הזוכות בתחרות מאס צ'לנג': חברת צעצועים מדעיים לבנות וחברה החוסכת הרג אפרוחים

החברות הזוכות במקום הראשון יקבלו 300 אלף שקל כל אחת, והחברות במקומות 3-5 יקבלו 125 אלף שקל כל אחת, ובסך-הכול כמיליון שקל

סטארט אפ / צילום: / א.ס.א.פ קרייטיב
סטארט אפ / צילום: / א.ס.א.פ קרייטיב

מאיץ הסטארט-אפים מאס צ'לנג' העניק פרסי הצטיינות לחברות הבולטות במחזור הראשון של המאיץ. שתי הזוכות בפרסים הראשונים עוסקות בתחומים שונים אך דומים בכך שלשתיהן יש מטרה חברתית מעבר למטרה הכלכלית.

Eggxyt היא חברה שהוקמה על ידי יהודה אלרם ופרופ' דני אופן, שהינו גם המדען מאחורי חברת בריינסטורם סל העוסקת בטיפולים מבוססי תאי גזע למחלות נוירולוגיות. אגזיט היא חברה בתחום אחר לגמרי: היא פיתחה טכנולוגה המאפשרת לדעת את מינם של אפרוחים בתוך ביצים כבר מהימים הראשונים לקיומה של הביצה, וכך ניתן לבחור לגדל רק את הביצים שמהן אמורות להתפתח תרנגולות נקבות, ואת היתר כלל לא להעביר תהליך של דגירה.

התרנגולות המטילות דרושות לתעשיה ואילו התרנגולים דרושים פחות. מה שקורה היום בפועל הוא שכל הביצים עוברים תהליך של דגירה מלאכותית, כל האפרוחים נולדים, והזכרים מושמדים. השיטה של אגזיט מאפשרת לחסוך בכסף המושקע היום באנקובציה של כמות כפולה של ביצים ובתהליך ההשמדה עצמו, בנוסף לתועלת האתית.

חברת StellarNova, שהוקמה על ידי ד"ר יעל שוסטר ומרגו שטרן, מפתחת צעצועים מדעיים לילדות, במטרה לעודד את החשיפה של ילדות לתחומי המדע וההנדסה. הגישה הייחודית של החברה היא השילוב של הפעילות המדעית בתוך סיפור.

שלוש חברות נוספות זכו במקומות ה-3-5: חברת Versatile Nature המציבה חיישנים על גבי מנופים וכך הופכת אתרי בניה למקוונים, באופן שמאפשר לעקוב אחר המתרחש בהם בשיטות ניהול מידע מתקדמות; חברת Eyecontrol המאפשרת לאנשים שהינם משותקים לחלוטין מבלבד בעיניהם, לתקשר באמצעות תנועות עפעף גם אם אין הם נמצאים מול מסך מחשב וכן Plasmatica המפתחת טכנולוגיה לפיזור ערפל ולחות משטחים אופטיים בתעשיית הרפואה הספורט והביטחון.

החברות הזוכות במקום הראשון יקבלו 300 אלף שקל כל אחת, והחברות במקומות 3-5 יקבלו 125 אלף שקל כל אחת, ובסך-הכול כמיליון שקל. בתוכנית השתתפו 48 חברות מ-35 מדינות. מספר חברות מן התוכנית כבר גייסו הון, בהיקף כולל של 10 מיליון שקל.

החברות הזוכות נבחרו על ידי ועדת שיפוט בלתי תלויה שמנתה 7 שופטים וביניהם בכירים מתעשיית ההון סיכון הישראלית ומנהלים של חברות בתחומי הטכנולוגיה ומדעי החיים. בטקס שהתקיים באוניברסיטה העברית בירושלים השתתפו בכירי תעשיית הטכנולוגיה ומדעי החיי בארץ, השר לענייני ירושלים ומורשת והגנת הסביבה זאב אלקין, ראש עירית ירושלים ניר ברקת, מנכ"לית Watson Health ביבמ, דבורה דיסנזו ומייסד מסצ'אלנג' העולמית, ג'ון הרת'ורן.

ישראל גנות, מנכ"ל מסצ'אלנג' ישראל ציין כי החברות הזוכות ורשימת עשרת החברות המצטיינות, מביאות לידי ביטוי את המאמצים שעושה מסצ'אלנג' להגברת הגיוון בחדשנות טכנולוגית וחברתית.