מידרוג על LEASE4U: איתנות פיננסית, פרופיל עסקי מוגבל

חברת הליסינג של קרסו מוטורס מדורגת A2 באופק יציב, וזאת לקראת גיוס אג"ח של כ-150 מיליון שקל ע"י החברה-האם, שיועמדו כהלוואת בעלים לפסיפיק

חברת הליסינג פסיפיק רכב ותחבורה מקבוצת קרסו  מקבלת לראשונה דירוג חוב, ברמה של A2 באופק יציב מחברת מידרוג. זאת לקראת גיוס אג"ח שמתכננת לבצע החברה האם, בהיקף צפוי של כ-150 מיליון שקל, שיועמד כהלוואת בעלים לפסיפיק. הכסף שיגויס מיועד לשמש את פסיפיק למימון הפעילות השוטפת ומיחזור חובות. לפסיפיק, הפועלת באמצעות המותג LEASE4U, צי של כ-17 אלף מכוניות ונתח שוק מוערך של כ-6%.

הדירוג של קרסו עצמה, לה סדרת אג"ח אחת בהיקף של 570 מיליון שקל ובתשואה של כ-2.5% עומד היום על Aa3, אולם הסדרה שהיא מתכננת להנפיק (המיועדת להלוואה לפסיפיק) דורגה רמה אחת מתחת לכך, A1, וזאת משום ש"איגרות החוב (סדרה ב') יהיו נחותות בפירוק ביחס ליתר החובות של קרסו".

במידרוג כותבים על פסיפיק כי "הדירוג נתמך בפרופיל פיננסי הולם, המבוסס על איתנות פיננסית בולטת לטובה ביחס לקבוצת ההשוואה (בעיקר חברות בענף הליסינג שנתוניהן פומביים, א"ל)", אולם יחד עם זאת מוסיפים כי החברה מאופיינת "בפרופיל עסקי שאינו בולט לטובה ומוגבל בגודל החברה ובפיזור פעילויות נמוך יחסית לקבוצת ההשוואה".

עוד עולה מהנתונים כי סך הכנסותיה של פסיפיק במחצית השנה הראשונה הגיעו ל-388 מיליון שקל, אחרי הכנסות שנתיות של 636 מיליון שקל ב-2015 כולה. שיעור הרווח התפעולי שלה מההכנסות עמד במחצית השנה על 4.9%, לעומת 5% בסיכום 2015. החוב הפיננסי שלה בסיום המחצית הראשונה של 2016 עמד על 757 מיליון שקל והונה העצמי על 400 מיליון שקל, ולפי מידרוג, קרסו מוטורס הזרימה לפסיפיק כ-280 מיליון שקל בין 2012-2014.

במידרוג מעריכים כי היקף השימושים הצפוי לפסיפיק בשנה הקרובה יסתכם בכ-1 מיליארד שקל, מול מקורות פנימיים אותם מעריכה מידרוג בכ-470 מיליון שקל וגיוס נדרש של כ-530 מיליון שקל.

קרסו מוטורס, שבשליטת משפחת קרסו, היא יבואנית רכבי רנו וניסאן ונסחרת בבורסה בשווי של יותר מ-2 מיליארד שקל אחרי זינוק של כ-40% שרשמה מנייתה בשנה החולפת. פסיפיק מחזיקה ב-3.4% ממניות קרסו, בשווי שוק של כ-80 מיליון שקל.

במידרוג כותבים על פסיפיק כי היא "מאופיינת בריכוזיות מותגים המעצימה את החשיפה לערך הגרט לאורך המחזור ועם השתנות טעמי הצרכנים. להערכתנו, רמת הסחירות של חלק מהמותגים נמוכה כפי שמתבטא גם בימי מלאי ארוכים יחסית". עוד מוסיפים שם כי "החברה נמצאת במגמת צמיחה בשנים האחרונות, תוך חיזוק מיצובה בענף הליסינג באמצעות הרחבת הפעילות והיקף הצי גם מעבר למותגי קרסו, חיזוק תודעת הלקוח וערך המותג".

הערכת חברת הדירוג היא כי "הפרופיל העסקי של החברה ימשיך להשתפר בשוליים עם המשך צמיחה עודפת בצי ביחס לענף, כאשר רמת המינוף אינה מהווה מגבלה עבורה כפי שזו מהווה עבור חלק מהמתחרות האחרות".

במידרוג מציינים כי לקרסו "נכונות ויכולת גבוהה לתמוך בחברה במידת הצורך" וכי לפסיפיק "חשיבות תפעולית ושיווקית עבור קרסו והיא מהווה בפועל זרוע שיווק והפצה של היבואן, כאשר החברה תרמה ותורמת להחדרת מותגי הרכב של קרסו הן לשוק המוסדי והן לשוק הפרטי. החברה רוכשת חלק מהותי מכלי הרכב ממותגי קרסו ותומכת במכירות מותגי היבואן".

את ענף הליסינג מעריכים במידרוג בסיכון בינוני-גבוה "נוכח רמת המינוף הגבוהה המאפיינת אותו, חשיפה גבוהה לרגולציה, המשפיעה על רמת הביקושים לעסקאות החכירה וכן חשיפה לערכי הגרט של צי הרכבים, המאופיינים בתנודתיות ונגזרים ממגוון גורמים אקסוגניים". "מנגד", מוסיפים שם, "הענף מאופיין ביתרונות לגודל, חוזי חכירה לטווח ארוך, פיזור לקוחות רחב וסחירות גבוהה של נכס הבסיס".