נעילה חיובית בוול סטריט, פחות מיממה לפני הבחירות

הבחירות בפתח: הודעה דרמטית של ראש ה-FBI ■ טוויטר עלתה על רקע אולטימטום של הדירקטוריון למנכ"ל ■ הזהב עבר לירידות ■ AMD זינקה בעקבות הודעה על סדרת כרטיסים גרפיים

קלינטון וטראמפ בעימות הראשון / צילום: רויטרס
קלינטון וטראמפ בעימות הראשון / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בעליות חדות, לאחר שראש ה-FBI ג'יימס קומי הודיע לבכירים בקונגרס כי המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילארי קלינטון, לא תועמד לדין. ההצהרה גרמה לנעילה חיובית חדה בבורסות אירופה, ולנעילה במגמה דומה באסיה. הקלפיות ייפתחו מחר והסקרים האחרונים מראים יתרון דחוק לקלינטון.

 

כזכור, לפני 10 ימים טלטל ראש ה-FBI את מערכת הבחירות ואת השווקים ברחבי העולם כאשר הודיע על פתיחה מחודשת של החקירה נגד קלינטון בגין פרשת המיילים. במוקד החקירה עמד החשד שהיא קיבלה או שלחה דוא"לים מסווגים באמצעות שרתים פרטיים בלתי מאובטחים, בהיותה שרת-החוץ, בניגוד לתקנות. התנהלות כזו היתה עלולה לחשוף דוא"לים אלה לגורמים שאינם רשאים לראותם, במהלך שיריבה הרפובליקאי, דונלד טראמפ, כינה כ"בגידה". 

אמש, פחות מ-48 שעות לפתיחת הקלפיות בארה"ב, שחרר ה-FBI הודעה רשמית השוללת כל עילה להעמיד את קלינטון לדין על רשלנות פלילית בטיפול במסמכי מדינה מסווגים, וזאת לאחר בדיקת רבבות דוא"לים חדשים של הילארי קלינטון, שהתגלו במחשב שעוזרתה, הומה אבדין, חלקה עם בעלה הפרוד, אנתוני ווינר.

קלינטון עצמה, בנאום שנשאה זמן קצר לאחר ההודעה, לא התייחסה לפרשה, בעוד יריבה, המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ, טען כי "המערכת מושחתת".

השווקים אולי מתאוששים מהתרחיש כי טראמפ ייבחר, אבל לחשש מכאוס שישרור אם אכן המועמד הרפובליקאי, הוא זה שייכנס דרך שערי הבית הלבן ייקח כמה ימים להיעלם. 

בניו-יורק עלו תהיות לגבי המשך כהונתה של יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, ג'נט ילן, אם טראמפ ייבחר לאחר שהצהיר בעבר, כי ברגע שייבחר ימיה של ילן בתפקידה יהיו ספורים. 

ביום שישי פורסם דוח התעסוקה האמריקאי לחודש אוקטובר. הדוח הראה גידול של 161 אלף מקומות עבודה בארה"ב בחודש שעבר. שיעור האבטלה עמד על 4.9%. כלכלנים ציפו לעלייה של כ-174 אלף במספר המשרות וירידה של 0.1% בשיעור האבטלה ל-4.9%. השכר הממוצע לשעה רשם עלייה של 0.4% באוקטובר לעומת צפי לעלייה של 0.3%, והשלים צמיחה של 2.8% ב-12 החודשים האחרונים.

נתון חודש ספטמבר עודכן לתוספת של 191 אלף מקומות עבודה לעומת 156 אלף בפרסום הקודם ונתון אוגוסט עודכן לתוספת של 176 אלף לעומת 167 אלף בדיווח הקודם.

 

מחירי הנפט  עלו לאור הצהרת נציגי אופ"ק כי הם מחוייבים להסכם מפגישתם באלג'יריה בחודש ספטמבר להקפאת התפוקה במטרה לייצב את המחירים. 

עם התמתנות החששות בשווקים, מחיר הזהב  - שנחשב כ"מפלט" למשקיעים מודאגים - ירד לאחר תקופה ארוכה שבה חווה בעיקר עליות.

מניות הבנקים הגדולים רשמו עליות, כאשר בין הבולטות נמנו בנק אוף אמריקה , דויטשה בנק , וולס פארגו  ו-מורגן סטנלי .

מניית AMD  זינקה לאחר שהודיעה על מועדי הזמינות של סדרת הכרטיסים הגרפיים מסוג Radeon מייצור החברה.

אורקל  מתקדמת לקראת השלמת עסקת רכישת NetSuite בכ-9.3 מיליארד דולר, לאחר שזו נתקלה במספר מכשולים מאז שהוכרזו כוונות הרכישה של החברה בחודש יולי האחרון.

מניית טוויטר   נסחרה בעליות על רקע ידיעות המדווחות כי דירקטוריון החברה פנה למנכ"ל ומייסד החברה, ג'ק דורסי, והציב בפניו דרישה לבחור בין שתי החברות בניהולו - רשת המיקרו-בלוגינג ומיזם Square - על מנת לשפר את ניהול החברה.

עונת הדוחות הכספיים עדיין בעיצומה, ועד כה דיווחו כ-387 חברות מתוך 500. כ-72% היכו את התחזיות, כ-25% הפתיעו לרעה בתוצאותיהן וכ-3% התנהלו בהתאם לצפי.