דלק US הפחיתה 156 מיליון דולר על השקעתה באלון USA

בימים אלה דנות שתי חברות האנרגיה שהוקמו בידי ישראלים על מיזוג ביניהן ■ בשנה האחרונה ירדו מניותיהן בעשרות אחוזים עקב צניחה במרווחי הזיקוק

עוזי ימין / צילום: איל יצהר
עוזי ימין / צילום: איל יצהר

המגעים למיזוג בין שתי חברות האנרגיה האמריקאיות שהוקמו בידי יזמים ישראלים, דלק US ואלון USA, טרם התגבשו לכדי הסכם מחייב. בינתיים, נאלצת דלק US (שבעבר נשלטה בידי קבוצת דלק של יצחק תשובה) להכיר בהפסד כבד על השקעתה הראשונית במניות אלון USA.

אמש דיווחה דלק US, אותה מוביל הישראלי עוזי ימין, כי סיימה את הרבעון השלישי של 2016 בהפסד כבד של 162 מיליון דולר. זאת, בגלל של הפחתות של 245 מיליון דולר שביצעה בשווי השקעותיה, ובראשן הפחתה של 156 מיליון דולר שרשמה בגין השקעתה באלון USA.

דלק US ואלון USA מחזיקות ומפעילות בתי זיקוק ברחבי ארה"ב, וכן חשופות לשוק הקמעונאי האמריקאי באמצעות הפעלת מאות חנויות נוחות ותחנות תדלוק הצמודות להן. לדלק US פעילות נוספת של החזקה בצינורות להולכת דלקים, בעוד שבבעלות אלון USA גם מפעלים לייצור אספלט, שהוא תוצר לוואי של תהליך זיקוק הנפט הגולמי.

בחודש מאי 2015 רכשה דלק US כ-47% ממניות אלון USA מידי קבוצת אלון הישראלית בתמורה ל-565 מיליון דולר בעסקת מזומן, חוב ומניות. מכירת המניות על-ידי קבוצת אלון, שבשליטת שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים, נעשתה כחלק ממאמצי הקבוצה לעמוד בהתחייבויות הענק שלה למחזיקי האג"ח.

אלא שמאז נחתמה העסקה צנחו מרווחי הזיקוק בארה"ב בחדות ומניות שתי החברות ספגו ירידות חדות. מניית אלון USA צנחה ביותר מ-50% ושווי ההחזקה של דלק US בה התכווץ ל-270 מיליון דולר. עקב כך, נערכה בחינה מחודשת של שווי ההחזקה והיא הופחתה כאמור בכ-28%.

בחודש שעבר הגישה דלק US (שאיבדה גם היא כמעט 60% מערכה באותה תקופת זמן) הצעה לרכוש יתרת מניות אלון USA שבידי הציבור, בעסקת מניות, שמשקפת כיום הנחה של 8% על מחירה של מניית אלון USA בבורסת ניו יורק. לפי ההצעה, שמשקפת לאלון USA שווי נוכחי של 530 מיליון דולר, יקבלו בעלי מניותיה 0.44 מניות של דלק US עבור כל מניה שברשותם.

מהלך לשיפור גמישות פיננסית

עוזי ימין, יו"ר ומנכ"ל דלק US, הסביר אמש כי החברה נותרה ממוקדת בתוכנית לשיפור פעילותה. בין השאר היא עוסקת בהפחתת הוצאות ואף חתמה הקיץ על עסקה שטרם הושלמה למכירת כלל הפעילות הקמעונאית שלה, שכוללת כ-350 מתחמים של תחנות תדלוק וחנויות נוחות, תמורת 535 מיליון דולר.

לדברי ימין, המכירה תציף את הערך הקיים בנכסים הנמכרים ותשפר את הגמישות הפיננסית של החברה, שמחזיקה כיום במזומנים בשווי של 315 מיליון דולר. בינתיים, רשמה הפעילות הקמעונאית של דלק US רווח תפעולי של 11 מיליון דולר ברבעון השלישי.

פעילות הזיקוק הניבה לדלק US רווח מגזרי של 34.5 מיליון דולר, ירידה של 28% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בחברה הסבירו כי מרווח הזיקוק של חבית נפט גולמי לפיו היא פועלת, ירד ברבעון השלישי ל-9.75 דולר בלבד, לעומת 16.41 דולר לחבית נפט ברבעון המקביל אשתקד.

בנוסף, גדלו ברבעון השלישי הוצאות החברה הקשורות לעמידה בתקנות הפדרליות לשימוש בדלקים ביולוגיים ל-7.9 מיליון דולר, לעומת 1.9 מיליון דולר ברבעון המקביל.

הפסדים גם באלון USA

עוד קודם לכן, פרסמה ביום חמישי האחרון גם אלון USA את תוצאותיה הכספיות, ולפיהן סיימה את הרבעון השלישי בהפסד של 8.8 מיליון דולר, לאחר שהציגה רווח נקי של 41.9 מיליון דולר ברבעון השלישי אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של 2016 הציגה אלון USA הפסד מצטבר של 64.7 מיליון דולר, וזאת לעומת רווח נקי של 105.3 מיליון דולר שרשמה בתקופה המקבילה.

בחברה הסבירו כי מרווח הזיקוק המשמש את בתי הזיקוק שלה היה ברבעון השלישי נמוך בכ-6.5 דולר לחבית לעומת המרווח שנרשם ברבעון המקביל, כשבנוסף לכך הושפעו התוצאות לרעה מהתקנות הנוגעות לשימוש בדלקים ביולוגיים.

מגזר הזיקוק של אלון USA הציג ברבעון השלישי הפסד תפעולי 17.4 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 61.5 מיליון דולר ברבעון המקביל. במגזר האספלט נרשמה ירידה של 48% ברווח התפעולי ל-10 מיליון דולר עקב שחיקה של כ-15 מיליון דולר בהכנסות, ואילו בפעילות תחנות התדלוק וחנויות הנוחות (המגזר הקמעונאי) נרשמה ברבעון השלישי ירידה של 29% ברווח התפעולי ל-5.2 מיליון דולר. פעילות קמעונאית זו עשויה אולי לעלות על המדף גם כן, אם תצליח דלק US בניסיונה לרכוש את מלוא הבעלות על אלון USA.