אובמה: "הפגישה - מצוינת", טראמפ: "מצפה לעוד פגישות"

יום לאחר ההכרזה על ניצחונו של המועמד הרפובליקני, הוא נפגש בבית הלבן עם הנשיא המכהן ■ הגברת הראשונה נפגשה עם מלניה טראמפ ■ אובמה: "הפגישה עודדה אותי"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הנשיא הנבחר של ארצות הברית דונלד טראמפ נפגש הערב (ה') בבית הלבן עם הנשיא המכהן ברק אובמה. מטוסו הפרטי של טראמפ נחת בוושינגטון סמוך לשעה 17:30 (שעון ישראל), וזמן קצר לאחר 18:00 דווח כי הוא נכנס לבית הלבן. עם זאת, כניסתו לא תועדה על ידי כלי התקשורת. זמן קצר לפני השעה 20:00 הוא עזב את המקום.

בסיום הפגישה מסר טראמפ כי הפגישה, שארכה יותר משעה וחצי, "הייתה אמור להימשך רק 15-10 דקות, רק להגיד שלום". מעולם לא נפגשנו", הבהיר טראמפ, "היינו יכולים להמשיך לשבת עוד הרבה זמן".

"אני מצפה לפנות לנשיא בעתיד, כולל למטרות ייעוץ", הוסיף הנשיא הנבחר. "הוא הסביר לי חלק מהקשיים וחלק מהדברים הבאמת נהדרים בנשיאות. אני מצפה להיפגש עמו עוד פעמים רבות".

אובמה מצדו מסר כי "הייתה פגישה מצוינת. אני מעודד ממנה". לדבריו, "הפגישה הייתה על מגוון נושאים. דיברנו על כמה מהנושאים הארגוניים, ועל מדיניות חוץ ופנים. כמו שאמרתי אמש, העדיפות העליונה שלי בחודשיים הקרובים היא לנסות לאפשר שינוי שיבטיח כי הנשיא הנבחר מוצלח".

"אני מאוד מעודד מהעניין של טראמפ בעבודה עם הצוות שלי, על נושאים רבים שהמדינה הזאת מתמודדת עמם", הוסיף אובמה, "זה חשוב לכולנו, בלי קשר למפלגה או להעדפות פוליטיות, להתאחד עכשיו, לעבוד יחד ולהתמודד עם האתגרים הרבים. אנחנו מתכוננים לאפשר את ההעברה הזאת". הוא פנה לטראמפ כ"נשיא הנבחר", והוסיף: "אנחנו עכשיו הולכים לעשות הכול כדי להבטיח שתצליח. אם אתה מצליח, האומה מצליחה".

במקביל לפגישה בין השניים, הגברת הראשונה מישל אובמה עורכת סיור במשכן הרשמי לגברת הראשונה המיועדת, מלניה טראמפ, ויועצו הבכיר של אובמה דניס מקדונה נפגש עם חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר.

אמש אמר אובמה, שיסיים את כהונתו השנייה בינואר, כי תפקיד הנשיא "גדול יותר מכולנו". ב הצהרה רשמית שמסר בבית הלבן לצד סגנו ג'ו ביידן בעקבות ניצחונו של המועמד הרפובליקני בבחירות, התייחס אובמה לחילוקי הדעות העמוקים בין השניים, והדגיש כי הוא מקווה שחילופי השלטון "יעברו באופן חלק", כי זהו "סימן ההיכר של הדמוקרטיה שלנו".

"אנחנו משאירים מדינה טובה יותר מאשר זו שירשנו לפני שמונה שנים", אמר הנשיא המאוכזב. בחירתו של טראמפ לנשיאות ארצות הברית הפתיעה גורמים רבים במערכת הפוליטית בארצות הברית, וכנראה שאחד מהגורמים שאכזבתם היא המרה ביותר היא הנשיא המכהן ברק אובמה, שלא חסך במאמצים בחלקו בקמפיין הבחירות של קלינטון.

עם זאת, הוא שוחח אתמול בטלפון עם טראמפ, בירך אותו על הניצחון והזמין אותו לפגישה. בהודעה רשמית מהבית הלבן נמסר כי "הבטחת העברת סמכויות חלקה היא בעדיפות עליונה עבור הנשיא, ופגישה עם הנשיא הנבחר היא צעד בכיוון הזה". ממטה הבחירות של טראמפ נמסר כי "אובמה וטראמפ נחושים לעבוד יחד".

כמו כן, מהבית הלבן נמסר אמש כי הנשיא אובמה מקווה שתימשך המסורת האמריקנית שלפיה אנשים בעמדות כוח לא משתמשים במערכת המשפט כדי לרדוף את יריביהם. זאת, אחרי הבטחתו של טראמפ במהלך קמפיין הבחירות לכלוא את קלינטון בשל השימוש שעשתה במיילים פרטיים לאורך כהונתה כשרת החוץ לשעבר, על אף שהחקירה נסגרה על ידי הבולשת הפדרלית (FBI) פעמיים.

טראמפ הופיע קודם לכן לצד משפחתו ב ניו יורק , לאחר שכלי התקשורת הכריזו על ניצחונו עם קבלת יותר מ-270 צירים. הוא הבטיח לפעול למען "ריפוי המחלוקות" שהביאה עמה מערכת הבחירות האחרונה, ולמצוא מכנה משותף בקרב האמריקנים כולם. "הגיע הזמן שכולנו נתאחד", אמר, "אני אהיה הנשיא של כל האמריקנים". הנשיא הנבחר הוסיף בדבריו כי קיבל שיחת טלפון מקלינטון, שבירכה אותו על ניצחונו. הוא הוסיף ושיבח את "שירותה למדינה" של קלינטון, במפנה חד מהאופן שבו דיבר עליה במהלך הקמפיין.