רקפת רוסק-עמינח: "אם הבנקים לא ישתנו, הם ייכחדו"

מנכ"לית בנק לאומי בכנס בלונדון: "חסמי הכניסה לתחום הבנקאות של העלויות והרגולציה לא ימשיכו להגן על הבנקים למשך זמן רב"

רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי
רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי

"תעשיית הבנקאות כפי שהיא מוכרת לנו היום עומדת בפני סופה" - כך אמרה היום (ד') מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, שפתחה את כנס החדשנות הבינלאומי של "פייננשל טיימס" בלונדון.

רוסק-עמינח, שמובילה את הקו הדיגיטלי בבנק לאומי, ששיאו אמור להגיע עם השקת הבנק הדיגיטלי פפר בזמן הקרוב, ציינה כי ענף הבנקאות עומד בפני מהפיכה, ומי שלא יבין זאת לא ישרוד.

"עד היום, לא היה לנו שום תמריץ להשתנות. הרווחים היו טובים, ותעלת מגן - מלאת חסמי כניסה - הגנה עלינו מפני חדירה. תעשיית הבנקאות הייתה מבצר בטוח לאורך זמן רב. ואולם תעלה המגן הזו, עולה עכשיו על גדותיה. אנו חווים תהליך ברור, שבו כל חסמי הכניסה החלו להתמוטט. ולכן, אם לא נעשה טרנספורמציה - אנחנו פשוט ניכחד".

רוסק-עמינח ציינה כי לא כולם מסכימים עם גישה זו. "מבפנים, בתוך הבנק, נשמעים קולות רבים ששואלים: 'מדוע צריך להשתנות? זה מצליח לנו כל-כך הרבה שנים. מדוע לתקן את מה שאיננו שבור?' ואני חוזרת ואומרת להם, שהעולם משתנה והחומות שמגינות עלינו מתפוררות".

עוד הוסיפה רוסק-עמינח: "חסמי הכניסה לתחום הבנקאות של העלויות והרגולציה לא ימשיכו להגן על הבנקים למשך זמן רב. לדעתי, בסופו של דבר, החסם המשמעותי ביותר, הוא האמון. הבנקים אולי לא אהודים במיוחד, אך האמון בהם עמוק, ומהווה מרכיב מאד משמעותי בתעלת המגן של הבנקאות".

יחד עם זאת, היא ציינה כי גם סוגיית האמון כבר אינה מהווה חסם כניסה כמו בעבר. "מחקר שבוצע לאחרונה בקרב דור המילניום, מצא כי 73% מהם היו מעדיפים לקבל שירותים פיננסיים מחברות כמו אפל, גוגל ואמזון, מאשר מהבנק שלהם. המסקנה המתבקשת היא שחסם זה, חסם האמון, נתון גם הוא בסכנה. לכן, יש לנו, לבנקים המסורתיים, רק ברירה אחת. עלינו לשנות צורה", אמרה.

בנאומה סיפרה רוסק-עמינח על התוכניות להשיק בקרוב את פפר. "אנחנו, בלאומי, החלטנו להקים מיזם חדש, שיהיה מנותק לחלוטין מעסקי הליבה שלנו - גם אם משמעות הדבר היא להתחרות בעצמנו", היא אמרה.

עוד היא הוסיפה: "אני בהחלט מאמינה שהעובדה שפפר מוקם בישראל - אומת הסטארט-אפ - המקום שבו נולדו חברות גלובליות כגון טאבולה, וויז ורבות אחרות, תסייע לכך שיבחינו בנו ובסופו של דבר נוכל להפוך גם את פפר לחברה גלובלית".