ליידרמן: תקופה ממושכת של תנודתיות וסיכון בשווקים

ליידרמן בשיחה עם "גלובס" בעקבות בחירתו המסתמנת של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב: "השקל יתחזק מול הדולר, ובנק ישראל עשוי להתערב"

ירידות בבורסה (צילום: רויטרס
ירידות בבורסה (צילום: רויטרס

"בהנחה שדונלד טראמפ אכן זוכה בבחירות לנשיאות בארה"ב, צפויה תקופה ממושכת יחסית של אי-ודאות כלכלית ופיננסית גבוהה", כך אומר הבוקר (ד') פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, ל"גלובס". "טראמפ צפוי להביא לשינוי במדיניות הכלכלית, אלא שהפרטים והתוכניות טרם מגובשות לפרטים, וקיימת אי ודאות גדולה גם לגבי מידת המימוש של חלק מהצהרותיו הקודמות", הוא מוסיף.

- למה הכוונה?

"למשל, הפחתה חדה של המסים הישירים, כגון מס הכנסה על יחידים וחברות, עלולה להביא לגידול חד בגירעון התקציבי וביחס החוב הציבורי לתוצר בארה"ב. בנוסף לכך, מדיניות סחר חוץ חדשה, ובפרט כלפי סין ומקסיקו, שתדגיש את מה שנתפס אצלו כהגנה על מקומות עבודה של אמריקאים, עלולה לפגוע בסחר הבינלאומי וביצוא של חברות אמריקאיות רבות. גם נושא מדיניות ההגירה לארה"ב יהיה בעל השפעה ארוכת טווח על כלכלת ארה"ב". 

- ומה באשר ההשפעה על שוקי ההון?

"טבעם של השווקים הפיננסים הוא להפגין 'תגובת יתר' בטווח הקצר בפני הפתעות מעין אלה, אך כאמור, האי-וודאות הגבוהה תימשך זמן לא קצר, וכך גם עלולה גם לעלות התנודתיות בשוקי ההון והמטבע". 

באשר להשפעת בחירתו של טראמפ על הריבית בארה"ב, ליידרמן אומר: "אני מעריך שייתכן ומבחינת הפד, הבנק המרכזי בארה"ב, תהיה נטיה שלא למהר להעלות את הריבית בקרוב, אולם, לאור הצפי לגרעונות תקציביים גבוהים יותר, ואולי גם אינפלציה גבוהה יותר, הסיכוי להעלאות ריבית ב- 2017 ו- 2018 דווקא התחזק. כמו כן, הדולר צפוי להיחלש בעולם, אולם או-הוודאות הפוליטית באירופה, כולל בנושא הברקזיט, נותרה גבוהה מאד, ולכן האירו הוא לא בהכרח 'מקלט בטוח' לשנה-שנתיים הקרובות".

- מה באשר להשפעה על הדולר מול השקל ועל הריבית בארץ?

"בשוק המט"ח שלנו, השקל צפוי להתחזק מול הדולר, אולם השחקנים בשוק מודעים לכך שבנק ישראל יטה להתערב במסחר אם וכאשר יעריך שהדבר דרוש. כרגע, אין שינוי בהערכה שלנו, שריבית בנק ישראל תישאר ללא שינוי ב-2017".