אלי בן דב צפוי לגרוף 15 מ' ש' ממכירת חלקו בחוות רוח לאפקון

בן דב נחשב לחלוץ בענף בישראל ■ החוות במעלה גלבוע ובדגניה מפיקות חשמל לכ-5,000 בתי אב

טורבינות רוח של אפקון / צילום: אתר החברה
טורבינות רוח של אפקון / צילום: אתר החברה

ביום חמישי האחרון עדכנה חברת הפרויקטים אפקון החזקות על רווח צפוי של כ-16 מיליון שקל שתרשום בעקבות רכישת החזקותיו (49%) של שותפה בצמד מיזמי ייצור חשמל באנרגיית רוח בצפון הארץ, "בגין עליית שווי החזקות החברה". בצד השני של העסקה המדוברת עומד המוכר, ד"ר אלי בן דב, שאחרי מספר ניסיונות למימוש ההחזקה ללא הצלחה, צפוי לגרוף לכיסו את עיקר התמורה בעסקה - 15 מיליון שקל, כאשר תרומתו לפרויקטים הנמכרים הסתכמה בידע ובניסיון שתרם להם.

מדובר בשתי חוות רוח בקיבוצים מעלה גלבוע ודגניה - חוות גלבוע, עם 14 טורבינות בהספק של כ-12 מגוואט, וחוות סירין (בדגניה), עם 11 טורבינות בהספק של יותר מ-9 מגוואט, שיחד מפיקות חשמל לכ-5,000 בתי אב. אפקון, שבשליטת משפחת שמלצר, דיווחה כבר ב-2014 על השלמת סגירה פיננסית לפרויקטים בהיקף של כ-200 מיליון שקל - 160 מיליון שקל מהסכום כהלוואה מבנק הפועלים והיתרה הלוואת בעלים שהעניקה אפקון.

"משוגע לעניין"

ד"ר בן דב, שמכריו מעידים עליו כי הוא מקפיד להתרחק מאור הזרקורים, הוא אחד מהיזמים הוותיקים ומהשמות המוכרים בתחום אנרגיית הרוח בשוק המקומי, ונחשב לחלוץ בענף בישראל.

את דרכו בתחום החל בן דב כבר לפני שנים רבות, במסגרת עבודתו בחברת חשמל, שם הגיע לכהן בתפקידים בכירים והפך למומחה בתחום אנרגיית הרוח לאחר שבין היתר היה אחראי על פיתוח תחום אנרגיית הרוח עבור חברת חשמל שבחנה בעבר אפשרות להשקיע בתחום.

פעילים בשוק האנרגיה המקומי מציינים לחיוב את רמת המקצועיות והידע של בן דב בתחום אנרגיית הרוח. אחד מהם סיפר היום כי "בן דב משוגע לעניין, ועשה המון מדידות רוח בישראל לפני שמישהו פה בכלל ידע מה זה אנרגיה מתחדשת. הוא מהחלוצים בנושא בישראל ומבין גדול בו, כיף לשמוע אותו ותמיד יש מה ללמוד ממנו". פעיל אחר מוסיף כי "בן דב הוא איש מקצוע אמיתי ואני מאחל לעצמי שותפים כמוהו. מי שמימנה עבורו את הידע היא חברת חשמל, אבל כל הכבוד לו על היוזמות שהוא מקדם ועל החזון שדחף קדימה במשך כל השנים".

פרידה בטון צורם

למרות המחמאות שגורף בן דב, הפרידה הצפויה בקרוב מאפקון (השלמת העסקה כפופה לקבלת אישור רשות החשמל) נעשית ככל הידוע בטונים צורמים. בהודעתה מציינת אפקון כי "במסגרת ההסכם, הוסכם על ויתור הדדי ומלא של התחייבויות וטענות הצדדים האחד כלפי האחר... ובקשר עם פרויקטים בתחום הרוח, וזאת בכפוף לתנאי ההסכם". אחד הפעילים בענף הגדיר את חילוקי הדעות שהתעוררו בין הצדדים כסכסוך שהחריף באחרונה עד שהתקרב לרמה של "מלחמת עולם" ובסופו של דבר הוביל לפרידה.

בן דב יזם את צמד הפרויקטים הנמכרים יחד עם אפקון (באמצעות החברה המשותפת אפקון אנרגיית רוח) כבר לפני כעשור, אז עמד בראשה של אפקון המנכ"ל אבי וינטר, והשותפות בין הצדדים נוצרה ככל הידוע על רקע קשרי הידידות האישיים ביניהם. ב-2010 הודיע וינטר על פרישתו מהתפקיד, הוחלף לתקופה של כשנתיים על-ידי משה חייק, ומאז יוני 2012 ועד היום מי שעומד בראשה של אפקון הוא ג'רי שנירר.

אחד הפעילים בשוק סיפר היום כי "בסופו של דבר הכל אישי. בן דב היה בעל החלום של הפרויקטים, ועם וינטר יצר את השותפות למענה היה מוכן לעשות הרבה, אבל במצב הנוכחי הצדדים כבר לא מסתדרים וההתנהלות היומיומית הובילה לפיצוץ. אפקון היו גם קבלן ההקמה של הפרויקט, אז הם אלה שגם השקיעו בהקמה ויכול להיות שהפריע להם שבן דב, בלי להשקיע כלום, החזיק בפרויקטים ששווים הרבה כסף היום. אפשר להגדיר את חילוקי הדעות כמלחמת תרבויות - בן דב לא בנוי להתמודד עם דרך ההתנהלות הנוכחית של אפקון שלא תמיד שיתפה אותו בהתרחשויות".

בן דב כבר ניסה בעבר, כאמור, למכור את החזקותיו בחברה המשותפת, אולם אלה לא יצאו לפועל. ב-2014 חתם על מזכר הבנות מול חברת סולגרין (אז פרוקוגניה) שתכננה ובשנה שעברה ניסה למכור את חלקו בחברה לקרן נוי. בסופו של דבר, אף אחת מהעסקאות לא יצאה לפועל. מלבד השותפות עם אפקון, בן דב מעורב בפעילויות נוספות בתחום הרוח, ובהן הוא שותף של חברת האנרגיה הירוקה אנלייט, שבשליטת שאול אלוביץ', בפרויקט "עמק הבכא" ברמת הגולן, שעלות הקמתו הוערכה בעבר בכ-650 מיליון שקל.