תיק רפי רותם: התביעה מבקשת 6 חודשי עבודות שירות

רפי רותם, שהורשע בהעלבת עובדי ציבור כשהוא מאשימם בטיוח שחיתות, ביקש מהשופט: "אל תשלח אותי לעבודות שירות. שלח אותי לכלא"

רפי רותם / צילום: תמר מצפי
רפי רותם / צילום: תמר מצפי

שלב הטיעונים לעונש של חושף השחיתות ברשות המסים, רפי רותם, התקיים בתחילת השבוע, אחרי ששופט בית משפט השלום בתל-אביב, דניאל בארי, הרשיע אותו בעבירות של העלבת עובדי ציבור ב-15 מקרים שונים. זאת, בגין מסרים טלפוניים ופקסים שרותם שלח בשנים האחרונות לשורת אישים במערכות אכיפת החוק, בהם האשים אותם בטיוח תיקים ופרשיות שחיתות. רותם הורשע גם ב"הטרדה באמצעות מתקון בזק" והפרת הוראה חוקית להפסיק את הפניות והמסרים. גזר הדין יינתן ב-28 בנובמבר.

התביעה המשטרתית ביקשה כי העונש שיושת על רותם יכלול 6 חודשי מאסר, שניתן לרצות אותם בעבודות שירות, מאסר על-תנאי, קנס ופיצוי למתלוננים נגדו. התובע המשטרתי, עו"ד אביב בר-אור, נימק את הבקשה לעונש בכמות העבירות ומספר המתלוננים הרב, וכן בכך שרותם לא לקח אחריות והתעקש לאורך כל המשפט לטעון שלא היה פסול במעשיו.

לשאלת השופט בארי, האם היחס לרותם היה משתנה אילו רותם קיבל ממבקר המדינה בשלב מוקדם יותר את המעמד שקיבל של "חושף שחיתות" שנפגע בגלל פעולותיו - השיב התובע: "אני מניח שהרבה דברים אולי היו יכולים להשתנות, אם בזמנו הייתה התייחסות אחרת מטעמו של מבקר המדינה".

רותם עצמו סקר בדבריו חלק מפרשיות השחיתות עליהן התריע יחד עם "קבוצת ה-15" (15 עובדים ברשות המסים שהתריעו על פרשות שחיתות ברשות), ותיק חקירה שנסגר על-ידי מי שהייתה פרקליטת מחוז תל-אביב, עו"ד רות דוד, וסגנה דאז (שופט כיום), מנחם מזרחי. "הטייקונים וארגוני הפשיעה לא משלמים מסים בכלל. סגרו את התיק ולא הגנו עליי. הפושעים שדדו את המדינה ב-50 מיליארד שקל בשנה", אמר. 

רותם הבהיר כי הוא אינו מביע חרטה על מעשיו. לדבריו, "אני לא חוזר בי ממה שעשיתי, ככה צריך להיות - צריך להילחם במושחתים בכל הכלים החוקיים, למרות מה שהם 'תפרו' לי. כל התיקים ש'תפרו' לי, הם עלילות שפלות. זאת מאפיה אחת גדולה".

רותם פנה לשופט וביקש ממנו לשלוח אותו למאסר בפועל ולא להסתפק בעבודות שירות. "אדוני השופט", אמר רותם, "אני פועל למען הציבור ועוזר לכל העולם ואשתו כבר 14 שנה, אל תשלח אותי לעבודות שירות. שלח אותי לכלא".

"יחס אובססיבי"

יו"ר התנועה למען איכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, שתנועתו הכריז על רותם כ"אביר איכות שלטון", העיד מטעם ההגנה ופרש את הקשיים העומדים בפני חושפי שחיתות בכלל כתוצאה מנקמנות של מערכת אכיפת החוק העוסקת ב"לחסל את השליח".

בעניינו של רותם אמר עו"ד שרגא: "ידוע וברור שהמערכת מתייחסת אל רותם באופן די אובססיבי, שונה ומשפיל לעומת איך שהתייחסה לחשודים ואיך שהיא מטפלת בתלונותיו. הפער מקומם ומחייב שבית המשפט יאמר את דברו.

"מערכת אכיפת החוק ניצלה לרעה את כוחה, פועלת נמרצות הגד רותם, עוצרת אותו באופן שפוגע בכבודו, ואסור להתעלם מהנקמנות והמגמתיות וחוסר הענייניות של מערכת אכיפת החוק. אנחנו לא מזלזלים בצורך להגן על עובדי ציבור ולא מזדהים עם חלק מהדברים של רותם, לא לגבי הסגנון והתוכן, אבל אי-אפשר להתעלם מהפגיעה הקשה של מערכת אכיפת החוק בו.

"רותם הוא סוג של מודל לחושפי שחיתות אחרים שרואים מה עובר עליו. כל מי שמסתכל עליו ורואה מה הוא עובר, לא ירצה לחשוף שחיתות בעצמו. כל מה שהוא עשה הוא עשה למען הציבור ואבקש שהציבור, בראשות השופט, ידון אותו לכף זכות".

עד ההגנה השני, הפעיל החברתי אייבי בנימין, אמר: "אנחנו נעלבים שבית המשפט שופט את רותם ולא את המושחתים... אנחנו כציבור פשוט חרדים, מה יקרה מחר במדינה שלנו. במקום שרשויות החוק יכירו טובה למי שהביא לידיעתן חשדות לשחיתות, להציגו למופת לאומץ-לב מוסרי ולעודד אחרים לכת בדרכו, הם הטביעו על מצחו אות קין של עבריין עם סעיף דרקוני מתקופת המנדט של איסור העלבת עובד ציבור. המשפט הזה יילמד בבתי ספר למשפטים, בחוגים חברתיים, בדיונים אינספור, ואנחנו מבקשים לא לתת לרותם שום עונש".