תקציב החינוך: למדינה אין מושג לאן הולכים 50 מיליארד שקל

מבקר המדינה ממליץ כי משרדי החינוך, האוצר והפנים יגבשו מערכת שתציג מידע אחיד ואמין על ההוצאה הלאומית לחינוך

נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר
נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר

יותר מ-50 מיליארד שקל מקצה המדינה לתקציב החינוך, התקציב השני בגודלו אחרי משרד הביטחון, ולמרות זאת היא לא ממש יודעת מה עושים עם כל הכסף הזה. זו השורה התחתונה והעגומה בדוח מבקר המדינה, המתפרסם היום (ג').

דוגמאות לא חסרות: משרד החינוך מעביר לרשויות המקומיות 13 מיליארד שקל בכל שנה עבור תקצוב שעות הוראה בחטיבות העליונות, אבל הוא לא עושה מספיק בשביל לבדוק האם התקציבים האלה באמת שימשו לחינוך או שמא ליעדים אחרים. המשרד מסתפק בהצהרות של מנהלי התיכונים בדבר מצבת התלמידים ומגמות הלימוד בלי לבצע בדיקה יזומה, ודאי לא באמצעות רואי חשבון, כך שדיווחים שמשפיעים באופן מהותי על גובה התקציב מתקבלים כתורה מסיני ובלי בקרה. החשבים והגזברים במחוזות אינם נדרשים בכלל לבדוק האם הדיווחים על שעות ההוראה עומדים במסגרת התקציב ולכן ממילא גם לא פועלים למיגור חריגות תקציביות. זוכרים את מחאת המורים שלא מקבלים את מלוא המשכורת? אז את מבקר המדינה זה בכלל לא מפתיע, כי לפי הדוח שלו מסתבר שחשבי השכר במשרד החינוך אינם מאמתים את אמינות הנתונים שמוזנים ולא משווים בין הנתונים האישיים של המורים למערכת השעות במערכת, כך שחישוב השכר "עשוי להיות שגוי". עשוי.

לפי המבקר, משרד החינוך פעל בשנתיים האחרונות לצמצום הפערים בין ישובים חזקים לחלשים והקצה יותר תקציבים ושעות הוראה לאלה החלשים, אבל הוא עשה את זה משום מה רק בבתי הספר היסודיים. בחטיבות העליונות, קובע המבקר, המשרד מקצה יותר משאבים דווקא בישובים החזקים. גם מה שנראה כמו צעד מבורך בבתי הספר היסודיים אינו מספק את המבקר, משום שלדבריו המדינה נוקטת בתקצוב דיפרנציאלי רק באמצעות תקציב משרד החינוך, ואינה מביאה בחשבון את המקורות הנוספים מצד הרשויות המקומיות. בלי מעקב ובקרה על התקציבים שמקצות הרשויות, כך לפי המבקר, לא ניתן לדעת כמה משאבים דרושים בשביל לסגור את הפערים.

מבקר המדינה ממליץ כי משרדי החינוך, האוצר והפנים יגבשו מערכת שתציג מידע אחיד ואמין על ההוצאה הלאומית לחינוך, שנחשבת לאחת הגבוהות בקרב המדינות המערביות ביחס לתוצר. מערכת כזו תרכז את כל מקורות התקציב, לרבות אלה שמגיעים מהרשויות המקומיות, מעמותות ומתשלומי הורים. הגברת הבקרה, כמו גם השקיפות בפני המחוקק והציבור, תאפשר לדעת המבקר להתמודד טוב יותר עם הפער בין התקציב הגבוה, לבין התוצאות החלשות במבחנים הבינלאומיים ואי-השוויון העצום בין ישובים חלשים לחזקים.

תקציב משרד החינוך לשנת 2016
 תקציב משרד החינוך לשנת 2016