1 מכל 1,000 חולים ימות: למה כדאי להתחסן השנה נגד שפעת

החורף כבר כאן, וכמדי שנה שוב עולה השאלה – חיסון נגד שפעת כן או לא? אז לכל אלה שחושבים שמרק עוף או כוס תה מספיקים כדי לעשות את העבודה, הנה כמה סיבות מדוע לא כדאי לכם להקל ראש במחלה השנה

מחוץ לקופסא שפעת/ צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא שפעת/ צילום: שאטרסטוק

כפי שבטח שמתם לב, החורף הגיע. הריח של הגשם הראשון בשבוע שעבר החזיר אתו לא רק את המטריות והצעיפים, אלא גם הציף מחדש את הדיון הקבוע על חיסוני השפעת. לכל אלה שחושבים שמרק עוף או כוס תה מספיקים כדי לעשות את העבודה, לא כדאי להקל ראש במחלה. מדובר במחלה נגיפית קשה ומסוכנת שגורמת למותם של מאות אלפי אנשים בשנה ברחבי העולם כשבממוצע אחד מכל אלף חולים ימות מהמחלה.

איך חיסון נגד שפעת באמת מגן עלינו?

חיסון השפעת וחיסונים באפן כללי, מאפשרים למערכת החיסון שלנו לייצר נוגדנים ולזהות את הנגיף כשהוא תוקף את הגוף. חיסונים בדרך כלל מכילים חלקים מגורם המחלה, שאינם יכולים לגרום למחלה בעצמם. זה יכול להיות נגיף מוחלש, מומת, חלקים ממנו או כל דבר אחר שיגרום למערכת החיסון לזהות את הנגיף בשעת הצורך. אם מערכת החיסון לא מזהה את הנגיף, הוא ממשיך לתקוף עוד ועוד מתאי הגוף, מתרבה בהם וגורם למחלה קשה ואולי אפילו קטלנית. 

אבל יש חיסונים שאנחנו עושים רק פעם אחת או פעם בכמה שנים. אז למה את חיסון השפעת אנחנו צריכים לעשות כל שנה מחדש?

זו כבר שאלה אבולוציונית. אבל כעקרון, בכל פעם שנגיף מתרבה בתוך התאים שלנו, מתרחשות בו מוטציות שמשנות אותו ויכולות לגרום לשינוי החלקים שמזוהים על ידי מערכת החיסון. לנגיפים האלה יש יתרון אבולוציוני על פני נגיפים שמערכת החיסון כבר למדה לזהות, ולכן הם אלה שמתרבים ומתפשטים בעולם.

נגיפי השפעת, משתנים במהירות הרבה יותר גדולה מנגיפים אחרים. ולכן, החיסון הישן מאבד מיעילותו וצריך להרכיב חיסון חדש, עדכני יותר בהתאם לנגיפי השפעת הנפוצים לאותה שנה.

ומה כולל הרכב החיסון של השנה?

השנה, החיסון מורכב משלושה או ארבעה זנים שונים. אחד מהם - זן שפעת החזירים, לא השתנה משנה שעברה ואילו הזנים האחרים השתנו. למעשה ארגון הבריאות העולמי וארגוני בריאות מקומיים מנטרים את זני השפעת הנפוצים בעולם. פעמיים בשנה, ארגון הבריאות העולמי מפרסם את המלצותיו להרכב חיסון השפעת, פעם לתושבי חצי הכדור הדרומי ופעם לתושבי חצי הכדור הצפוני, שבו נמצאת ישראל.