רבעון שיא למזרחי טפחות עם רווח רבעוני של 373 מיליון שקל

זאת לעומת 340 מיליון שקל ברבעון השני השנה ורווח של 316 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד ■ ההכנסות טיפסו ל-1.476 מיליארד שקל ■ יחלק דיבידנד של 56 מיליון שקל

אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי  / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי / צילום: תמר מצפי

מזרחי טפחות  פתח היום בסערה את עונת הדוחות של הבנקים, כשפרסם תוצאות חזקות לרבעון השלישי של השנה. הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, הרוויח ברבעון 373 מיליון שקל, עלייה של 18% ביחס לרבעון המקביל, ורווח שיא של כל הזמנים. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2016 רשם הבנק רווח של מיליארד שקל, עלייה של 12% לעומת בתקופה המקבילה אשתקד.

מזרחי טפחות נהנה מעלייה של 13% בהכנסות המימון ל-1.06 מיליארד שקל, ואפילו בתחום העמלות, בו סובלים הבנקים משחיקה, הוא רשם ברבעון גידול של קרוב ל-3% בהכנסות ל-360 מיליון שקל. התשואה על ההון של הבנק ברבעון השלישי הגיעה ל-12.4% - הגבוהה ביותר שהציג הבנק בשנה האחרונה. כתוצאה מעלייה בהכנסות ושמירה על ריסון בהוצאות, מזרחי הציג יחס יעילות חזק של 55.2% בלבד, בעוד שהממוצע במערכת הבנקאית נושק ל-70%.

התוצאות הטובות של מזרחי טפחות נשענות לא מעט על הגאות בשוק המשכנתאות, אם כי לא רק על כך. הבנק הוא השחקן הגדול ביותר בתחום המשכנתאות, ובעוד שהפועלים ולאומי הורידו רגל מהגז בפעילות זו בשנה האחרונה, מזרחי שמר על עוצמה, ואף הגדיל את נתח השוק במשכנתאות החדשות לרמה של כ-40% (בעבר הוא חלש על שליש מהשוק).

בנוסף לכך, ריבית המשכנתאות רשמה עלייה חדה בשנה האחרונה. העלייה הגיעה לרמה של עשרות אחוזים בחלק מהמסלולים, והכנסת אף קיימה על כך דיון היום, במסגרתו הודיעה רשות ההגבלים העסקיים כי תבדוק את הסוגיה. בכל אופן, מרוויח מרכזי ממגמה זו הוא מזרחי טפחות, שהמשכנתאות הן כאמור תחום פעילות מרכזי שלו.

ואכן הכנסות המימון מפעילות המשכנתאות זינקו ברבעון השלישי בכ-18% לעומת הרבעון המקביל, לרמה של 284 מיליון שקל. היקף המשכנתאות החדשות שהעניק הבנק בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמד על 19 מיליארד שקל, עלייה של קרוב ל-5% מהתקופה המקבילה. סך תיק המשכנתאות של הבנק עומד על 112.3 מיליארד שקל נכון לסוף ספטמבר.

צמיחה באשראי, גם בחו"ל

אלא שכאמור, לא רק פעילות המשכנתאות הביאה לתוצאות הטובות. הבנק גם הציג צמיחה בתיק האשראי בפעילויות נוספות: האשראי למשקי בית (לא כולל משכנתאות) צמח מתחילת השנה ב-8.2%, ואילו האשראי לעסקים בינוניים גדל ב-9.4% בתקופה זו. צמיחה נרשמה גם בפעילות האשראי בחו"ל, כאשר התיק צמח ב-12 החודשים האחרונים ביותר מ-20% ל-3.39 מיליארד שקל. עיקר הצמיחה בחו"ל היא בפעילות של הבנק בלונדון. לעומת זאת, האשראי העסקי ללקוחות הגדולים בישראל נמצא במגמת ירידה - תיק זה ירד ב-6.3% מתחילת השנה לרמה של 12.3 מיליארד שקל.

התוצאות הטובות של הבנק, כמו גם העובדה שהוא הגיע ברבעון השלישי ליעד הלימות ההון שנקבע לו (9.85%), מעלות באופן ניכר את הסבירות שהבנק יקבל בקרוב אישור להגדיל את חלוקת הדיבידנד שלו. כיום מחלק מזרחי טפחות דיבידנד בשיעור של 15% מהרווח, כך שברבעון זה הוא חילק 56 מיליון שקל. באחרונה אישר בנק ישראל לבנק הפועלים להעלות את שיעור הדיבידנד לרמה של 30%, וכן המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר הודיעה כי הבנקים כולם צפויים להגדיל את חלוקות הדיבידנד.

לצד התוצאות הטובות, העננה המרכזית המרחפת כיום מעל הבנק היא החקירה של הרשויות בארה"ב (המתקיימת גם מול בנק הפועלים), בחשד כי סייע ללקוחותיו להעלים מס. מזרחי טפחות אמנם לא הגיע עדיין להסדר, אך הוא נוקט במדיניות של הפרשות מדודות מדי רבעון בגין חקירה זו, שישמשו לו ככרית ביטחון ביום שיתבשר על הקנס. ברבעון זה הפריש הבנק עוד 1.8 מיליון דולר, ובסך הכל הפריש עבור החקירה 44.3 מיליון דולר.