בר לבנקים: פרסמו תעריפון מלא לביצוע פעולות דרך האינטרנט

המפקחת על הבנקים רוצה לוודא שהחיסכון בעלויות של הבנקים יתגלגלו אל הלקוחות ■ בנק ישראל אישר: הפקדות צ'קים בסלולר בכל הבנקים

ד"ר חדוה בר / צילום: איל יצהר
ד"ר חדוה בר / צילום: איל יצהר

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, דורשת מהבנקים להכין תעריפון חדש לביצוע פעולות באינטרנט, שאמור להיות זול יותר מהתעריפון הרגיל - כך נודע ל"גלובס". כיום הבנקים מציגים באופן חלקי תעריפון לביצוע פעולות באינטרנט, ובראשו עמלת פעולות בערוץ ישיר הנמוכה בעשרות אחוזים לעומת עמלת פקיד.

עם זאת, המפקחת דורשת מהבנקים להכין בשבועות הקרובים תעריפון מלא - לכל הפעולות שניתן לקיים באינטרנט. מטרת המהלך היא לוודא שהבנקים יגלגלו את החיסכון בעלויות חזרה אל הלקוחות.

בר צפויה לדבר על נושא זה כמו גם על נושאים נוספים מחר (ד') בכנס שיקיים הפיקוח על הבנקים בנושא "הלקוח במרכז". במהלך כנס זה יתקיים גם פאנל של ראשי החטיבות הקמעונאיות.

הבנקים מבצעים בימים אלה תהליכי התייעלות משמעותיים, שכוללים פרישה מוקדמת של אלפי עובדים תוך כמה שנים. בנוסף, תהליכי ההתייעלות כוללים גם סגירה של סניפים. בשנים האחרונות סגרו הבנקים יותר מ-70 סניפים ובנוסף חלקם גם סגרו עמדות טלרים רבות. בבנק ישראל מעודדים את תהליך ההתייעלות, אך מנגד גם מודעים לכך שתהליך זה פוגע לעיתים בלקוחות ובשירות שהם מקבלים. באחרונה אף נחקק בכנסת חוק ולפיו בנק ישראל יצטרך לאשר כל סגירה של סניף.

בבנק ישראל רוצים לוודא שלצד הפגיעה בשירות, יפוצו הלקוחות באמצעות הורדת תעריפים באינטרנט. כמו כן יצירת הבדלה במחירים עשויה גם לעודד יותר את הלקוחות לבצע את הפעולות באינטרנט.

בהמשך למהלכים שמקדמת בר לעידוד המעבר לערוצים הדיגיטליים, הודיע בנק ישראל כי החל מהיום ניתן יהיה להפקיד צ'קים בסלולרי. עד היום ניתן היה להפקיד צ'ק באמצעות הסלולר רק אם היה זה בצ'ק של אותו בנק. כעת הפעולה נפתחה להפקדת כל הצ'קים ללא קשר לזהות הבנק בחשבון של המפקיד.

אתמול (ב') התקיימה ישיבה נוספת של ועדת הרפורמות בכנסת, בראשות ח"כ אלי כהן, בנושא רפורמת שטרום. בר הופיעה בוועדה. במהלך הישיבה הועלה חשש כי קיים פוטנציאל ניגודי עניינים בתקופה בה ימשיכו הבנקים הגדולים להחזיק בחברות כרטיסי האשראי ועד למכירתן. זאת מכיוון שלאחר מכירתן, החברות אמורות להתחרות בבנקים ולכן לבנק אינטרס להחלישן. כהן ביקש מבנק ישראל להוציא הוראות ברורות למניעת ניגוד עניינים לתקופת הביניים, שבין כניסתו של החוק לתוקף עד למכירת השליטה בחברות כרטיסי האשראי, וזאת לא יאוחר מ-31 בדצמבר. בר השיבה כי תוציא הנחיות ברורות.