חידוש חקירת הדוא"לים – ענן שיעיב על קלינטון עד לבחירות

המועמדת הדמוקרטית קוראת ל-FBI לפרסם את כל המידע שבידי החוקרים ■ טראמפ: "השחיתות של הילארי – בקנה-מידה שלא ראינו אף פעם... יותר גרוע מווטרגייט"

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

החלטת FBI לבדוק אלפי התכתבויות דוא"ל של הילארי קלינטון, שנחשפו רק עתה במחשב שעוזרתה האישית חלקה עם בעלה, עלולה להיות ענן שיעיב על הקמפיין של המועמדת הדמוקרטית עד יום הבחירות, ב-8 בנובמבר. כך מעריכים אנליסטים ופעילים בשתי המפלגות הגדולות.

הבדיקה אינה צפויה להסתיים עד אז, ולפיכך לא יהיה מפץ בדמות כתב אישום פלילי פוטנציאלי נגד קלינטון לפני פתיחת הקלפיות בעוד 11 יום. מצביעים שמתכננים להצביע בעדה יצטרכו להחליט האם חידוש החקירה הוא סיבה מספקת לשנות את החלטתם ולהצביע בעד דונלד טראמפ או בעד אחד משני המתמודדים האחרים על הנשיאות.

ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, הודיע אתמול (ו') לראשי ועדות בקונגרס, כי הבולשת הפדרלית בוחנת ראיות חדשות שקשורות לחקירה שנערכה נגד קלינטון בחודשים שחלפו בגלל השימוש שעשתה בשרתים פרטיים בהיותה שרת-החוץ, בניגוד לתקנות. במוקד החקירה עמד החשד שהיא קיבלה או שלחה דוא"לים מסווגים עם סודות מדינה באמצעות שרתים פרטיים בלתי מאובטחים. התנהלות כזו היתה עלולה לחשוף דוא"לים אלה לגורמים שאינם רשאים לראותם.

בדיקת רבבות דוא"לים רשמיים שקלינטון מסרה לחוקרים (היא מחקה דוא"לים "פרטיים", כדבריה) הסתיימה ביולי וקומי אמר אז, כי למרות שקלינטון נהגה ברשלנות, לא הצטברו ראיות כדי להגיש נגדה כתב אישום פלילי.

במכתבו לבכירים בקונגרס אומר קומי, כי "ל-FBI נודע על קיומם של דוא"לים שנראה שיש להם קשר לחקירה שלנו". הוא ציין, שהדוא"לים החדשים נחשפו בחקירת מקרה אחר שאינו קשור (לקלינטון)". הוא לא פירט, אך "ניו-יורק טיימס" וכלי תקשורת אחרים דיווחו אמש, כי הדוא"לים החדשים התגלו במהלך חקירתו של אנתוני ווינר, ציר בית-הנבחרים לשעבר ובעלה של הומה עבדין, עוזרת בכירה של קלינטון. (השניים פרודים). הקריירה הפוליטית של ווינר הסתיימה לפני כמה שנים לאחר שנחשפו מסרונים בעלי תוכן מיני ששלח לנשים שונות לרבות תצלומיו בתחתונים. החקירה נגדו נפתחה באחרונה בגלל חשד שהוא החליף מסרונים כאלה עם קטינה בת 15. במהלך חקירה זו, בדקו סוכני FBI מחשבים וטלפונים של ווינר ובאחד מהם נמצאו הדוא"לים של קלינטון, שלכאורה לא נחשפו עד עתה לחוקרים. מתברר שלפני החלטתם לחיות בנפרד, השתמשה עבדין במחשב של בעלה לתכתובות עם קלינטון.

קומי מציין כי נמסר לו על הדוא"לים החדשים ביום ה' וכי הוא "מסכים שה-FBI צריך לנקוט צעדי חקירה מתאימים שיאפשרו לחוקרים לבחון את הדוא"לים, לקבוע האם הם מכילים מידע מסווג ולהעריך את חשיבותם לחקירה". הוא צייין במכתבו, כי הוא אינו יודע האם הדואל"ים החדשים "משמעותיים". הוא לא קבע כל מסגרת זמן לחקירה, אך, כאמור, ההערכות הן, שהחקירה לא תסתיים לפני הבחירות.

אם קלינטון תיבחר והחקירה תעלה שיש חשד שנעשו עבירות, זו תהיה הפעם הראשונה שנשיא נבחר, שטרם הושבע, יצטרך להתמודד עם כתב אישום פלילי.

אך התדהמה שחוללה הפצצה של קומי מפנה בהדרגה את מקומה לביקורת גוברת והולכת על ראש FBI, ולא רק מצד הדמוקרטים. שתי המפלגות קוראות לקומי לפרסם מידע נוסף מפני שבמכתבו לקונגרס לא נאמר בעצם דבר למעט העובדה ש-FBI בודק דוא"לים חדשים. המבקרים גורסים, שמכתב שעלול לשנות היסטוריה אינו יכול להיות כמעט חף לגמרי מעובדות.

קלינטון מתחה ביקורת על קומי בגין העובדה שמכתבו לקונגרס לא כלל שום מידע על אופי החקירה החדשה ומה החוקרים מבקשים להשיג. "11 ימים מפרידים בינינו לבין הבחירות החשובות ביותר בחיינו... העם בארה"ב זכאי לקבל מיד את כל העובדות ללא כחל ושרק", אמרה קלינטון בעצרת בחירות באייווה.

היא ציינה שאזרחים ברחבי ארה"ב כבר מצביעים במדינות שמתירות פתיחת הקלפיות לפני המועד הרשמי, ולכן מוטלת על הבולשת הפדרלית "חובה" להסביר ללא דיחוי מדוע נשלח המכתב לקונגרס. "איננו יודעים מה העובדות", אמרה קלינטון. "אפילו קומי עצמו מודה במכתבו שהוא אינו יודע האם הדוא"לים משמעותיים'". גם ראש ועדת המשפט בסנט, הסנטור הרפובליקאי צ'אק גראסלי, אמר אתמול דברים דומים. אך הדבר שמכעיס ביותר את מטה קלינטון, ואת הדמוקרטים בכלל, הוא הסבירות שבדוא"לים האלה לא יימצא שום דבר מפליל ואפילו לא כשר, וכל המהומה הזו תהיה על לא מאומה - אך עדיין היא תוכל לעלות לקלינטון בנשיאות.

קלינטון אמרה פעמים רבות בעבר, כי השימוש בשרתים פרטיים היה "שגיאה", אך היא הדגישה שהיא לא עברה על החוק.

 

דונלד טראמפ מוסיף לפגר אחרי קלינטון בסקרים, אם כי כמה סקרים שנערכו בימים האחרונים מצביעים על כך שהוא מצליח לצמצם את הפער, אך לא לסגור אותו. בתגובה ראשונה על המכתב של FBI, בעצרת בחירות בניו-המפשיר אמר המועמד הרפובליקאי: "היום יום טוב שהפך למצוין".

"השחיתות של הילארי קלינטון היא בקנה-מידה שלא ראינו אף פעם... היא יותר גרועה מווטרגייט", הוא אמר. "אסור לנו להתיר לה להביא את המזימות הפליליות שלה לבית הלבן. אני רוחש כבוד גדול ל-FBI ולמשרד המשפטים על כך שיש להם האומץ לתקן את המשגה הנורא שהם עשו בעבר" (כלומר ההחלטה לא להגיש כתב אישום נגד קלינטון)".

כאמור, להודעת ראש ה-FBI יש פוטנציאל לשנות את הדינמיקה של המירוץ לנשיאות והדבר עודד רפובליקאים רבים שהשלימו עם הפסד מועמדם בבחירות. יו"ר בית-הנבחרים, פול ראיין, שאינו תומך בטראמפ אך יצביע בעדו אמר: "הילארי קלינטון יכולה להאשים רק את עצמה... הופקדו בידיה סודות מדינה חשובים ביותר והיא בגדה באמון שניתן בה".