הדיל חוזר: ביטול הפרדה מבנית בבזק תמורת התחייבות להשקעות

בדיון בשבוע שעבר אצל שר התקשורת בפועל צחי הנגבי, נרקם מחדש הניסיון לאחז את עיני הציבור

שלמה פילבר / אבי אוחיון לע"מ
שלמה פילבר / אבי אוחיון לע"מ

בשבוע שעבר ערך מחזיק תיק התקשורת, השר צחי הנגבי, דיון בהשתתפות הנהלת משרד התקשורת, בעניין ביטול ההפרדה המבנית בבזק. מטרת הדיון הייתה לשמוע את הדעות השונות בהנהלת המשרד, בטרם קבלת החלטות (שבינתיים השר הנגבי כלל אינו יכול לקבל עקב התערבות מבקר המדינה בדו"ח מיוחד שנעשה בעניין יישום השוק הסיטונאי, שאמור להתפרסם בתקופה הקרובה).

במהלך הדיון הציגו הסמנכלי"ם במשרד את עמדתם המקצועית בעניין, ואת התנאים שצריכים, לעמדתם, להתקיים על מנת שניתן יהיה להתקדם בביטול מדורג של ההפרדה המבנית. לאור הקשיים והמכשולים שמעמידה בזק ביישום השוק הסיטונאי, לא מפתיע שהדעה הרווחת בקרב הדרג המקצועי היא שלא ניתן להתקדם בשלב זה בביטול ההפרדה, עד ליישום מלא של השוק הסיטונאי על כל מרכיביו.

באופן לא מפתיע, עמדת מנכ"ל המשרד שלמה פילבר הייתה שונה. פילבר הציג בדיון שוב את ה"דיל" שרקם, ככל הנראה בתאום מלא עם בזק ובהסכמתה, לביטול ההפרדה המבנית. ע"פ אותו "דיל" שעיקריו פורסמו בעבר בגלובס, בזק תתחייב להשקעות בהיקף של כמיליארד שקלים לשנה בפיתוח רשת ה-GFAST שתאפשר גלישה בקצבים מהירים יותר, ובתמורה תזכה להקלות בביטול ההפרדה המבנית.

פילבר (או אנשים מטעמו) אף הציג מרכיב חדש שנוסף לאותה מרקחת, לפיו בזק תזכה לחסינות רגולטורית על אותן השקעות, ותשתית ה GFAST והסיבים לא יהיו כפופים לחובת הולסייל לתקופה של מספר שנים או על בסיס נתחי שוק.
אין שום פלא שבזק תומכת ב"דיל" המוצע של פילבר. למעשה, אם היו נותנים לבזק לקבוע את תנאי הדיל בעצמה אין ספק שהייתה מציעה "דיל" דומה, שכן מדובר ברווח כפול ומכופל של המונופול.

ראשית, בזק תזכה סוף סוף להקלה המיוחלת בחובת ההפרדה המבנית תוך שהיא תוקעת את רפורמת השוק הסיטונאי וכנראה קוברת אותה קבורת חמור. (רק נזכיר כאן שבזק תוקעת את הרפורמה באופן מקומם דרך התנגדותה לשימוש בטלפוניה שלה, והדבר השני הוא דרך הקשיים והמכשולים שהיא מעמידה לגבי השימוש בתשתיות הפסיביות שלה על ידי המתחרים).

שנית, תוכנית ההשקעות עליה מדבר פילבר, היא אשלייה אחת גדולה. כבר היום בזק משקיעה קרוב למיליארד שקלים בשנה, רובם, כפי שפורסם ב"גלובס" הן הוצאות שכר שבזק משייכת להשקעה וכך משפרת את רווחיותה. כל בר דעת מבין שהשקעות אלו לא יפחתו בשנים הקרובות, כפי שהן נשמרו בשנים האחרונות על רמה דומה ללא כל "דיל". במלים פשוטות בזק חייבת להשקיע על מנת לשמור על שיעור הרווחיות הפנומנלי שלה.

בנוסף, בזק כבר פורסת בשלוש השנים האחרונות רשת סיבים לבניינים בהשקעה של מאות מיליוני שקלים ועורכת ניסויי לקוחות בטכנולוגיית ה-GFAST תוך שהיא נערכת לפריסת הרשת כבר ב-2017. בזק עושה זאת מכיוון שביצועי הרשת הנוכחיים ירודים מאד, ובזק, המצהירה שהיא מספקת שירות בקצב של עד 100 מגה, מספקת בפועל קצבים נמוכים הרבה יותר, ולמעשה הרב המוחלט של לקוחותיה גולשים בקצב של פחות מ-40 מגה. הדבר היחיד שמנע עד כה מבזק להפעיל את הרשת החדשה הוא החשש כי היא תהיה כפופה לחובת השוק הסיטונאי, וכך באמצעות ה"דיל" של פילבר, בזק פוגעת בשתי ציפורים באבן אחת.

העובדה שבזק בכל זאת נערכת לשיפור קצבי הגלישה נעוצה בכלל באיום המגיע מרשת הוט, המסוגלת, לו רק רצו בכך בהוט לספק קצבים של עד 1 גיגה. עניין זה מתחבר, כמובן, למחדל נוסף של המשרד. פילבר, אם רצה כל כך בהשקעות, יכול היה לחייב את הוט לשדרג את רשתה בתמורה להקלות שנתן לה בנושא הפריסה האוניברסאלית. כך, בהשקעה צנועה מצידה של הוט, היו זוכים לקוחותיה לגלוש בקצב של מאות מגה, ובזק מצידה כמובן שלא הייתה יכולה להישאר אדישה והייתה חייבת להשקיע ב-GFAST ולהתאים את רשתה בהתאם לגלישה בקצבים דומים.

בקיצור, עוזרים למונופולים במקום לתחרות. פילבר אם רצה בכך, יכול היה סוף סוף לזכות בשלווה ולהירגע מהחשש של ירידה בהשקעות שכה מטריד את מנוחתו, ולהתרכז בקידום השוק הסיטונאי והתחרות בענף, שזו אמורה להיות מטרתו העיקרית כמשרת ציבור בישראל. אבל לצערנו, גם במקרה של הוט וכמובן גם במקרה של בזק המשרד, במתכוון או שלא במתכוון, עושה את כל הטעויות האפשריות, והציבור, כרגיל, ישלם. נותר רק לקוות תקווה קלושה, שמישהו בגופי הרגולציה האחרים יתעשת ויפעל על מנת לאזן את הנזקים האיומים של משרד התקשורת במשמרת של שלמה פילבר.

מבזק נמסר בתגובה: "בזק פועלת בתנאי תחרות חריפים ותחת מגבלות רגולטוריות המוטלות עליה ללא הפסק ופוגעות בה ובעיקר בצרכנים.
בזק עומדת בכל מחויבותייה, לא כל שכן בנושא השוק הסיטונאי. מעבר לכך, משרד התקשורת התחייב עוד בתקופתו של השר משה כחלון לבטל את ההפרדה המבנית בבזק במקביל להפעלת השוק הסיטונאי, ואי מימוש התחייבות זו היא דריסה ברגל גסה של מחוייבות המדינה. נראה גם שהרגולטורים מעדיפים שלא לעמוד בהתחייבויותיהם השלטוניות כלפי בזק, שהיו מיטיבות עם הצרכנים ומחזקות את התחרות בשוק. אנו נמשיך לפעול למען הלקוחות שלנו ונתמקד בהשקעות בתשתית ופיתוח מוצרים ושירותים מתקדמים עבור הצרכנים בידיעה שמכאן נובעת הצלחתנו, וזאת על אף רעשי הרקע הצורמים והמעוותים סביבנו".