שוק הרכב בפני פריצה נוספת או דעיכה? בנק ישראל יכריע

הדהירה בביקוש לכלי רכב ממשיכה לשבור שיאים, ויחד איתה חגיגת ההלוואות שמוענקות לרכישת מכוניות ■ מה שיקבע אם החגיגה הזו תימשך גם בשנה הבאה הוא ההתרשמות של בנק ישראל מרמת הסיכון של ההלוואות הללו

רכב, ליסינג, תניון / צילום: תמר מצפי
רכב, ליסינג, תניון / צילום: תמר מצפי

שוק הרכב הישראלי ממשיך לדהור קדימה, ובשנת 2016 נשבר שיא במסירות רכב בישראל. בעשור האחרון נשבר שיא זה בכל שנה, מלבד בשנים 2008, 2009 ו-2012. מסירות רכבים בשנת 2006 הסתכמו ב-148,808, בעוד שעשר שנים לאחר מכן צמחו מסירות הרכבים ב-64%, והסתכמו עד סוף חודש ספטמבר 2016 ב-245,131.

מלבד הגידול הטבעי באוכלוסייה ובשוק העבודה, העלייה בביקוש גבוהה מהצפוי. מחירי הרכבים בישראל גבוהים מאוד ביחס לעולם המערבי, בגלל מס הקנייה, העומד על 83% (מלבד המיסוי הירוק), ומכס ומע"מ, שמצטברים עד לרמת מס של בין 113% ל-128%. לשם השוואה, המיסוי ברוב מדינות אירופה מסתכם בגובה המע"מ בלבד, ובמדינות המחמירות, המס מגיע עד שיעור של 30%.

למעשה, הגידול במכירות רכבים השנה מוביל את הצריכה הפרטית לצמיחה בגובה של 10% ביחס לשנה שעברה. בזמן שהריבית במשק אפסית במשך תקופה כה ארוכה, מסתמן כי בנק ישראל מצליח בצעדיו להגדיל את הצריכה הפרטית, למרות שהמטרה של מהלך זה - להגדיל את האינפלציה - עדיין לא הניבה פירות, והאינפלציה עדיין אפסית מתחילת השנה.

כשהמכירות בשיא ובצמיחה מתמדת מדי שנה, יבואניות הרכב נהנות מהגאות, ומגדילות את צינורות ההפצה דרך חברות הליסינג, שמשווקות רכב יד שנייה עם 0 ק"מ. הגישה הנוחה של חברות הליסינג אל הצרכן הפרטי, והיכולת להתחייב לכמות גבוהה של הזמנות, משחררת לחץ מהיבואן, ומנגישה אותו למספר רב יותר של לקוחות, בעוד שמכירות חברות הליסינג אינן מהווה תחרות אמיתית, אלא לקוח נוסף, שממנו שיעור הרווח אמנם נמוך יותר בכמות גדולה.

מי מרוויח מהצמיחה בשוק הרכב?

ברור כי חברות הליסינג נהנות מעמלת תיווך נדיבה ומשיעורי רווח גולמי גבוהים. כך למשל, שיעור הרווח הגולמי של חברת אלדן במחצית הראשונה של השנה הסתכם ב-17.1%. אמנם מדובר בקיטון של 2.4% בהשוואה למחצית המקבילה, אך ניתן לייחס ירידה זו לפעילות ההשכרה. החברה מדווחת על ירידה בצי הכולל להשכרה ועל גידול של 8% בכמות הרכבים הנמכרים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

אלבר מדווחת על גידול בהכנסות מפעילות מכירת רכב, שהסתכמו ב-430 מיליון שקל, ושיקפו שיעור רווח גולמי של 11% בהשוואה להכנסות בגובה 312 מיליון שקל, ושיעור רווח של 9.1% בתקופה המקבילה אשתקד.

מרבית החברות בתחום מעדיפות לגייס אג"ח בלבד מאשר להנפיק את מניותיהן לציבור, כך למשל, בקטגוריית יבואניות הרכב, מבין עשר הגדולות רק קבוצת דלק וקרסו מוטורס הנפיקו מניותיהן לציבור. האחרונה יצאה להנפקת סדרת אג"ח חדשה.

מבין 10 חברות הליסינג הגדולות, אף חברה לא הנפיקה מניות, וארבע חברות הנפיקו אג"ח: שלמה, אלבר, אלדן ואוויס. חברות הליסינג שמספקות תנאי מימון נוחים, שיכולים להגיע במקרים מסוימים עד ל-100% מימון, מנצלות את הריבית הנמוכה בשוק האג"ח, ואת האפשרות לתת הלוואות בשיעור גבוה ללקוחות, תוך שיעבוד הרכבים, הליך אשר מגדיל את כדאיות החברות לגייס ולמחזר חוב, ומוריד את הכדאיות להנפיק מניות בתקופה זאת.

 

ממוצע הלוואה של 70 אלף שקל לרכב

סקטור נוסף שנהנה מהגידול בשוק הרכב הוא סקטור הבנקים, שעל פי הערכות מספק היקף אשראי של קרוב ל-100 מיליון שקל בחודש, עם ממוצע משוקלל של 70,000 שקל לכלי רכב, כולל רכבים משומשים. סך השעבודים למערכת הבנקאית מוערך בקרוב ל-130 אלף כלי רכב, זאת מלבד החשיפה של גופים חוץ-בנקאיים ושל חברות הליסינג.

הזינוק החד ביבוא המכוניות מתחילת שנה הגדיל את עודף גביית האוצר מתחילת השנה ועד אוגוסט ב-4.6 מיליארד שקל. עם עודף גבייה כה גבוה - מקור חשוב של 13% מהכנסות המדינה ושל 3.3% מהתמ"ג - מדובר בסקטור שקשה למדינה להתנהל נגדו, ולתרום להפחתת המיסוי בו, כגון הפחתה במס הבלו, שמשפיע על מחיר הדלק. זהו אמנם מס עקיף, אך הפחתה במס זה תגדיל את הכדאיות בנסיעה ברכב פרטי, ותגדיל ביקוש נוסף לרכישת רכבים בקרב משתמשי התחבורה הציבורית. ולכן גם בשוק הרכב, כמו בשוק הנדל"ן, קופת המדינה, אשר נהנית מהכנסות ישירות ועקיפות מכלי רכב, שצפויות להסתכם השנה ב-40 מיליארד שקל, נותרת ללא אינטרס מהותי לשינוי המצב הקיים.

כך נותרנו עם הגורם היחיד שיוכל להשפיע באופן מהותי על שוק הרכב, והוא בנק ישראל. לבנק ישראל יש השפעה גדולה על מתן אשראי לרכבים. אם הבנק ימשיך לראות את מתן האשראי כסביר, כלומר, בעל סיכון סביר למלווים (בנקים, חברות ליסינג וגורמים חוץ-בנקאיים), ייתכן שחגיגת רכישת הרכבים תימשך גם בשנה הבאה. אם יוחלט שהיקף ההלוואות ברמת סיכון גבוהה יותר ממה שמנתחים המלווים, ייתכן שהבנק יטיל הגבלות ושינוי בנוהלי מתן ההלוואות, דבר שיכול לטלטל את שוק הרכב, ולגרום לירידה בביקושים ולהתקררות השוק.

■ הכותב הוא מנהל תיקי השקעות באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלה שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.