קרן אמריקאית תשקיע 62.5 מ' דולר בזכויות ב-GPM של ארקו

העסקה משקפת לשותפות - הפועלת בתחום תחנות הדלק בארה"ב - שווי של 630 מיליון דולר ■ הרוכשת עשויה להשקיע בעתיד כ-30 מיליון דולר נוספים ישירות ב-GPM 

אריק קוטלר ממשיך לפעול לצורך יצירת ערך בחברת ההשקעות ארקו החזקות  שבשליטתו. הבוקר (א') דיווחה ארקו כי בסוף השבוע חתמה קרן השקעות אמריקאית על מכתב כוונות לא מחייב לרכישת יחידות השתתפות של השותפות GPM שבשליטתה תמורת 62.5 מיליון דולר.

GPM פועלת בתחום תחנות הדלק וחנויות הנוחות ארה"ב. את היחידות תרכוש הקרן הפרטית מידי ארקו ומידי קרן ההשקעות האמריקאית דיווידסון קמפנר (DK). הקרן הרוכשת, ששמה לא נמסר לפרסום, עשויה להשקיע בעתיד כ-30 מיליון דולר נוספים ישירות ב-GPM, במטרה לסייע להרחבת פעילותה של השותפות, שמפעילה מאות תחנות תדלוק וחנויות נוחות ברחבי ארה"ב (בעיקר בחוף המזרחי).

על-פי ההסכם הראשוני בין הצדדים, תרכוש הקרן הפרטית מארקו ומ-DK את כל יחידות ההשתתפות העדיפות החדשות (New Preferred) של GPM בתמורה לכ-47.5 מיליון דולר. היחידות החדשות מזכות בהחזר השקעה של 37.5 מיליון דולר ובתשואה שנתית של 8.75%. הן מוחזקות על ידי ארקו ו-DK בחלקים שווים, כך שכל אחת מהן תקבל בתמורה 23.75 מיליון דולר.לאחר השלמת העסקה ישונו תנאיהן של יחידות הבכורה, והן ייצגו כ-7.5% משווי הזכויות בהון של GPM ויקנו למחזיק בהן זכויות עודפות בחלוקות דיבידנד ואחרות.

בד בבד תרכוש הקרן הפרטית מידי DK עוד 2.5% מיחידות ההשתתפות הרגילות של GPM בתמורה ל-15 מיליון דולר, כך שלאחר השלמת העסקה תרד המוכרת להחזקה של 22.5% ביחידות הרגילות של GPM ואילו ארקו תמשיך להחזיק ב-75% מהן.

מארקו נמסר כי מעסקת הרכישה נגזר שווי של 630 מיליון דולר ל-GPM, בעוד שהיא עצמה רכשה את השליטה בה בשנת 2011 בכ-30 מיליון דולר בלבד, וכי נכון לסוף יוני עמדה יתרת ההשקעה ב-GPM בספריה על 46 מיליון דולר. עוד ציינה ארקו, כי רווח ההון שייזקף לה ממכירת יחידות הבכורה, צפוי לגזור הוצאות מס של 1.8-3.3 מיליון דולר.

ארקו החזקות, שנסחרת בבורסה בת"א לפי שווי של כ-740 מיליון שקל, נמצאת בשליטת אריק קוטלר (42.7%) ומוריס וילנר (41.6%). בתגובה להודעה היום עלתה מניית החברה בכ-5%, והשלימה זינוק של יותר מ-80% בשלוש השנים האחרונות ושל מעל 800% מאז אוקטובר 2010. נכון לסוף יוני, הציגה החברה הון עצמי של 133 מיליון שקל.

רוכשת סדרתית של תחנות תדלוק

במקביל לעסקה המתגבשת, מסרה ארקו כי קיבלה הודעה מקרן DK לפיה היא בוחנת אפשרות לפרסם הצעת רכש למניות ארקו בהיקף של כ-10 מיליון דולר, לצורך פיצוי על ירידת החזקותיה ב-GPM. מחיר הצעת הרכש טרם נקבע.

קוטלר, שמוביל את החברה ומחזיק בתפקידי היו"ר והמנכ"ל, אמר היום בעקבות העסקה כי "כניסת הקרן ל-GPM לפי שווי של כ-630 מיליון דולר (2.4 מיליארד שקל) מעידה על הישגי החברה בשנים האחרונות ועל תוצאות יישום התוכנית האסטרטגית, אשר בבסיסה הרחבת פעילותה של GPM והפיכתה לחברה מובילה בתחום הדלקים וחנויות הנוחות ברחבי ארה"ב".

נכון לסוף יוני האחרון, הפעילה GPM ברחבי ארה"ב 713 אתרים הכוללים חנויות נוחות ותחנות תדלוק, וסיפקה דלקים לעוד 133 תחנות המופעלות בידי אחרים. מאז היא הגדילה את היקף האתרים בצורה משמעותית, כשבחודש שעבר דיווחה GPM על רכישת עוד 139 תחנות תדלוק וחנויות נוחות, וכן 33 חנויות דיסקאונט למכירת מוצרי טבק במדינות מישיגן ואינדיאנה שבאזור המערב התיכון. זאת, בתמורה לכ-35 מיליון דולר. בנוסף, חתמה GPM לאחרונה על הסכם לרכישת 34 תחנות תדלוק וחנויות נוחות בדרום קרוליינה תמורת 22 מיליון דולר. עסקה נוספת הושלמה לאחרונה לרכישת 17 אתרי נוחות ותדלוק נוספים במערב התיכון, כאשר הנדל"ן בעסקה נרכש ישירות בידי קרן ריט אמריקאית, בעוד שהתחנות הושכרו ל-GPM למשך 20 שנה.

בנוסף ל"איסוף" האינטנסיבי של תחנות תדלוק ברחבי ארה"ב, חתמה GPM בתחילת השנה על הסכם עם חברת השקעות אמריקאית להקצאת 22.5% מפעילות אספקת הדלקים שלה תמורת 70 מיליון דולר, מחיר המשקף לפעילות כולה שווי של 312 מיליון דולר אחרי הכסף. ההקצאה נעשתה במניות חברה בת ייעודית שהוקמה כשותפות מוגבלת (MLP), שמאגדת את הסכמי אספקת מוצרי הדלק של GPM. קוטלר: "כניסת הקרן ל-GPM לפי שווי של כ-630 מיליון דולר מעידה על הישגי החברה בשנים האחרונות ועל תוצאות יישום התוכנית האסטרטגית להרחבת פעילותה של GPM והפיכתה לחברה מובילה בתחום הדלקים וחנויות הנוחות בארה"ב"