מניות הפארמה מריעות לטראמפ: טבע, מיילן ופריגו עולות בכ-7%

למרות שהשוק חוגג, כדאי לזכור שגם טראמפ התבטא במהלך הקמפיין שלו בחריפות נגד חברות התרופות ■ הבטיח במהלך הקמפיין כי יפעל להורדת המחירים ויעודד יבוא מקביל

מניות התרופות החבוטות טבע, מיילן ופריגו, עולות היום במסחר בת"א בשיעורים חדים של 5%-7% על רקע בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב. העליות הללו מהוות היפוך מגמה לירידות שנרשמו בסקטור הפארמה בתקופה האחרונה לקראת הבחירות ובעקבות דוחות כספיים שרמזו על חולשה בסקטור. גם באסיה, מניות חברות התרופות (בעיקר גנריות) עלו היום על רקע בחירת טראמפ, וזאת לעומת ירידות בסקטורים האחרים.

סקטור הפארמה מגיב בחיוב לבחירת טראמפ משום שהילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית שהובסה, התבטאה בעבר בחריפות נגד מחירי התרופות בארה"ב, הן התרופות הגנריות והן התרופות האינובטיביות, והצהירה על כוונתה לעודד חקיקה שתפקח על מחירי התרופות. בימים האחרונים, ככל שגברו ההערכות (השגויות) כי קלינטון תיבחר, החמירו הירידות במניות חברות התרופות.

עם זאת, צריך לזכור שגם טראמפ התבטא במהלך הקמפיין שלו בחריפות נגד חברות התרופות. הוא ציין כי בכוונתו לבטל את חוק ביטוח הבריאות של הנשיא היוצא ברק אובמה (שאחד החידושים בו היה ביטוח בריאות לאומי מנדטורי על תרופות), וכן ציין כי יאפשר יבוא מקביל של תרופות. כלומר, כל אמריקאי יוכל לרכוש תרופות מחוץ לארה"ב במחירים (הזולים יותר לרוב) בהן מוצעות התרופות במדינות האחרות, ולמכור אותן בארה"ב, באופן אשר אמור להוריד את מחירי התרופות בכלים של שוק חופשי.

עוד טען טראמפ כי יאפשר למבטח הממשלתי מדיקר לשאת ולתת ישירות עם חברות התרופות על מחירי התרופות, לעומת המצב הקיים היום שבו מדיקר אמנם משלמת את השיפוי הביטוחי עבור האזרחים הזכאים לביטוח תרופות ממשלתי, אולם השירות עצמו ניתן דרך מבטחים פרטיים והם גם רוכשים את התרופות. ריכוזיות כזו בצד רכש התרופות עשויה להפחית להפעיל לחץ נוסף על מחירי התרופות.

אולם, טראמפ נחשב לפוליטיקאי לא צפוי יחסית לקלינטון, ותחום הבריאות אינו בראש סדר העדיפויות שלו, כך שלא ברור כמה מן הרעיונות הללו אמנם יגיעו לכדי מימוש. נציין כי קלינטון קיבלה תרומות גדולות יותר יחסית לטראמפ מחברות בתעשיית התרופות (ככל הנראה כי העריכו שהיא זו שתיבחר), כך שטראמפ לא נחשב ל"מחויב" לתעשיית התרופות, אולם כיוון שמדובר בתעשיה גדולה ומשמעותית מאוד בארה"ב, אין לאף פוליטיקאי אינטרס לפגוע בה.

הבחירות השפיעו גם על הרכב הקונגרס והסנאט האמריקאים, בעקבות הבחירות הרפובליקנים שולטים כעת הן בקונגרס והן בסנאט. רפובליקנים נרתעים מעודף רגולציה ולכן ייתכן כי תוצאה זו עדיפה לחברות התרופות.

מעבר לבחירות, דוחות הרבעון שפרסמו עד כה חברות הגנריקה בארה"ב כבר מעידים על ירידה במחירי התרופות שפגעו בהכנסותיהן. מגמה זו חזקה יותר מהשפעת הבחירות ונובעת מריכוזיות גוברת בקרב הרוכשים של התרופות, ממודעות גוברת של הצרכנים ומלחץ ציבורי להפחתת מחירי התרופות.

ערב הבחירות הירידות הללו כבר תומחרו, לפחות באופן חלקי, במחירי חברות התרופות הגנריות, שאיבדו עשרות אחוזים משוויין בשנה האחרונה. חברת מיילן צפויה לפרסם היום לאחר המסחר את דוחותיה בהם תיבחן השפעת המגמה על חברה זו. טבע תפרסם את הדוחות הכספיים שלה ב-15.11.