ממשלת בריטניה חייבת את אישור הפרלמנט כדי להתחיל בברקזיט

בית המשפט העליון בבריטניה קבע כי הממשלה תהיה חייבת את אישור הפרלמנט בעניין הפעלת סעיף 50 ■ הליש"ט מזנקת מול הדולר

תרזה מיי/ צילום:רויטרס
תרזה מיי/ צילום:רויטרס

מכה לראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי: בית המשפט העליון במדינה קבע היום (ה') כי הממשלה תהיה חייבת את אישור הפרלמנט במקרה של הפעלת סעיף 50 ובכל הסכם שהיא תשיג לתנאי הפרישה של המדינה מהאיחוד האירופי. כעת עולה השאלה האם ההכרעה של בית המשפט תגרור דחייה נוספת בברקזיט?

לפי החלטת ביתה המשפט, כל הפרלמנט יהיה חייב להצביע בנוגע לשאלה האם המדינה יכולה לפתוח בתהליך הפרישה מהאיחוד האירופי. ההחלטה של ביהמ"ש מקשה עוד יותר על תרזה מיי, שהודיעה בעבר כי הסמכות להפעיל את סעיף 50 באמנת ליסבון, שמאפשר להתחיל את הליך פרישת בריטניה מהאיחוד, מצויה בידי הממשלה בלבד. 

על רקע החלטת בית המשפט, הליש"ט מזנקת מול הדולר ונסחרת סביב רמה של כ-1.245 דולרים לליש"ט, בעוד הבורסה המקומית נסחרת בירידות. 

בתחילת אוקטובר חשפה מיי בראיון ל-BBC כי הממשלה תפעיל את סעיף 50 לכל היותר על סוף הרבעון הראשון של 2017. לאחר הפעלת הסעיף יהיו לבריטניה שנתיים לנהל מו"מ עם האיחוד לגבי תנאי הפרישה.

ההחלטה הדרמטית של בית המשפט מוסיפה חוסר ודאות לתהליך ההיפרדות של בריטניה מהאיחוד ולגבי ההשלכות שלו. מצד אחד מיי אמורה למלא אחר רצון העם בנוגע לעצירת זרם המהגרים לבריטניה, ומנגד גם את משאלת ליבה לשמירה על גישה חופשית לשווקים של מדינות האיחוד. מתי בריטניה תתחיל בתהליך והאם היא תצליח לשמור על העוצמה הכלכלית שלה בסופו של המו"מ עם האיחוד? ימים יגידו.