מנהלי השקעות: הבחירה בטראמפ לא חוללה סערה מושלמת

רונן מטמון מאקסלנס גמל וברק בנסקי ממיטב דש מעריכים כי בטווח הקצר השווקים יושפעו מחוסר הוודאות מהבחירה בטראמפ, אולם בטווח הארוך צפויה השפעה חיובית

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב, הצליח היום (ד') להפתיע את המשקיעים למרות שלא היו אמור לעשות כן. סיכוייו לנצח היו טובים מלכתחילה. כישלונותיהם של סקרי דעת הקהל בכל מערכות הבחירות האחרונות ברחבי העולם, העידו כי ראוי שלא לשים דגש רב על סקרים אלו לצורך הבנת המציאות.

אלא שהמשקיעים כן האמינו לסקרים, ואת התוצאה ניתן היה לראות היום בתנודות חריפות בפתיחת יום המסחר בשוקי ההון של אסיה, כאשר בבורסת טוקיו צנח מדד ניקיי 225 ביותר מ-5%. עם זאת, במהלך היום התמתנו התנודות ובשעות הצהריים כבר נרשמו באירופה ירידות של לא יותר מ-1% במדדי המניות המובילים. מדד הדולר האמריקאי ירד בכ-0.5% מול סל של המטבעות המובילים האחרים בעולם, ואילו מחירו של הזהב טיפס בכ-2%.

בניגוד לתחזיות מוקדמות של כמה נביאי זעם, "סערה מושלמת" לא הכתה היום בשווקים. ייתכן שהסיבה לכך, נעוצה בנאומו הפייסני של טראמפ שקרא לאחדות בעם או לחילופין בניצחון הרפובליקאי גם בבחירות לסנאט ולבית הנבחרים, שהפחית את החששות מפני שיתוק כללי בוושינגטון בשנתיים הקרובות, לפחות.

שני מנהלי השקעות מרכזיים בשוק ההון המקומי, רונן מטמון מנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס גמל וברק בנסקי מנהל ההשקעות הראשי של אפיקי החיסכון לטווח ארוך במיטב דש, התבקשו על ידנו הבוקר לספק את הערכותיהם לגבי ההשפעות הצפויות של הבחירה בטראמפ על שוקי ההון ועל הכלכלה הגלובלית. שניהם מאמינים כי בטווח הקצר יושפע המסחר בשווקים מחוסר הוודאות לגבי העתיד שיצרה הבחירה בטראמפ, אולם גם שבטווח הארוך תהיה לבחירה זו השפעה חיובית על הכלכלה האמריקאית. "מה שראינו בארה"ב זה המשך של הברקזיט בבריטניה", אומר רונן מטמון. "העולם הולך לבדלנות והציבור הולך לאנטי ממסדיות. בקרוב יהיה גם משאל עם באיטליה וזה עשוי להימשך גם שם".

- ואיך זה ישפיע על הכלכלה העולמית?

מטמון: "נתייחס למה שטראמפ אמר שהוא יעשה כי את מה שהוא יעשה בפועל אנחנו עוד לא יודעים. בנושא הסחר העולמי והגלובליזציה הוא הכריז על כוונתו להטיל מגבלות ולעכב את התקדמותם. זה אומר שבאופן יחסי זאת פעילות שמעודדת עסקים קטנים וחברות קטנות בארה"ב וזה טוב לכלכלה שם. הוא גם אמר שהוא רוצה להחזיר את מקומות העבודה לארה"ב, שזה טוב לאמריקאים ופחות טוב לשווקים מתפתחים".

"בנוסף יש את עניין הרגולציה. האג'נדה של טראמפ היא להגביל את הרגולציה, וזה בניגוד למה שהיה בשנים האחרונות. הוא אפילו אמר שהוא בעד דה-רגולציה כי היא משתקת צמיחה ועסקים קטנים.

"לגבי המדיניות המוניטרית, הרי שלפי מה שהוא הכריז, הוא צפוי לשים קץ לפעילות הריבית הנמוכה, בין השאר באמצעות החלטה שלא להעניק קדנציה נוספת ליו"ר הפד ג'נט ילן. הוא גם מתכנן הורדת מסים משמעותית, וכבר הכריז שיוריד את מס חברות מ-35% ל-15% ויפחית את מדרגות מס ההכנסה ככה שנטל המס הממוצע יירד לכ-25%. לדעתי מדובר במהלך מצוין כי בסופו של דבר סך המס שייגבה רק יגדל.

"כל אלה יתמכו מאוד בצמיחת הכלכלה האמריקאית מאוד, אבל חשוב לזכור כי הורדת מסים במקביל ליצור מקומות עבודה, גם ייצרו לחצים אינפלציוניים בטווח הארוך. ככה שבטווח הבינוני נראה התחזקות של הדולר בעולם, עלייה בציפיות האינפלציה וכנגזרת מזה גם עקום התשואות של האג"ח הממשלתי האמריקאי יהפוך תלול יותר. מנגד, מניות מוטות כלכלה מקומית (בעיקר חברות קטנות) יזכו לעודף עדנה על פני המניות של החברות הגדולות שהן ברובן גלובליות. סקטור מוצרי הצריכה הבסיסית יניב לדעתי תשואות עודפות, גם התעשייה הביטחונית. הנפגעים העיקריים יהיו כאמור שוקי המניות של המדינות המתפתחות".

- מה יקרה בטווח הקצר?

"בטווח הקצר נראה ירידה בשוקי המניות בגלל האי-ודאות, שאת זה השווקים לא אוהבים, אבל לדעתי זה יהיה מהלך של זמן קצר כי הריבית בארה"ב עדיין נמוכה. בגלל אי הוודאות אפילו פחתו עכשיו הסיכויים להעלאת ריבית בחודש הבא וילן תוכל להשתמש בכך כתירוץ למה שוב לא להעלות ריבית".

- ומה עושים עם תיק ההשקעות?

"כשמנהלים תיק לא פועלים בעת הסערה. צריך לחכות יום-יומיים ואז להחליט. אבל אני כן חושב שהשווקים יירגעו. לאורך זמן יהיה צריך להחזיר יותר כסף לשוקי המניות בארה"ב, ולהגדיל חשיפה לדולר, על חשבון שווקים מתפתחים ושווקים מפותחים אחרים".

"קיבלנו את התוצאה הכי פחות טובה"

גם ברק בנסקי ממיטב דש מדגיש כי בטווח הקצר קשה לדעת כיצד ישפיעו הבחירות על שוקי ההון, ומציין כי ייתכן שהתגובה המתונה היום באירופה, דווקא מעידה על הלקחים שיישמו המשקיעים מאירוע הברקזיט, כאשר אחרי הנפילות הגיעה התאוששות מהירה. עם זאת הוא מדגיש כי בברקזיט הצביעו על משהו ספציפי, עם השפעה ברורה על הכלכלה הבריטית, בעוד שהפעם בחרו נשיא ובית נבחרים, כשלנשיא יש משנה כלכלית מסוימת ודעות לגבי מדיניות חוץ וסחר חוץ.

"כמו שאנחנו יודעים, יש הבדל גדול בין ההצהרות לפני הבחירות לבין מה שקורה בפועל לאחר מכן, ולכן ההשלכות המידיות על השווקים לא ברורות", אומר בנסקי. "התוצאה בבחירות נתפסת כפחות טובה לשווקים מאשר כל קומבינציה אחרת, אבל זה לא אומר שהיא לא טובה לכלכלה האמריקאית".

לדבריו, "יש פה הבדל בין וול סטריט למיין סטריט. מה שבטוח הוא שפרמיית הסיכון בשווקים עלתה, וזה בגלל שנבחר נשיא חסר ניסיון, הן בניהול כלכלה של מדינה והן בפוליטיקה פנימית ובמדיניות בינלאומית. יש חוסר ודאות באשר למה שהוא יעשה ואיך יפעל, כשחלק מזה קשור לאופי של טראמפ, שמעלה את החששות בטווח הקצר". החששות הללו עשויים להביא להערכת בנסקי לעצירה של ההשקעות ושל הצריכה הפרטית בארה"ב ברבעון הנוכחי וברבעון הראשון של 2017, עד להתבהרות מדיניותו של טראמפ.

לדברי בנסקי, הבחירה בטראמפ תביא לכך שלאורך זמן נראה עלייה בפרמיית הסיכון, אולם הוא מדגיש כי בניהול חיסכון ארוך טווח, לא צריך לבצע פעולות נמהרות, אלא לנתח את ההשפעות הכלכליות ארוכות הטווח, ולכך עדיין יש זמן.

- וכיצד ישפיעו תוצאות הבחירות על בחירת נכסי ההשקעה השונים?

"בשוק המניות הייתי מבדיל בין ארה"ב לבין העולם שמחוצה לה. טראמפ מדבר על הורדת מס חברות ועל הורדת מסים לאזרחים. הוא רוצה לאפשר לחברות שהרוויחו בחו"ל להחזיר כסף לארה"ב, והוא מדבר על השקעה גדולה בתשתיות, וגם על הפחתת הרגולציה, הן במגזר הפיננסי והן במגזר האנרגיה. זה טוב לכלכלה האמריקאית ובמיוחד לסקטורים מסוימים. ואלו חדשות טובות לגבי אותם סקטורים בשוק המניות, כמו מניות הפארמה למשל, וכמובן סקטור הצריכה הפרטית, אם מצבו של מעמד הביניים ישתפר מהפחתת נטל המס.

"הצד השני הוא שיהיה צריך לממן זאת בדרך של הגדלת גירעון ואי חידוש המינוי של ג'נט ילן, מה שיוצר אי ודאות לגבי מדיניות מוניטרית. מימון של כל התוכניות הללו באמצעות חוב, יעלה בטווח הבינוני והארוך את תשואות האג"ח של ארה"ב. כך שיש פה תהליכים שאמורים לתמוך בעליית תשואות בארה"ב וזה ישפיע על כל העולם.

"השפעה נוספת יש לתוכנית של טראמפ לביטול או פתיחת הסכמי הסחר והטלת מכסים. אלו צעדים שיפגעו בשווקים מתעוררים אבל גם ביפן ובאירופה. זה גם עלול לפגוע בחברות יצוא אמריקאיות, אם המדינות הנפגעות ינקטו בצעדים מקבילים.

"התהליך הזה של אנטי גלובליזציה, הוא המשך של הברקזיט וזה תהליך שמתעצם ויפגע בשווקים שמחוץ לארה"ב. בטווח הקצר נראה הגיוני שתהיה פגיעה במטבעות של שווקים מתעוררים מול הדולר, אבל מכסים, אינפלציה והגדלת גירעון, יוכלו לגרום בעתיד לדולר להיחלש מול מטבעות של מדינות מפותחות אחרות".

- ואיך מומלץ להתמודד עם המצב הזה?

"יש תהליכים שלא בשליטתנו, כמו הברקזיט והבחירות בארה"ב, שיש להם השפעה כלכלית וקשה להתכונן אליהם מבחינת תיקי המניות. לא צריך לשנות תיק השקעות בציפייה לתוצאות של בחירות. אנחנו קנינו הגנות בתיקים, אבל מעבר לזה לא עשינו שינויים מהותיים ואני גם לא חושב שצריך לעשות שינויים דרמטיים לאחר מכן.

"בעוד כמה ימים או שבועות, דברים יהיו קצת יותר ברורים. עכשיו לא הייתי לוקח סיכונים מיותרים בתיק בציפייה לאיזשהו כיוון, אבל גם לא הייתי נכנס לאיזושהי מגננה גדולה בתיקים. צריך קצת לחכות כי אחרי כל מערכת בחירות, יש ימים מאוד תנודתיים".

- ואיפה אתה בכל אופן רואה אפשרויות השקעה בעתיד?

"הגענו לבחירות בתהליך של שיפור בכלכלה הגלובלית, ושיפור ברווחים של החברות. השאלה עכשיו היא מה הלאה. אם הילארי קלינטון הייתה נבחרת, הכל היה יותר ברור, אבל לאור הבחירה בטראמפ הכל עומד בסימן שאלה גדול בגלל החשש מעצירה בצריכה ובהשקעות של חברות. אם מסתכלים על מה שטראמפ מציע, הרי שארה"ב אמורה ליהנות הכי הרבה, אבל צריך גם לקחת בחשבון ששוק המניות בארה"ב הוא יותר יקר.

"אבל אם מה שטראמפ מדבר עליו יקרה, כמו השקעה בתשתיות והורדת מסים, זה יהיה חיובי מאוד לכלכלה האמריקאית וזה מייצר עדיפות לשוק המניות בארה"ב, בעיקר לסקטורים מסוימים, כמו פארמה, תשתיות, פיננסים וצריכה פרטית. אבל זה גם יכולות לפגוע ביצואניות אמריקאיות".

"בנוסף, האפשרות להעלאת ריבית בארה"ב, שהסתברות שהיא תקרה בדצמבר הייתה מאוד גבוהה, עכשיו היא פחתה. אם יהיו תנודות חריפות בשווקים, יהיה לפד קשה להעלות ריבית בסביבה כזו".

עוד על הבחירות בארה"ב: 

דונלד טראמפ - הנשיא ה-45 של ארה"ב

מטה טראמפ: לא שוללים את העמדתה של הילארי קלינטון לדין

מדוגמנית עירום לאשה הראשונה של ארה"ב

איך מגיבים השווקים?