המועמדים לתפקיד החשכ"ל: נוה, ענתבי ורוטנברג

באוצר בודקים אפשרויות נוספות אם מינוי רוני חזקיהו לא ייצא לפועל ■ השם הראשון שיעלה בלשכת שר האוצר: ענתבי, שהיה הממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון ב-2005-2009

יואל נוה / צילום: אוריה תדמור
יואל נוה / צילום: אוריה תדמור

מי יהיה החשב הכללי הבא של מדינת ישראל? המתח באוצר גובר ככל שמתקרב מועד סיום כהונתה של החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו. כפי שנחשף ב"גלובס", שר האוצר משה כחלון כבר הציע את התפקיד ליו"ר הבנק הבינלאומי, רוני חזקיהו - ובאוצר אומרים כי מלבד חזקיהו אין מועמדים נוספים לתפקיד.

ואולם על מינויו של חזקיהו מעיבים שני סימני שאלה גדולים: הראשון הוא עמידתו בתנאי הסף שמגבילים את ההתמודדות על התפקיד לבעלי תואר ראשון בכלכלה, חשבונאות או מנהל עסקים. חזקיהו מחזיק בתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול - מדובר בפגם טכני ולא מהותי, אך נציבות שירות המדינה מגלה גמישות נמוכה מאוד כשמדובר בתנאי סף לתפקידים כה בכירים. באוצר משוכנעים שלא מדובר במכשול בלתי עביר אולם גם שם לא יודעים לומר אם חזקיהו אכן מעוניין בתפקיד.

אם מינויו של חזקיהו לא ייצא אל הפועל, השם הראשון שיעלה בלשכת שר האוצר הוא שמו של ידין ענתבי, שהיה הממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון באוצר בין השנים 2005-2009. ענתבי (46) מכהן משנת 2013 כמשנה למנכ"ל בנק הפועלים וכממונה על החטיבה הפיננסית של הבנק. לפני כן שימש כמנכ"ל דש בית השקעות. יתרונותיו של ענתבי הם גילו הצעיר והיכרותו העמוקה עם שוק ההון והמערכת הבנקאית.

בתוך משרד האוצר עלה שמו של הכלכלן הראשי יואל נוה כמי שעשוי להתמודד על התפקיד. נוה, המשמש בתפקידו הנוכחי מאז מאי 2014, הוא בעל היכרות עמוקה עם שוק ההון והבנקאות מתפקידיו הקודמים כמנכ"ל בנק הדואר, הראל פנסיה ומקפת החדשה. בנוסף היה בעבר סגן הממונה על התקציבים באוצר.

אם יחליט כחלון לבחור לתפקיד מתוך אגף החשב הכללי עצמו, השם הראשון שצפוי לעלות הוא של יהלי רוטנברג, סגנה ומי שנחשב ליד ימינה של עבאדי בויאנג'ו. רוטנברג (42), העומד בראש חטיבת המימון והבנקאות של האגף מילא שורת תפקידים בתחום החשבות במשרדי הממשלה.

שם אחר שעלה לאחרונה הוא של תא"ל מהרן פרוזנפר, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל וראש אגף התקציבים במשרד הביטחון. פרוזנפר (50) מונה ביולי 2015 לראש הוועדה המקצועית המייעצת לשר האוצר ולסגנו הרב יצחק כהן.