סקר: הימין בישראל מעדיף את טראמפ, השמאל את קלינטון

סקר גיאוקרטוגרפיה: 37% מהישראלים הצביעו בעד קלינטון ו-34% העדיפו את טראמפ ■ את שאר 29% מהציבור - זה לא ממש מעניין ■ את מי מעדיפים ערביי ישראל?

הילארי קלינטון ודונלד טראמפ, העימות השלישי (צילום: רויטרס)
הילארי קלינטון ודונלד טראמפ, העימות השלישי (צילום: רויטרס)

ביום שלישי הקרוב יתקיימו הבחירות לנשיאות ארה"ב שבסופן אחד מבין שני המועמדים - הילארי קלינטון ודונלד טראמפ - יקבלו את "המפתחות" לניהול המעצמה והכלכלה הגדולה בעולם ל-4 השנים הקרובות. הסקרים בארה"ב לא מנבאים נכון להיום תמונה ברורה וההצבעות עד כה צמודות.

גם בסקר שנערך בישראל לא עלתה תמונה מובהקת ומוחלטת באשר למי הישראלים מעדיפים כנשיא ארה"ב: 37% מהנשאלים הצביעו בעד קלינטון ו-34% העדיפו את טראמפ. ממצא מעניין לכשעצמו הוא ששאר 29% הנשאלים השיבו כי לא ממש משנה להם או שאין להם דעה.

הממצאים המעניינים באמת מגיעים מפילוח המצביעים על-פי שיוך מפלגתי בישראל. כך, 59% ממצביעי הליכוד בישראל מעדיפים כנשיא ארה"ב את דונלד טראמפ, בעוד 68% ממצביעי המחנה הציוני העדיפו את קלינטון כנשיאה. 48% ממצביעי יש עתיד העדיפו את קלינטון עפ-פני טראמפ. 

בחירות בארצות הברית / מקור: גיאוקרטוגרפיה
 בחירות בארצות הברית / מקור: גיאוקרטוגרפיה

24% מהליכודיניקים השיבו כי יעדיפו את קלינטון כנשיאה ול-17% אין דעה; 19% ממצביעי המחנה הציוני העדיפו את טראמפ, ול-13% לא היתה דעה בנושא; 22% ממצביעי יש עתיד העדיפו את טראמפ ול-30% מהם לא היתה דעה בעניין. 

בחירות בארצות הברית / מקור: גיאוקרטוגרפיה
 בחירות בארצות הברית / מקור: גיאוקרטוגרפיה

ממבט פשוט על תוצאות הסקר ניתן לומר כי טראמפ מועדף על מצביעי הימין המסורתי בישראל, ובינהם גם תומכי ישראל ביתנו, במפלגות כמו הבית היהודי ואגודת ישראל; ואילו קלינטון מועדפת על השמאל והמרכז הישראלי. 

בחירות בארצות הברית / מקור: גיאוקרטוגרפיה
 בחירות בארצות הברית / מקור: גיאוקרטוגרפיה

הסקר נערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה בניהולו של אבי דגני, בקרב 500 איש מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל. לדברי דגני, "טראמפ משדר כוח ועוצמה - שמייצגים נאמנה את תפיסת הימין הישראלי. בעוד המסרים המרכזיים של קלינטון עוסקים בעיקר בשיתוף פעולה ותחושת הביחד - אשר מזוהים עם מסרי השמאל הישראלי. הקורלציה באה לידי ביטוי ככל שאנו מקצינים במפה הפוליטית הן מצד ימין והן מצד שמאל, להוציא את מצביעי ישראל ביתנו, אשר דווקא מגלים סובלנות אולי בגלל המסרים של קלינטון כלפי קליטת מהגרים", לדבריו.

ערביי ישראל מעדיפים את קלינטון

בסקר אחר שערך אתר האינטרנט "PANET", בו השתתפו 1,600 נשאלים מקרב האוכלוסייה הערבית בישראל, 76% הביעו תמיכה בקלינטון לנשיאות, לעומת 24% שהשיבו כי לדעתם טראמפ הוא האיש הנכון יותר לתפקיד. 52% מהגולשים שהשיבו לשאלות הסקר הם גברים, ו-48% הן נשים.

עוד עולה מהסקר, כי 76% מהנשאלים השיבו כי אישה לדעתם יכולה למלא את תפקיד נשיאת ארה"ב, ו-24% טענו כי אישה אינה מתאימה.

המשתתפים נשאלו האם לדעתם דונלד טראמפ יכול להניע תהליך של שלום בין ישראל לראשות הפלסטינית, וברוב גדול של 85% השיבו בשלילה, לעומת 15% בלבד שהשיבו בחיוב.

בנוסף נתבקשו המשתתפים לענות על שאלות בעניין יחסי ישראל-ארה"ב. תחילה נשאלו, מהי לדעתם רמת המעורבות וההשפעה של הממשל האמריקאי על ממשלת ישראל? 59% השיבו 'במידה רבה', 17% השיבו 'במידה בינונית' ו- 24% השיבו 'במידה מועטה'.

כשנשאלו לגבי מידת ההשפעה של תוצאות הבחירות הנוכחיות בארה"ב על המגזר הערבי בישראל, 65% השיבו כי לתוצאות תהיה השפעה רבה על המגזר, 12% השיבו 'במידה בינונית', ו- 23% השיבו 'במידה מועטה'.

ואת מי אתם הייתם מעדיפים? הצביעו: