"צפוי גל של חברות סטארט-אפ ישראליות שיעברו לארה"ב"

בחירתו של טראמפ מייצרת הרבה השערות, תחזיות, תקוות וגם אזהרות לגבי עתידה הכלכלי והמדיני של ארצות הברית וההשפעות שיהיו למדיניותו על העולם וגם על ישראל. בין היתר על רקע הבטחותיו במהלך הקמפיין לשינויים משמעותיים במערכת המיסוי האמריקאית, סבורים חלק ממומחי המס בארץ שמשקיעים ישראלים צריכים להיות עם היד על הדופק, וייתכן שעתידות להיפתח הזדמנויות מעניינות למשקיע החכם.

לדברי עו"ד מונטי סילבר, מומחה למיסוי אמריקאי ממשרד איתן מהולל שדות, לשעבר עו"ד ב-IRS ובבית המשפט האמריקאי למס, "בהתבסס על מדיניות המס עליה הצהיר דונלד טראמפ בקמפיין הבחירות שלו, לניצחונו עשויות להיות השפעות משמעותיות על אזרחים ישראלים המבקשים להרחיב את ניהול עסקיהם או השקעותיהם אל עבר ארצות הברית".

טראמפ הצהיר בין היתר כי בכוונתו להוביל הפחתה דרסטית של מס החברות הפדרלי החל בארצות הברית. כיום, שיעורי מס החברות בארה"ב נחשבים גבוהים במיוחד ומורכבים ממס פדרלי בשיעור של כ-35%, בתוספת מס מדינתי של 8%-7%- לעומת מס החברות הישראלי העומד על 25% . על פי הצהרותיו של טראמפ, הוא מעוניין להפחית את מס החברות הפדראלי עד לשיעור של 15% בלבד.

עו"ד סילבר סבור כי "לשינוי שכזה תהיינה השלכות נרחבות על משקיעים ישראלים המעוניינים לרכוש נדל"ן בארה"ב, וכן על חברות טכנולוגיה ישראליות רבות המבקשות לבסס את עסקיהן בארה"ב. אם טראמפ יצליח להפחית את מס החברות, משקיעים ישראליים צפויים ליהנות הן מחיסכון מס משמעותי, והן מהיעדר הצורך להיעזר בתכנוני מס מורכבים ויקרים הנדרשים כיום לצורך פעילותם בארה"ב".

"בנוסף", אומר עו"ד סילבר, "אנו ככל הנראה צפויים לראות גל של חברות הזנק ישראליות אשר יבחרו לפעול מתוך ארה"ב ולהירשם כחברות אמריקאיות, תוך שהן מותירות בישראל את מרכזי המו"פ שלהן בלבד - בשונה מן המצב כיום בו הן מעדיפות לפעול תחת חוקי המס הישראלים ולעשות שימוש במרכזי מכירות מצומצמים בלבד בארה"ב.

"בכל מקרה, יישום תוכניתו של טראמפ צפוי להביא לעלייה משמעותית בהיקף ההשקעה בארה"ב מצדם של אזרחים ישראלים - הישג בלתי מבוטל עבור ארה"ב".

טראמפ הכריז עוד על כוונתו להפחית את מס רווחי ההון המוטל על יחידים לשיעור מקסימלי של 20% - הזהה למס בישראל; וכן לפעול לביטול המס על העיזבון בתנאים מסוימים. "כיום", אומר עו"ד סילבר, "אזרח ישראלי המחזיק בהשקעות או נכסים פיננסיים אמריקאיים, גם אם הם מוחזקים מחוץ לארה"ב, עשוי להיות מחויב במס עיזבון של עד 40%, מעל תקרת הפטור שעומדת כיום על 60,000 דולר. ככל שטראמפ יצליח להביא לביטולו של המס על העיזבון, יוסר מדרכם של אזרחים ישראלים מכשול משמעותי שעד כה סיכל השקעה בנכסים אמריקאיים".

לדבריו, "בהתאם למסורת מן העת האחרונה, טראמפ, ככל הנראה, צפוי להכריז בקרוב על היעדים שהוא יבקש לכבוש ב-100 הימים הראשונים לכהונתו. יעדים אשר בהינתן השליטה המוחלטת של המפלגה הרפובליקנית בשני בתי הקונגרס האמריקאי, הוא אינו צפוי להיתקל בקשיים משמעותיים בדרכו להשגתם. מדיניות המס עליה הצהיר תהווה, ככל הנראה, את אחד המרכזיים שבהם.

"לכן מוצע לישראלים השוקלים פעילות כלשהי בארה"ב, בין אם השקעה בנכסים, מכירת נכסים, כניסה או הרחבת פעילות בשוק האמריקאי, להימנע מפעולות נמהרות ולהמתין מספר חודשים עד שישקע האבק והדברים יתבהרו, על מנת לקבל החלטה מושכלת".