אושר מינוי יצחק אהרונוביץ לדירקטוריון תעש מערכות

האישור מכשיר את הקרקע לקראת הבחירה באהרונוביץ לתפקיד יו"ר החברה הביטחונית, שנמצאת כבר זמן רב בהליכי הפרטה

ליברמן ואהרונוביץ / צילום איל יצהר
ליברמן ואהרונוביץ / צילום איל יצהר

הוועדה למינויים במגזר הציבורי בראשות השופטת בלהה גלאור אישרה אמש (א') את מינוי השר לביטחון פנים לשעבר, יצחק אהרונוביץ, לחבר בדירקטוריון התעשייה הצבאית (תעש מערכות). האישור מכשיר את הקרקע לקראת הבחירה באהרונוביץ לתפקיד יו"ר החברה הביטחונית, שנמצאת כבר זמן רב בהליכי הפרטה.

אהרונוביץ היה בעבר השר לביטחון פנים מטעם ישראל ביתנו. שר הביטחון ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, החל לקדם את מינויו לתפקיד יו"ר תעש מערכות כבר לפני כשלושה חודשים, זמן קצר לאחר שקיבל את תיק הביטחון.

במקביל, ליברמן מקדם את מינויים של שני אישים נוספים שכיהנו בעבר כשרים מטעם מפלגתו לתפקידי יו"ר בחברות הביטחוניות הממשלתיות: יאיר שמיר ליו"ר התעשייה האווירית ועוזי לנדאו ליו"ר רפאל מערכות לחימה מתקדמות. שמיר כבר כיהן בעבר כיו"ר תע"א ולאחר מכן כיהן כשר החקלאות מטעם ישראל ביתנו. לנדאו כיהן מטעם אותה מפלגה בתפקיד שר האנרגיה והמים.

הוועדה בראשות השופטת גלאור דנה אתמול גם במינויו של שמיר לדירקטוריון תע"א, אך הדיון הסתיים בלי הכרעה, ככל הנראה בשל מסמכים חסרים. גורמים המקורבים לוועדה העריכו כי דיון נוסף בנושא ייערך בשבועות הקרובים. מינויו של עוזי לנדאו ליו"ר רפאל טרם הובא אל הוועדה ולפיכך היא לא דנה בו.

אף ששר הביטחון הודיע על כוונתו למנות את שלושת השרים לשעבר מטעם מפלגתו לראשות הדירקטוריונים בחברות הביטחוניות ההליכים הכרוכים בכך התעכבו, בין השאר על רקע דרישת רשות החברות הממשלתיות לבדוק את התאמתם לנבחרת הדירקטורים. דרישה זו הובילה לעימות בין ליברמן לבין יו"ר רשות החברות, אורי יוגב.

על רקע העימות בין רשות החברות ללשכת שר הביטחון, גיבש באחרונה יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (ליכוד), טיוטה של הצעת מחליטים שתובא לאישור הממשלה, ולפיה שר, מנכ"ל של משרד ממשלתי, מנהל יחידת סמך, קציני משטרה לשעבר בדרגת ניצב או קציני צבא לשעבר בדרגת אלוף או בעלי דרגות מקבילות בזרועות הביטחון - יהיו פטורים מהליכי המיון לנבחרת הדירקטורים כתנאי להבאת מועמדותם לאישור הוועדה למינויים במגזר הציבורי.

עם זאת, גורמים ברשות החברות אמרו היום (ב') כי במקרה של שמיר, הליכי המיון לנבחרת הדירקטורים התייתרו בשל היותו יו"ר נת"ע ומכיוון שכיהן בעבר כיו"ר תע"א. אהרונוביץ, שמינויו אושר אמש, שיתף פעולה עם ההליכים של רשות החברות, הליכים שמתקיימים בימים אלה גם בנוגע למינויו של לנדאו.

דירקטוריון תעש מערכות עתיד לבחור בקרוב את אהרונוביץ לתפקיד היו"ר שלו, וזאת לאחר שהיו"ר הקודם, האלוף (במיל') אודי אדם, מונה לפני מספר חודשים לתפקיד מנכ"ל משרד הביטחון.

כיו"ר תעש מערכות, עתיד אהרונוביץ לקדם לצד מנכ"ל החברה, אבי פלדר, את ההליכים להפרטת החברה ואת העברת פעילותה לנגב. ההפרטה של תעש מערכות תקועה,בין השאר על רקע ביקורת חריפה מצד בכירים במשרד האוצר על האופן שבו רשות החברות הממשלתיות מנהלת את ההליך וביקורת שמקיים בנושא גם מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא.