הערכות: טראמפ ישקם את ההרתעה הצבאית האמריקאית

יורם אטינגר, לשעבר ציר בוושינגטון, ועו"ד מארק צל, יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל: הנשיא הנבחר יתמקד באינטרס העצמי של ארה"ב - ויסיר את הכפפות במלחמה בטרור המוסלמי

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

"הניצחון של טראמפ יגרום לכך שבפעם הראשונה בהיסטוריה אדם לבן עשיר הולך לגור בדיור ציבורי, ומעיף מהבית משפחה שחורה"; "שני אסונות שייזכרו לנצח בהיסטוריה האמריקאית: ה-11.9 וה-9.11"; "הציבור מטומטם, ולכן הציבור ישלם"; "אם טראמפ יכול להיות נשיא, אני לא רוצה לשמוע יותר בחיים את המשפט 'דרוש ניסיון קודם' בראיונות עבודה"; "כתום הוא השחור החדש"; "אפשר לתפוס אתכם טראמפ לקנדה?"; "תתנחמו, הוא יכול להיות מנהיג העולם החופשי למשך שמונה שנים לכל היותר. מה כבר יכול לקרות?"; "אמריקאים יקרים, קדימה, תצביעו לגבר עם הקול החזק, ששונא מיעוטים, לא שם ... על דמוקרטיה וטוען שהוא לבדו יכול לתקן את העולם. מה כבר יכול להשתבש? בהצלחה. גרמניה".

אלה הם רק חלק קטן מהפוסטים והבדיחות - ספק מצחיקות, ספק עצובות - שהציפו ביממה החולפת את הרשתות החברתיות, ורצו בקבוצות הווטסאפ. ברקע מנוגנים ב-repeat ברשת הפרק האגדי של משפחת סימפסון, ש"חזו" את עלייתו של דונלנד טראמפ לשלטון כבר בשנת 2000; והפרק הציני מתוך הדרמה העתידנית "מראה שחורה", החוזה את האפשרות האפוקליפטית שדמות ילדים מונפשת תרוץ בקמפיין בחירות, ותנצח.

במשך שנים טראמפ נתפס כליצן או כמופע יחיד בוטה במיוחד. התבטאויותיו במהלך הקמפיין נגד מיעוטים, נשים ועוד, והקלטת בה התבטא באופן גס במיוחד כלפי נשים, רק חיזקו את התדמית הברברית, הלא-פוליטקלי-קורקט, שנוצרה לו. ביום שאחרי בחירתו לנשיא המעצמה החשובה בעולם, ברור עדיין שרבים רואים בטראמפ בדיחה. אך האם תקופת נשיאותו תהיה בדיחה על חשבון הציבור בארצות-הברית? לא בטוח. בין האמירות הבוטות, וההתייחסויות הגסות, פרס טראמפ משנה סדורה יותר ופחות בנוגע למגוון נושאים שבכוונתו לקדם. וזה לא דומה בשום דבר להצהרות ולמעשים של קודמו בתפקיד.

"מה שהובהר בתוצאות, הן לנשיאות, הן לסנט, הן לבית הנבחרים, הן למושלי המדינות והן לבתי המחוקקים ב-50 המדינות, זה שתפיסת העולם של הילארי קלינטון לא קיבלה את אמון הבוחר. ומדובר פה על תפיסת עולם בראש ובראשונה של אובמה, שהיה ברור שהיא עומדת להמשיך אותה", אומר יורם אטינגר, מומחה לענייני ארה"ב והמזרח התיכון, ולשעבר ציר בדרגת שגריר לענייני הקונגרס בשגרירות ישראל בוושינגטון.

לדבריו, "תפיסת העולם של אובמה וקלינטון מבוססת דבר ראשון על חוגים שנושא הפטריוטיות לא עומדת במרכז הווייתם, וזה משתלב עם תפקידה של ארה"ב בעולם. אובמה התווה מציאות של רב לאומיות, ולא ביצוע פעולות חד צדדיות וטראמפ שואל: 'האם זו הדרך הנכונה או הדרך שאומרת ארה"ב היא מנהיגת העולם החופשי, היא מונחת על ידי האינטרסים שלה, בין אם העולם מקבל או לא מקבל את זה".

טראמפ ידחה את ההידברות עם העולם?

אטינגר: "יש פה חזרה לגישה האמריקאית המסורתית, מהקמת ארה"ב והחוקה האמריקאית ועד לשמונה שנות אובמה - שתמיד הייתה שארה"ב צריכה לבחור לפי האינטרסים שלה, גם אם זה לא מוצא חן בעיני העולם סביבה. אובמה הביא שינוי, שהעלה את הרב לאומיות מעל לזכות הפעולה העצמאית החד-צדדית, האמריקאית, ומזה גם נובעת הגישה של הילארי קלינטון.

"בעוד שרוב מוחלט של האמריקאים מכיר במציאות שאומרת שהאו"ם הוא גוף ביקורתי ואפילו עוין כלפי האמריקאים, ולכן בשום פנים ואופן ארה"ב לא צריכה להיות שחקן מרכזי באו"ם, הילארי הציגה גישה של שותפות בהחלטות עם האו"ם".

עוד לדברי אטינגר, השוהה בימים היסטוריים אלה בוושינגטון לצורכי עבודתו, טראמפ יביא שינוי גם בתחום הביטחון ויכולת ההרתעה האמריקאית. לדבריו, "הנושא החשוב מאוד של תדמית ההרתעה ישתנה לחלוטין בימי טראמפ. אובמה כרסם בתקציב הביטחון האמריקאי בצורה דרקונית, וכתוצאה מכך הצטמצם היקף הכוח הצבאי האמריקאי ונמשכת הנסיגה האמריקאית מזירות שונות בעולם, וכמובן שזה פוגע בתדמית האמריקאית ודווקא שמוסיף שמן על מדורת הזעזועים הבינלאומיים - ביניהם גם הטרור המוסלמי האנטי-אמריקאי והאנטי-מערבי.

"לפי תפיסת העולם שמביע דונלד טראמפ, ומביעים הסובבים אותו, די ברור שישוקם תקציב הביטחון וישוקם היקף הכוחות המזוינים - דבר שיגביר את ההרתעה".

זה משליך באופן כלשהו גם על ישראל?

אטינגר: "זה משפיע בצורה מאוד מאוד ישירה על הביטחון הלאומי של ישראל. הרבה יותר חשוב לביטחונה הלאומי של ישראל מהי תדמית ההרתעה האמריקאית מאשר מה עמדת הנשיא האמריקאי כלפי הנושא הפלסטיני בכלל, ההתנחלויות, אולי רמת הגולן, מדינה אחת, שתי מדינות וכו', עם כל הכבוד לנושאים האלה. ולהערכתי יותר חשוב לישראל שתהיה ארה"ב בעלת תדמית הרתעה אפקטיבית - מה שהתכרסם בצורה דרמטית בשנים של אובמה - מאשר כן יאשרו או לא יאשרו בנייה בשומרון".

גם בהקשר הזה, כך אטינגר, דחה הבוחר את עמדת אובמה-קלינטון אל מול ההבטחה ליד חזקה שמסמל טראמפ. "מדובר פה בעמדה של טראמפ מול עמדה של קלינטון-אובמה לגבי הלוחמה בטרור. אובמה וגם קלינטון בשום פנים ואופן לא רוצים לקרוא לילד בשמו, 'טרור מוסלמי'. לנשיא טראמפ לא תהיה בעיה בהקשר הזה.

"הגישה שלו היא שאם אתה נוקט בגישה מעורפלת כלפי הגדרת האיום, אתה לא יכול להציג טקטיקה או דרכי פעולה ברורות בכל הקשור לטיפול באיום הזה. בגדול, הייתי אומר שדונלד טראמפ, בניגוד לאובמה, ינקוט צעדים שכנראה יהיו בלתי תקינים מבחינה פוליטית. טראמפ יהיה לגמרי פוליטיקלי אין-קורקט, וזה כנראה מה שהעם רוצה, להוריד את הכפפות".

זו לא רק שאלה של פוליטיקלי קורקט. הוא לא צריך להתחשב בעולם כשהוא מפעיל כלים למאבק בטרור?

אטינגר: "להערכתי, האיום הגדול על המלחמה האפקטיבית במלחמה בטרור המוסלמי ובמשטרים פורעי חוק, איראן וכדומה, זה ההיצמדות לתקינות הפוליטית במקום לפעול בצורה אפקטיבית".

אך להערכת אטינגר, בשעה שטראמפ יפעל ביד חזקה נגד הטרור, הוא דווקא לא ישוש להתערב בנושאים פנים-מדיניים של ישראל - בהם הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הבנייה בשטחים ועוד. "דונלד טראמפ, בניגוד לקודמיו, כך אני מניח, לא יפגין פרופיל גבוה אם בכלל במעורבות בעניין הפלסטיני, בסכסוך.

"ההערכה שלי, משיחות עם אנשים מקורבים אליו, יועצים שלו, שהוא מבין שנתיב השלום הישראלי-מצרי והסכם השלום הישראלי-ירדני לא נבעו מיוזמות אמריקאיות, אלא מיוזמות ישירות ישראל-ירדן. כל היוזמות האמריקאיות, מסיום מלחמת השחרור ועד היום התרסקו מול הצוקים של המזרח התיכון. משיחות שקיימתי עם מקורביו, אני מניח שהוא לא ירצה להיכנס ליוזמה שפונה לכישלון.

"בהיותו בלתי תקין פוליטית, בהיותו ראש חץ של אנטי ממסדיות, מהרגולציה של אלף ואחד נושאים פנימיים ועד לנושאי חוץ, אני צופה שהוא יעניק פחות אשראי למחלקת המדינה בכל הקשור למדיניות החוץ האמריקאית בכלל, ובנושא האמריקאי-ישראלי בפרט".

טראמפ נתפס בעיניך כאוהד ישראל?

אטינגר: "על סמך שיחות אישיות עם אנשים בדרג גבוה, אני מבין שאצל טראמפ והמקורבים שלו ישנה הערצה גדולה כלפי ישראל, לא כנצרכת ולא כנתמכת, אלא כשותפה. שותפה בכביש דו-סיטרי, במערכת יחסים שמביאה תועלת לשני הצדדים, וזה קשור היטב למוטו של טראמפ: אמריקה פירסט. ישראל תורמת בצורה מאוד משמעותית לארה"ב, הן בנושא האזרחי, והן בנושא הביטחוני, ואנשי טראמפ, בניגוד לאנשי אובמה, מכירים בכך. זו לדעתי המציאות בפוטנציה, שהיא מאוד מאוד חיובית. מה יהיה בפועל מה-20 בינואר כשהוא ייכנס לתפקיד - ימים יגידו".

"הסיוע לא יקוצץ"

גם עו"ד מארק צל, יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל, סגן נשיא המפלגה הרפובליקנית העולמי ועו"ד מומחה בתחום המשפט הבינלאומי, סבור כי יחסי ישראל-ארה"ב צפויים להיות טובים יותר בימי טראמפ. "יש לישראל חבילת סיוע לעשור שנים, צבאי וכלכלי, 38 מיליארד דולר, וטראמפ כבר אמר שהוא לא מתכוון לגעת בחבילה הזאת, לקצץ למשל, אלא להפך, הוא רוצה לבטל את כל ההגבלות שאובמה הטיל על ישראל, וגם על הקונגרס, בקשר לסיוע".

מה צפוי לנו מבחינת התערבותו של טראמפ בסכסוך הישראלי-פלסטיני, בנושאים מדיניים פנימיים של ישראל?

עו"ד צל: "יש לטראמפ מדיניות החדשה, מהפכנית לדעתי, בכל מה שקשור ליחסי ישראל-ארה"ב. הוא תיאר את זה במילה 'ניטראלי', אבל זה התפרש לא נכון. הוא אומר שארה"ב תכבד את ישראל בעניינים פנימיים שלה.

"לדוגמה: בירת מדינת ישראל היא ירושלים, אבל עד כאן הממשל האמריקאי לא הכיר בירושלים כבירתה של מדינת ישראל, כבר 68 שנה. מה טראמפ אומר? קביעת הבירה זה עניין ישראלי פנימי גרידא, וארה"ב תכיר בירושלים, אם ישראל מבקשת, כבירתה הנצחית של מדינת ישראל וכו'. זה אומר שטראמפ לא מתכוון לוותר או להתעלם מהחוק שדורש העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, ואם מישהו במחלקת המדינה יגיד לו שהעברת השגרירות תגרום למהומות בעולם המוסלמי, הוא פשוט יפטר את אותם פקידים ממחלקת המדינה".

את הגישה הזאת, אומר עו"ד צל, יישם טראמפ לאורך כל העניינים המדיניים של ישראל. "אותו דבר בקשר לבנייה בירושלים: זה עניין פנימי, טוען טראמפ, ואנחנו, ארה"ב, לא נתערב בדבר כזה. אותו דבר בנוגע ליו"ש זה עניין פנימי של ישראל, וארה"ב לא תתערב בענייני בנייה שם.

"גם בכל מה שנוגע להסכם השלום עם הפלסטינים, טראמפ לא יתערב, אלא אם הצדדים יבקשו מארה"ב להתערב, אבל הוא לא יגיע לשולחן עם איזה שהוא קונספציה, כמו שכל ממשל וממשל עשה מאז ששת הימים.

"הוא גם אומר 'יכול להיות שאין פתרונות לסכסוך ברגע זה בהיסטוריה. אם כך, אנחנו, ארה"ב, לא נכריח את ישראל או הפלסטינים להיכנס לאיזה שהוא הסכם. לא נבזבז זמן ואת ההון שלנו על תהליך שאין לו סיכוי להצליח'. זה דבר ממש מהפכני".

באשר לקיום ההבטחות לציבור בוחריו, אומר עו"ד צל, כי אחד הדברים הראשונים שטראמפ יעשה, וכך הכריז, יהיה "לסלק או להרחיק את כל הלוביסטים למיניהם, שבאים מהממשל ומיד הולכים לעבוד עבור ממשלות זרות. הוא רוצה לצמצם את ההשפעה של ממשלות זרות על החקיקה ועל החלטות של הממשלה בארה"ב. זה שינוי בתחום האתיקה שהוא רוצה להוביל".

"בשורה נוספת" שטראמפ מביא איתו, כך לדברי עו"ד צל, הוא הסרת חסמים ביורוקרטיים ורגולטורים שפוגעים בעסקים. "יש סדרה ארוכה של תקנות שממשל אובמה הכניס, שבאמת מכבידות על תפקוד התעשייה והעסקים בארה"ב, והוא רוצה לבטל אותן. הוא רוצה לעודד את הכלכלה, להקל על החברות לפעול", אומר צל.

באשר ליחסי החוץ של ארצות-הברית, עו"ד צל לא מקבל את הטענה כי טראמפ ינהג כבודד במערכה ולא יתחשב ברחשי הלב של המדינות סביב. "הוא מדבר כל הזמן על מו"מ. הוא יודע איך לנהל מו"מ עם גורמים שונים, והוא ייכנס למו"מ בתום לב, אבל הוא ינהל את זה יותר טוב מבעבר, כי זו האמנות שלו. "אבל הסיסמא שלו היא כמובן 'אמריקה פירסט', וזאת אומרת שארצות-הברית תחת טראמפ תסתכל קודם כל פנימה, מה צריך לשנות בתוך ארצות-הברית, ולא בחוץ. למשל, בתחום האקולוגי, הוא כל הזמן תוקף את המדיניות של אובמה שהוציא סכומי עתק על סוגיית שינוי האקלים ועזרה למדינות אחרות לעשות את השינויים הדרושים כדי להגן על האקלים. הוא אומר, אני לוקח את המיליארדים האלה ומשקיע אותם בפרויקטים אקולוגיים בתוך ארה"ב, אני לא צריך לממן את ההוצאות האקולוגיות של הודו או סין או מיאנמר. זה לא התפקיד שלי".

זה לא מבודד את ארצות-הברית? מעין גישת "אני ואפסי עוד"?

"לא. זה לא בידוד, לא איזולציה, זה סדר עדיפויות. הוא לא מדבר על ניתוק. הוא רוצה לתת את העדיפות בתקציב לפרויקטים בתוך ארה"ב".

לאורך השנים, וגם בבחירות, נחשף הציבור לתדמית מעט בעייתית של הנשיא החדש, כמי שאינו מעריך נשים, גזען כלפי מיעוטים, כוחני, גס רוח; האם כנשיא להערכתך נראה טראמפ אחר?

"יש טראמפ אחר. יש את תדמית טראמפ הציבורית, זה שמופיע כמועמד לנשיאות, ויש טראמפ אחר - איש עסקים, מנהל קבוצת חברות גדולות בכל רחבי העולם ואיש יסודי ומקצוען.

"כמנהל הוא לא יכול להיות מאצ'ואיסט, סולן, ואוטוקרט, הוא צריך לעבוד בצוות, וכך הוא עושה. הוא איש עסקים מוצלח, יודע לנהל פרויקטים מורכבים, גדולים, מוצלחים ברובם, והאיש הזה צריך להיות מסוגל לתפקד כנשיא ארצות-הברית, בלי כל הבלה-בלה מסביב".

"צפוי גל של חברות סטארט-אפ ישראליות שיעברו לארה"ב"

בחירתו של טראמפ מייצרת הרבה השערות, תחזיות, תקוות וגם אזהרות לגבי עתידה הכלכלי והמדיני של ארצות-הברית וההשפעות שיהיו למדיניותו על העולם וגם על ישראל. בין היתר על רקע הבטחותיו במהלך הקמפיין לשינויים משמעותיים במערכת המיסוי האמריקאית, סבורים חלק ממומחי המס בארץ שמשקיעים ישראלים צריכים להיות עם היד על הדופק, וייתכן שעתידות להיפתח הזדמנויות מעניינות למשקיע החכם.

לדברי עו"ד מונטי סילבר, מומחה למיסוי אמריקאי ממשרד איתן מהולל שדות, לשעבר עו"ד ב-IRS ובבית המשפט האמריקאי למס, "בהתבסס על מדיניות המס עליה הצהיר דונלד טראמפ בקמפיין הבחירות שלו, לניצחונו עשויות להיות השפעות משמעותיות על אזרחים ישראלים המבקשים להרחיב את ניהול עסקיהם או השקעותיהם אל עבר ארצות-הברית".

טראמפ הצהיר בין היתר כי בכוונתו להוביל הפחתה דרסטית של מס החברות הפדרלי החל בארצות-הברית. כיום, שיעורי מס החברות בארה"ב נחשבים גבוהים במיוחד ומורכבים ממס פדרלי בשיעור של כ-35%, בתוספת מס מדינתי של 8%-7%- לעומת מס החברות הישראלי העומד על 25% . על פי הצהרותיו של טראמפ, הוא מעוניין להפחית את מס החברות הפדראלי עד לשיעור של 15% בלבד.

עו"ד סילבר סבור כי "לשינוי שכזה תהיינה השלכות נרחבות על משקיעים ישראלים המעוניינים לרכוש נדל"ן בארה"ב, וכן על חברות טכנולוגיה ישראליות רבות המבקשות לבסס את עסקיהן בארה"ב. אם טראמפ יצליח להפחית את מס החברות, משקיעים ישראליים צפויים ליהנות הן מחיסכון מס משמעותי, והן מהיעדר הצורך להיעזר בתכנוני מס מורכבים ויקרים הנדרשים כיום לצורך פעילותם בארה"ב".

"בנוסף", אומר עו"ד סילבר, "אנו ככל הנראה צפויים לראות גל של חברות הזנק ישראליות אשר יבחרו לפעול מתוך ארה"ב ולהירשם כחברות אמריקאיות, תוך שהן מותירות בישראל את מרכזי המו"פ שלהן בלבד - בשונה מן המצב כיום בו הן מעדיפות לפעול תחת חוקי המס הישראלים ולעשות שימוש במרכזי מכירות מצומצמים בלבד בארה"ב.

"בכל מקרה, יישום תוכניתו של טראמפ צפוי להביא לעלייה משמעותית בהיקף ההשקעה בארה"ב מצדם של אזרחים ישראלים - הישג בלתי מבוטל עבור ארה"ב".

טראמפ הכריז עוד על כוונתו להפחית את מס רווחי ההון המוטל על יחידים לשיעור מקסימלי של 20% - הזהה למס בישראל; וכן לפעול לביטול המס על העיזבון בתנאים מסוימים. "כיום", אומר עו"ד סילבר, "אזרח ישראלי המחזיק בהשקעות או נכסים פיננסיים אמריקאיים, גם אם הם מוחזקים מחוץ לארה"ב, עשוי להיות מחויב במס עיזבון של עד 40%, מעל תקרת הפטור שעומדת כיום על 60,000 דולר. ככל שטראמפ יצליח להביא לביטולו של המס על העיזבון, יוסר מדרכם של אזרחים ישראלים מכשול משמעותי שעד כה סיכל השקעה בנכסים אמריקאיים".

לדבריו, "בהתאם למסורת מן העת האחרונה, טראמפ, ככל הנראה, צפוי להכריז בקרוב על היעדים שהוא יבקש לכבוש ב-100 הימים הראשונים לכהונתו. יעדים אשר בהינתן השליטה המוחלטת של המפלגה הרפובליקנית בשני בתי הקונגרס האמריקאי, הוא אינו צפוי להיתקל בקשיים משמעותיים בדרכו להשגתם. מדיניות המס עליה הצהיר תהווה, ככל הנראה, את אחד המרכזיים שבהם.

"לכן מוצע לישראלים השוקלים פעילות כלשהי בארה"ב, בין אם השקעה בנכסים, מכירת נכסים, כניסה או הרחבת פעילות בשוק האמריקאי, להימנע מפעולות נמהרות ולהמתין מספר חודשים עד שישקע האבק והדברים יתבהרו, על מנת לקבל החלטה מושכלת".