מגמה חיובית בסיום המסחר באירופה; הניקיי ביפן צלל 5.4%

דונלד טראמפ, בניגוד לכל התחזיות, נבחר לנשיא ארה"ב ■ הירידות בשווקים התמתנו לאחר נאום הניצחון המתון של טראמפ ■ הסבירות להעלאת ריבית בארה"ב בדצמבר ירדה ל-50%

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

השווקים הפיננסים מעכלים את נצחונו של טראמפ בבחירות בארה"ב היום (ד'). הירידות בשווקים הפיננסים התמתנו לאחר נאום הניצחון המתון של טראמפ ובסיומו של יום הסתיים המסחר במגמה חיובית. הבורסות באסיה ננעלו בירידות חדות בהובלת הבורסה בטוקיו שסגרה בירידה של יותר מ-5%. החוזים העתידיים בניו-יורק נסחרים בירידות של עד כ-2%. 

 

בניגוד גמור לתחזיות, ולהערכות בשווקים הפיננסיים, טראמפ כאמור כבש את הבית הלבן, והשווקים הגיבו בפניקה: הזהב מזנק, הין מתחזק, הדולר נחלש והנפט נופל. נראה כי פעילי השוק ברחבי העולם תימחרו ניצחון של הילארי קלינטון, וכעת נאלצים לנסות ולהבין את המשמעויות הכלכליות של ניצחון טראמפ.

בניגוד לקמפיין הצבעוני והתוסס שניהל טראמפ, בנאום הניצחון שלו הוא השמיע קול מתון ופייסני. "אהיה נשיא של כל העם האמריקאי. זו תנועה שמורכבת מאנשים מכל דת, גזע, אמונה. נעבוד ביחד לחידוש החלום האמריקאי", אמר טראמפ והבטיח כי יפעל להכפיל את צמיחת הכלכלה של ארה"ב. "נהיה הכלכלה הכח חזקה בעולם, נבנה מערכת יחסים מצוינת עם כח שאר המדינות. אמריקה לא תתפשר מעכשיו על פחות מהכי טוב", לדבריו.

 

למרות הרגיעה בשווקים, הלחץ עדיין ניכר גם בשוקי המט"ח, כשהפזו המקסיקני צולל מפחד כי טראמפ כנשיא ארה"ב יממש חלק מהבטחות הבחירות שלו, דוגמת בניית גדר בגבול עם מקסיקו ואווירה כללית נגד מהגרים והיספאנים.

בתוך כך, אתמול רמז שר האוצר היפני כי הרשויות עלולות לפעול אם התגובה בשווקים תהיה חדה מדי. הין היפני מתחזק היום בכ-2% מול הדולר ועולה השאלה האם הבנק המרכזי ביפני יתערב בשוק המט"ח אם מגמת התחזקות הין, שפוגעת ביצוא המקומי, תימשך בימים הקרובים.

חברת התרופות נובו נורדיסק  ריכזה, על רקע ההערכה כי נצחון של קלינטון היה מזיק לחברות התרופות, לאחר שהבטיחה להגביר את הפיקוח עליהן.

גם שאלת העלאת הריבית בארה"ב בחודש הבא נותרת פתוחה. כעת מתמחרים השווקים סיכוי של כ-50% לכך שהפד יעלה את הריביות בפגישה הבאה בדצמבר, בעוד שלפני הבחירות הסיכוי עמד על יותר מ-70%. 

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]