ארה"ב: הגופים החוץ-בנקאיים משתלטים על שוק המשכנתאות

הבנקים המסחריים בארה"ב עומדים לאבד את עמדת ההובלה בשוק המשכנתאות, ומדובר בבשורה מדאיגה ביותר ■ את מקומם תופסת תעשייה של 80 טריליון דולר

בית חדש למכירה באחת ממדינות ארה”ב / צילום: רויטרס
בית חדש למכירה באחת ממדינות ארה”ב / צילום: רויטרס

ממידע חדש שפורסם בארה"ב עולה כי ב-2015, גופים חוץ-בנקאיים היו אחראים לכ-48% מסך המשכנתאות שניתנו במהלך השנה, לאחר שב-2014 הנתון היה 45% - כאשר ההערכה היא שב-2016 המאזן ייטה עוד יותר לטובת גופים אלו, והם יעברו את הבנקים המסחריים בהיקף המשכנתאות שנלקחות מהם.

התופעה מבשרת טובות לתעשיית האשראי החוץ-בנקאי, שעל פי הערכות מחזיקה נכסים בהיקף הקרוב ל-80 טריליון דולר - אולם מדאיגה באופן כללי.

הפעם האחרונה שתופעה דומה נחזתה הייתה ב-2006, כאשר הגופים החוץ-בנקאיים היו אחראים ל-55% מסך המשכנתאות שניתנו במהלכה. כשנה לאחר מכן, פרץ משבר הסאב-פריים שהחל משוק המשכנתאות והמשיך עד לכדי קריסה משמעותית של שוקי ארה"ב והעולם.

בעוד שהגופים החוץ-בנקאיים, כאמור, בדרכם לעבור את סמן ה-50% מהמשכנתאות הניתנות, יש לזכור כי היו תקופות בהן הבנקים המסחריים החזיקו נתח שוק גדול בהרבה בשוק המשכנתאות - ולכן כיום, גם בהתחשב במגמה האמורה, הגופים החוץ-בנקאיים אחראים רק לכ-24% מכלל המשכנתאות הקיימות.

ישנן השערות הגורסות כי הבנקים המסחריים הגדולים התרחקו בשנים האחרונות משוק המשכנתאות, זכר למשבר הסאב-פריים - וכן לביקורת הציבורית והקנסות הממשלתיים שהגיעו בעקבותיו. כך, מפנים הבנקים את המגרש לגופים החוץ-בנקאיים - שנהנים מרגולציה מקלה יותר.