"אם העולם יילך לעזאזל, זה המקום הטוב ביותר להיות בו"

הברקזיט הבריטי והשלכותיו, מערכת הבחירות המלוכלכת בארה"ב והתגברות אירועי הטרור הקשים ברחבי העולם נמנים עם הסיבות העיקריות שהביאו לזינוק בפניות להשתקעות בניו זילנד

ניו זילנד / צילום: בלומברג
ניו זילנד / צילום: בלומברג

כשאיש הכספים מייקל נוק מהונג קונג חיפש לאן לברוח מהמשבר העולמי של 2008, הוא לא בדק את מקלטי המבטחים המסורתיים של עשירי תבל, אלא את קצה העולם - המקום שבו מספר הפרות כפול ממספר בני האדם.

נוק, המייסד של קרן הגידור Doric Capital, קנה לעצמו נכס במרחק 9,200 ק"מ מהונג קונג - בניו זילנד, בקווינסטאון הציורית. בשבע השנים שהוא מתגורר בה מאז, איומי הטרור באירופה והאי-ודאות הפוליטית בבריטניה ובארה"ב הפכו את ניו זילנד - שמצויה במרחק יום של טיסה מניו יורק או לונדון - ליעד פופולרי לעשירי-על.

היותה של ניו זילנד יעד נידח נחשבה זמן רב לעקב אכילס שלה, אבל הנידחות הזו נהפכת יתרון. חלוץ קרנות הגידור ג'וליאן רוברטסון, טייקון הפלדה הרוסי אלכסנדר אברמוב והבימאי ההוליוודי ג'יימס קמרון רכשו כולם נכסים במיליוני דולר, שמסתתרים בנופיה הכפריים של ניו זילנד.

"הדבר שהיה תמיד החיסרון של ניו זילנד - הרודנות של מרחק - הוא הדבר שנהפך נקודת החוזק שלה בעולם לא ודאי", אמר נוק, בן 59, בשיחת טלפון מלוס אנג'לס שבה שהה לרגל עסקים. האחוזה של נוק, בשטח 20 דונם, נקראת Giverny עם שם התמונה האייקונית של קלוד מונה, של בית וגן בצפון צרפת. בית החווה הישן מוקף בריכות טבעיות וצמחייה טבעית, הוא מספר. נוק הופך כעת אסם ישן לסטודיו אמנות באחוזה, שמשקיפה על נהר שוטובר בקווינסלנד - זרם מהיר של מים בצבע טורקיז, שתיירים שטים בו בסירות מהירות או מעבורות.

 

"אנגליה בלי הגישה האנגלית"

ניו זילנד, ששטחה כפול משטח אנגליה ומספר תושביה הוא כ-5% מהאנגלים, מדורגת במקום גבוה בסקרי המקומות הנחשקים ביותר למגורים. היא נמנית עם עשר הגבוהות במונחי דמוקרטיה, היעדר שחיתות, שלווה וסיפוק. עם כלכלה של 180 מיליארד דולר ארה"ב (250 מיליארד דולר מקומי) שנשלטת על ידי חקלאות ותיירות, ניו זילנד עקפה בשבוע שעבר את סינגפור כמדינה הטובה ביותר בעולם לעשיית עסקים, ודורגה שנייה אחרי סינגפור כמקום המגורים הטוב ביותר לזרים בסקר של בנק HSBC מחודש ספטמבר. מחירי הדיור בניו זילנד עלו ב-12.7% בשנה שהסתיימה בחודש אוקטובר, והמחיר הממוצע של מגורים בעיר הגדולה ביותר, אוקלנד, הוכפל כמעט מ-2007, ליותר ממיליון דולר מקומי.

ג'ק מה, מייסד אימפריית הקמעונאות באינטרנט עליבאבא גרופ והאיש העשיר ביותר בסין, אמר בחודש אפריל לראש ממשלת ניו זילנד ג'ון קי שהיה רוצה לקנות בית במדינה, לפי היומון "ניו זילנד הראלד". לפחות 20 מ-40 עמיתים שלו בסין כבר מבלים את שנות הפרישה שלהם בניו זילנד. ראש הממשלה קי, שהוא סוחר מט"ח לשעבר, תיאר פעם את ניו זילנד כ"אנגליה בלי הגישה האנגלית". המדינה הזו החליפה מנהיגים רק פעמיים ב-17 השנים האחרונות, והרמז היחיד לטרור היה לפני שנות דור, כשסוכנים צרפתים פוצצו ספינת תעמולה של גרינפיס שעגנה בנמל אוקלנד ב-1985. היציבות הזו היא שמושכת גל של מהגרי ברקזיט למדינת האיים שזכתה לתהילה בזכות סרטי "שר הטבעות" ו"הוביט".

יום אחרי משאל העם הבריטי על הברקזיט, ניו זילנד קיבלה 998 פניות של אזרחים בריטים שהתעניינו בהשתקעות בה, לעומת 108 פניות ביום לפני המשאל שהתקיים ב-23 ביוני, לפי נתוני מחלקת ההגירה הלאומית. ב-49 הימים שאחרי 23 ביוני נרשמו 10,647 פניות כאלה, יותר מפי שניים בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2015.

"אם העולם הולך ללכת לעזאזל בקרוב, זה המקום הטוב ביותר שאפשר יהיה להיות בו", אמר דייויד קופר, מנהל שירותי לקוחות בסוכנות ההגירה הגדולה בניו זילנד, מלקולם פסיפיק. "אנשים רוצים לברוח ממקומות מגוריהם, והם חשים שניו זילנד היא מקום בטוח". קופר הבחין בעלייה גם בכמות הפניות של אזרחים אמריקאים בחודשים האחרונים, בד בבד עם מלחמת הבחירות המלוכלכת בין דונלד טראמפ להילארי קלינטון, ובעקבות אירועי הירי ההמוני בארה"ב, שצוינו על ידי הפונים כסיבות העיקריות לרצון לעקור לניו זילנד.

"העולם נע לקראת משבר גדול", כתב יזם האינטרנט קים דוטקום בטוויטר ב-31 באוקטובר. "ראיתי שזה מגיע, וזו הסיבה שעברנו לניו זילנד. היא רחוקה ואינה מצויה בשום רשימת יעדים למתקפה גרעינית". המייסד יליד גרמניה של megaupload.com קיבל מעמד תושב ב-2010, אך הוא נאבק כעת בניסיונות להסגירו לארה"ב.

גם "קיווים" (הכינוי לתושבי ניו זילנד, על שם הציפור הלאומית) מצליחים שעובדים בבנקאות השקעות ובמקצועות מכניסים נוספים בניו יורק ובלונדון חוזרים הביתה עם משפחותיהם, כפי שסיפר אולי וול, עובד בסוכנות הנדל"ן גרהם וול באוקלנד. הסוכנות הזו הייתה אחת המתווכות במכירת הבית היקר ביותר בניו זילנד ב-2013, אחוזה של שבעה חדרי שינה על פריטאי דרייב בעיר, שנמכרה לאיש עסקים יליד סין ב-39 מיליון דולר מקומי. "העולם נהפך קטן יותר. אפשר לנהל חברה רב-לאומית מגן עדן כעת, אז למה לא?", כתב וול במייל שלו.

ביל פולי, יו"ר חברת ההשקעות האמריקאית פידליטי נשיונל פייננשל, מחזיק אחוזה באזור ווייראראפה שמצפון לוולינגטון. ג'וליאן רוברטסון, יו"ר קרן טייגר מנג'מנט מניו יורק, מחזיק שניים ממסלולי הגולף היוקרתיים ביותר במדינה ובקוטג' שמשקיף על אגם ווקאטיפו בקווינסלנד. הוא אומר שניו זילנד היא "המקום היפה ביותר בעולם".

פיטר תיל, המיליארדר שנמנה עם תומכי פייסבוק בימיה הראשונים (ונחשב למוקצה בעמק הסיליקון בגלל תמיכתו בטראמפ) תיאר את ניו זילנד כ"אוטופיה" ב-2011, וקנה שני נכסי מגורים באוקלנד ובקווינסטאון, לפי התקשורת המקומית.

המדינה מחזרת באופן פעיל אחרי בעלי היכולת. השקעה של 10 מיליון דולר מקומי בנכסים או נכסים פיננסיים מקומיים בתקופה של שלוש שנים מזכה את המהגר במעמד תושבות, בתנאי ששהה בה 44 יום בכל אחת מהשנתיים האחרונות. המשקיעים הללו אינם חייבים אפילו להיות דוברי אנגלית או להתגורר במדינה פרק זמן מסוים אחרי קבלת מעמד התושב. הם גם לא חייבים להיות תושבים לצורכי מס.

מאז שהתוכנית הזו הושקה לפני שש שנים, 121 אנשים קיבלו את מה שנקרא "אשרת משקיע פלוס", ויותר מ-800 בני אדם השיגו לעצמם "היתר תושב" שמחייב השקעה של 1.5 מיליון דולר מקומי במשך ארבע שנים, לפי נתונים רשמיים. "זה מספק מקום מקלט, מקום של 'אם יקרה משהו'", אמר ווילי זוסמן, שותף במשרד עורכי הדין בל גולי באוקלנד, שעובד עם מהגרים עשירים מכל העולם.

השאיפה למפלט בין ההרים המושלגים של האלפים הניו זילנדיים במרחק קרוב לנמל תעופה בינלאומי סייעה למחירי הבתים בקווינסטאון לעלות בקצב כמעט כפול מקצב עליית מחירי הבתים באוקלנד בשנה עד אוקטובר, לממוצע של 974,564 דולר מקומי. מארק האריס, מנהל סוכנות סותבי'ס ריאלטי בעיר זו, אומר שהוא מכר נכסים גם ביותר מ-20 מיליון דולר מקומי, כולל נכס עם מסלול נחיתה והמראה פרטי.

"אנחנו אנשי קרנות הגידור אוהבים הרבה אופציות", אמר נוק, שמתגורר לחילופין בקווינסלנד ובהונג קונג. "האם אגור בניו זילנד לצמיתות? אני לא בטוח, אבל אני רוצה לשמור את האופציה הזו".