים, על המדינה לפעול כדי למנוע את קריסת אורתם סהר.

במאבק מקביל שמנהלת המדינה ביוקר המחיה בתחום המזון, היא החליטה לאחרונה על הורדת מכסים ובתמורה המגדלים בישראל יזכו לסיוע מהמדינה. על שר האוצר משה כחלון לשקול פעולה דומה גם בתחום הביצוע.

המדינה תאפשר לחברות בנייה זרות להיכנס לעבוד בישראל, אך תסייע לחברות הביצוע הישראליות, שסובלות ממצוקה כלכלית, להתגלגל ולהתייצב כלכלית. הסיוע לא צריך להתבטא בהזרמת מיליוני שקלים ישירות לחברות הביצוע כפי שמתכננים בתחום המזון, אלא בהחלטה של הזרמת עוד אלפי עובדים זרים לענף, ביטול או הפחתת היטל המס על העסקת עובדים זרים לתקופה מסוימת.

סיוע כזה יאפשר לאותן חברות ביצוע להגדיל את היקף כוח-האדם המקצועי שלהן ולהקטין את העלויות. שני הצדדים ייצאו מורווחים מכך - המדינה תיהנה מהגדלת ייצור הדירות בישראל בתקופה שזו אחת מהמטרות העיקריות שלה, וחברות הביצוע יזכו להטבות מס שיוזילו להן את העלויות ויקלו עליהן להחזיק את הראש מעל המים עד שהמצב יתייצב.

טיפול במשבר הנדל"ן כולל בתוכו את רוכשי הדירות, אבל גם את החברות והספקים שצריכים לבנות את הדירות. צריך לזכור כי נפילת אורתם סהר תגרור אחריה קריסה של ספקי משנה, והיא תוביל בהכרח לעלייה במחירי הדירות. לכן התערבות המדינה במקרה זה הכרחית, ויפה שעה אחת קודם.

■ הכותב הוא מייסד ויו"ר קבוצת אלדר.