כך זכה בנו של השר ליצמן לזרם של לקוחות מקופ"ח מאוחדת

חנות המדרסים והאורתופדיה "צעד ושעל", שבבעלות בנו של שר הבריאות, נבחרה ללא מכרז לספק שירות ללקוחות הקופה בבית שמש, תוך פגיעה בספקים אחרים

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

במסגרת תוכנית פיילוט שהנהיגה בשנה האחרונה קופת חולים מאוחדת, לקוחות הביטוח המשלים של הקופה זכאים להנחה על מדרסים אצל מספר מצומצם של ספקים המגיעים אל המרפאות לצורך ביצוע מדידה והתאמה, בלי יכולת לקבל את השירות מספקים אחרים כפי שהיה נהוג בעבר.

לפיילוט הזה של הקופה יש רציונל כלכלי ורפואי, לפחות עד שמגיעים לעיר בית שמש. תחקיר "גלובס" מעלה שמבוטחי מאוחדת בעיר זכאים מאז חודש מאי האחרון לבחור בין שני ספקים בלבד - אחד מהם בבעלות יחיאל ליצמן, בנו של שר הבריאות יעקב ליצמן.

הבדיקה שלנו מגלה שמאוחדת בחרה באותם ספקים בלי לנמק את הבחירה בהם וללא קריטריונים ברורים, קל וחומר בלי שהתפרסם מכרז בעניין. כך קורה שבנו של שר הבריאות זכה יום בהיר אחד לשצף של לקוחות, בלי שהם נדרשים אפילו להגיע אל החנות שלו, "צעד ושעל" שבמרכז העיר. ליצמן הבן מגיע אליהם למרפאה רגע אחרי שפגשו את האורתופד, ומשם הדרך לגיהוץ כרטיס האשראי קצרה במיוחד. לטענת מאוחדת, ההתקשרות של הקופה נעשתה מול חברה אחרת שמספקת שירותים בכמה יישובים, והיא זו שבחרה על דעתה להתקשר עם בנו של ליצמן שמהווה עבורה סוג של קבלן ביצוע בבית שמש.

בזמן שליצמן הבן מרוצה ודאי מהסידור החדש, שורה של ספקים בבית שמש נותרו ממורמרים ועם פגיעה קשה בהכנסה. אחד מהם, דוד בוקרט, התריע על כך בפני מנהל מחוז ירושלים במאוחדת עוד בחודש אפריל. זה האחרון הבטיח שממש בקרוב יתפרסם מכרז שבו יורשה להתמודד "אם יעמוד בתנאי הסף", אבל מכרז כזה עדיין לא פורסם כאמור ואף גורם בקופה לא נוקב בתאריך היעד. "למעשה", מספר בוקרט, "עד לפניות שלי להנהלת הקופה נתנו לבן של ליצמן להיות ספק יחיד בבית שמש. רק אחרי הלחצים שלנו הכניסו ספק נוסף ('לב האורתופדיה'), אבל זה לא שינה מן הסתם את הפגיעה בפרנסה שלנו".

לפחות לפי שעה, גם האיומים המשפטיים מצד בוקרט לא הועילו. בא כוחו, עו"ד ארמון אברג'יל, דרש לאפשר לבוקרט לספק למבוטחי הקופה מדרסים עד לפרסום מכרז בעניין, כפי שעשה ב-15 השנים האחרונות. "מדובר בצעד פגום ובניגוד לכללי המינהל התקין החלים על רשות ציבורית", הוא כתב למנהל מחוז ירושלים במאוחדת, אורי אברהם. במכתב אחר הוא מאיים לפנות למשטרה ולמבקר המדינה.

למען המגזר

גם בלי הסיפור של הבן, לשר הבריאות יעקב ליצמן יש זיקה מיוחדת לקופת חולים מאוחדת, המחזיקה נתח שוק גדול מאוד בירושלים. לאחרונה ביקש ליצמן לבטל את התקנון החדש של הקופה שאישרה קודמתו בתפקיד יעל גרמן רגע לפני שעזבה את המשרד, משום שהכללים שקבעה אמורים לדלל מאוד את ההרכב החרדי במועצה המפקחת של הקופה.

במקביל, ליצמן גער בסמנכ"לית משרדו, רויטל טופר חבר-טוב, רק משום שהביעה הסתייגות מהענקת הטבות מיוחדות לרופאים שמצטרפים כחברים בקופת חולים מאוחדת. בישיבה שעסקה בנושא והשתתפו בה גם מנכ"ל המשרד משה בר סימן-טוב ויו"ר ארגון רופאי המדינה, ד"ר נמרוד רחמימוב, גירש ליצמן את טופר חבר-טוב כשהוא שב וקורא לה "צאי החוצה".

טופר חבר-טוב פנתה בעניין ליועץ המשפטי לממשלה ולנציב שירות המדינה, אך השניים לא עשו דבר כדי למנוע את הצעד הבא של ליצמן, שכלל גם את סילוקה מוועדת סל התרופות בה הייתה חברה בכל אחת מהשנים האחרונות במסגרת תפקידה כמפקחת על קופות החולים.

גורמים במערכת הבריאות טוענים כי בניגוד לקדנציה הראשונה שלו במשרד הבריאות (2009-2013), ליצמן מרשה לעצמו בקדנציה השנייה לפעול הרבה יותר "למען המגזר". בכירים במערכת מצביעים על כך שליצמן לא רק מעלים עין מתופעות פסולות המתרחשות במגזר החרדי, אלא אף מעודד אותן בגלוי בניגוד לעמדה המקצועית של אנשי משרדו - למשל בהקשר של העסקת "מתאמי קשרי קהילה" על-ידי קופות החולים, שכל תפקידם להעניק שירות טוב יותר לציבור החרדי ולהגדיל את מספר המבוטחים באמצעים אגרסיביים.

מאוחדת: "בנו של השר ליצמן רק קבלן משנה"

קופת חולים מאוחדת: "לנוכח התגברות תופעה כלל ארצית של מבוטחים הממירים מרשמים שקיבלו למדרסים ברכישת נעליים הוחלט לבצע פיילוט לבחינת אפשרות להענקת השירות במרפאות הקופה. בשלב ראשון בוצע הפיילוט במחוז המרכז ולפני כשנה הוא הורחב - תוך כדי בחינת מתכונות שירות שונות, גם למחוז ירושלים ולמחוז הדרום. לצורך הפיילוט התקשרנו - באופן זמני ובאישור ועדת המכרזים של הקופה - עם 6 ספקים גדולים בתחום, המסוגלים להעניק פתרונות בפריסה רחבה של מרפאות מאוחדת במחוזות השונים. ספקים אלה מעניקים את השירות ישירות או במקרים מסוימים באמצעות קבלני משנה. הספק 'צעד ושעל' שבמסגרתו מעניק מר ליצמן את השירות למבוטחי מאוחדת בבית שמש, הינו אחד משני קבלני משנה של חברת בסד אורתופדיה, המשרתת כאמור את חברי מאוחדת בשכונות שונות בירושלים, בית"ר ובית שמש. הנה כי כן, בניגוד לחשש, למאוחדת אין אפילו התקשרות עם מר ליצמן.

"לנוכח מסקנות הפיילוט במחוזות השונים, הוחלט על יציאה למכרז ספקים שיעניקו שירות במתכונת שנבחרה כיעילה ביותר. אלא שתנאי מקדים ליישום מתכונת השירות החדשה הוא קבלת אישור הרגולטור לשינוי נדרש בתקנון השב"ן (ביטוח משלים). מיד עם קבלת האישור תיישם מאוחדת את מתכונת השירות החדשה, לאחר יציאה מסודרת למכרז כלל ארצי".

לשכת שר הבריאות יעקב ליצמן: "אין לשר הבריאות כל קשר ושום מידע עם עניניהם הפרטיים של בניו ומקפיד שלא להתערב בעיסוקיהם האישיים ולבטח לא בדברים שקשורים לבריאות ומעולם לא נדרש השר לנושא. ברור שכולם שווים בפני החוק, וכי כל התקשרות מקצועית נדרשת להתבצע על-פי חוק והנוהל התקין, ללא קשר לזהות האדם, קשריו ומעמדו".